נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה שבמשרד הכלכלה והתעשייה הגישה בנובמבר 2020 עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים בשמה של קצינה ותיקה ומוערכת במשטרת ישראל, אשר הופלתה בקידום בעבודה בתפקיד ובדרגה על רקע מינה. על פי טענות נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, במהלך ראיון שנערך לקצינה על ידי המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, נאמר לה במפורש כי היא לא מונתה לתפקיד בכיר מכיוון שיש רצון למנות לתפקיד גבר ולא אישה.

אפלייתה באה לידי ביטוי בעיקר במסגרת ראיון שנערך לה על ידי מי שכיהן בזמנו מפכ"ל משטרת ישראל, רב ניצב בדימוס רוני אלשיך, במסגרתו נאמר לה במפורש כי לא מינה אותה לתפקיד ראש מדור מהימנות ביחידה לביטחון מידע במשטרת ישראל, תפקיד שדרגת התקן שלו היא סגן ניצב, משום שראה לנכון למנות גבר ולא אישה.

את נציבות השוויון יצגו בהליך: עו"ד פיראס פראג' נציב אזורי מחוז חיפה והצפון, עו"ד סיון אזולאי נציבה אזורית מחוז ירושלים והדרום ועו"ד בת אל אסרסה מנציבות ירושלים והדרום.

במסגרת העתירה, טענה נציבות השוויון, בין היתר, כי המשטרה, ככל רשות ציבורית, פועלת כנאמן של הציבור והיא מחויבת להפעיל את שיקול דעתה וסמכויותיה בתום לב, בהגינות, בסבירות ובמידתיות, מבלי לשקול שיקולים זרים ובלתי ענייניים, וחובתה להתנהל בשוויון וללא אפליה.

יתרה מזאת, הודגש בעתירה כי מהבחינה הנורמטיבית, גם אם בנוסף לשיקול המגדרי הפסול, נשקל שיקול ענייני נוסף (צורך בריענון שורות ביחידה), ההחלטה כולה מוכתמת כפסולה על פי "מודל ההכתמה".

כבוד השופטת דנה כהן - לקח קיבלה את העתירה בדיון שהתקיים ביום 26.3.2023 וקבעה בצורה ברורה כי: "בנימוקי החלטת המשיבה מיום 22.8.2017 (ע/א) נלקח בחשבון שיקול מגדרי שלא הוכח שהוא מתחייב מאופי התפקיד או ממהותו כנדרש בסעיף 2(ג) לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח - 1988 (להלן: החוק). לפיכך, הוא מהווה שיקול מפלה פסול. לצד זאת, נלקח בחשבון שיקול מקצועי  ענייני – ריענון שורות ביחב"מ. עסקינן, אפוא, במקרה שבו נשקלו שני שיקולים מרכזיים מעורבים באופיים: שיקול מגדרי פסול, לצד שיקול ענייני מקצועי מותר. יש להבחין בין מישור האחריות ובין מישור הסעד. עצם לקיחה בחשבון של שיקול מגדרי שאינו מתחייב מאופיו של התפקיד וממהותו לפי סעיף 2(ג) לחוק ולפיכך הוא פסול, מטיל אחריות על המשיבה לפי החוק וכן לפי "עקרון ההכתמה".

לאחר מתן פסק הדין, בית המשפט הוסמך בהסכמת הצדדים לקבוע פיצוי כספי לטובת העותרת בסכום של עד 120,000 שקלים.