ד"ר סיגל ריבון, מנהלת האגף המוניטרי בחטיבת המחקר, שוחחה היום (שני) עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM "איפה הכסף" על הסיבות להעלאת הריבית בפעם התשיעית ברציפות, ועל פרסום הפירוט של הבנק על השפעות השינויים במדינה על המשק.

בפתח הראיון סיפרה ריבון: "אנחנו מפרסמים כל רבעון את התחזית שלנו, והתרחיש הראשון שאנו מציגים הוא תרחיש שאפשר לקרוא לו "רגיל", הפעם חשבנו שנכון יהיה מבחינה מקצועית שהבנק גם יתייחס להשפעות הכלכליות האפשריות שיכולות להיות לשינויים שמדובר עליהם. היינו בקורונה, הוצאנו תרחישים שהיו לזמן מיוחד". 

"אנחנו רק מתארים אינדיקציה לדברים שיכולים לקרות, לא כי בנק ישראל יעשה משהו אלא כי השווקים יעשו משהו. אחד הדברים הוא שיראו את המשק כמסוכן יותר, ירידה בהשקעות ובצריכה וירידה בייצוא. אם ונגיע לסיטואציה הזו, הבנק ינקוט במדיניות המתאימה כדי למזער את הנזקים", המשיכה.

לאחר מכן הזהירה: "התרחיש השני שאנו מספרים עליו עוד לא פה, זה רק תיאור שאנו אומרים אם הדברים יתקדמו בכיוון מסוים. אם מדברים על ההעלאה האחרונה, הבנק עוקב אחרי הפעילות ואחרי האינפלציה, כרגע מהמטרה שלנו היא להחזיר את קצב האינפלציה להיות נמוך יותר, ליציבות מחירים, ונתאים את הריבית בשביל להשיג את המטרה הזו. אם נראה שהכיוון הוא של האטה באינפלציה, נתאים את הריבית לכך. רוב העלאת הריבית מאחורינו, יהיה נכון לומר שזו הערכה סבירה. נעקוב אחרי הנתונים ונפעל בהתאם".

"אנחנו לא הראשונים שמתייחסים למצב, צריך לזכרו שהשוק לא מחכה לנו. בנק ישראל כמוסד עצמאי שאחראי על ניהול המדיניות המוניטרית, רק ראוי ונכון שהוא יתייחס למשהו שעומד בפני הציבוריות בישראל. ההתייחסות מקצועית לחלוטין. אני כן יכולה לומר שגם בתקופה הקודמת, יש סיבות לכך שהאינפלציה גבוהה שלא בהכרח בגלל מה שרואים מסביב. התפתחות שער החליפין, יכול להיות שיש קשר, אנו יודעים שהוא משפיע על המחירים. בסוף מאוד קשה לבודד".

סייעה בכהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM