בפעם התשיעית: נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון העלה היום (שני) את הריבית ב־0.25% לשנה. בעקבות כך, תגיע ריבית בנק ישראל ל־4.5% וריבית הפריים תזנק ל־6% לשנה. מדובר בהעלאת ריבית תשיעית ברציפות בשיעור מצטבר של 4.4% בתוך שנה בלבד. זו הריבית הגבוהה ביותר במשק מאז 2007.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הפריים היא הריבית הבסיסית לחישוב ריבית המשכנתאות והאוברדרפט. העלאת הריבית תייקר את החזר הריבית על המשכנתאות ב־70 שקל לחודש. מאז החלה העלאת הריבית לפני שנה, התייקר החזר המשכנתה הממוצעת (בגובה של כמיליון שקל) ב־1,100 שקל לחודש. מדובר במכה קשה, במיוחד לזוגות הצעירים. הריבית הגבוהה צפויה להישאר לפחות עד סוף 2023.

במקביל להודעת הריבית, נערכה היום מסיבת עיתונאים שבמהלכה נמסרו גם הנימוקים להעלאת הריבית וסקירה על מצב המשק וכן תחזית עדכנית של הצמיחה במשק ב־2023 וגם בשנה הבאה. לנוכח הנתונים המקרו־כלכליים והעלייה בציפיות האינפלציה, תהיה תחזית הצמיחה נמוכה מהתחזיות הקודמות.

אלכס ז'בז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, קובע בסקירתו השבועית: "להערכתנו, בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית ב־0.25% ל־4.5% בשנה. השיקולים העיקריים הם נתוני האינפלציה שהפתיעו כלפי מעלה. עם זאת, השיקול העיקרי שיתמוך בהעלאה מתונה של 0.25% הוא ההיחלשות בפעילות המשק, שבאה לידי ביטוי בנתוני הצריכה, הייצור וסחר החוץ. שיקול משמעותי נוסף קשור להתגברות אי־הוודאות הפוליטית, מה שעלול להחמיר את ההאטה בצמיחה".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

יוני פנינג, האנליסט של בנק מזרחי טפחות, מעריך אף הוא שהריבית תעלה ב־0.25%, בין השאר לנוכח ההתפתחויות בשווקים הבינלאומיים והעלאה דומה בריבית בארה"ב. גם כלכלני בנק הפועלים מחזיקים בהערכה דומה. מאז החל גל העלאות הריבית לפני שנה בדיוק, זינקה הריבית מ־0.1% לרמה שתגיע ל־4.5% לשנה. העלאת הריבית גררה ביקורת במגזר העסקי ומצדם של חברי כנסת מהליכוד, שדרשו לנקוט צעדים נוספים לבלימת האינפלציה.

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר אתמול: "אסור להמשיך ולהעלות את הריבית. זה מתחיל להיות הרסני למשק, ופוגע אנושות במקבלי המשכנתאות. העלאת הריבית מעלה את יוקר המחיה".

"המלצות" אלה העלו חששות להתערבות בשיקולי בנק ישראל, בדומה למהפכה המשפטית. הנגיד שב והדגיש את חשיבות המשך שמירת העצמאות של בנק ישראל, וזכה בשלב זה גם לגיבוי של ראש הממשלה בנימין נתניהו.