המסחר בבורסה בתל אביב נפתח הבוקר (חמישי) במגמה חיובית, זאת לאחר הפרסום אמש, לפיו ערכו של השקל צנח מול הדולר והאירו, כשהאירו הגיע לשיא של שנתיים. אלדד תמיר, "תמיר פישמן השקעות", שוחח הבוקר עם ניסים משעל וגיא פלג בתוכניתם "שבע-תשע" ב-103FM על היחלשותו של השקל במהלך השבועות האחרונים, על ההשלכות, ובנוסף, על ההשפעה הפוליטית שטמונה בשורש הבעיה.

חשש מהורדת דירוג האשראי של ישראל: השקל צונח לשפל של יותר משנתיים

בפתח הראיון סיפר תמיר: "אנחנו כרגע בשלב הספקולציות. החשש הוא מאיזו הורדה של הדירוג. כרגע ישראל נמצאת ב־A עם אופק חיובי, והחשש הוא שהאופק החיובי יירד, זו גלש הורדת דירוג שזה דבר חמור מאוד. בדרך כלל שהדירוג יורד אז גם יורד כסף. חשש שזה יוביל למפלת דירוגים בחברות אחרות".

"אנחנו נמצאים במצב פוליטי בעייתי בלי קשר לרפורמה, התקציב נראה לא מאוזן, יש לנו איומים מהצפון, מהדרום, מהמזרח, ותוסיף על זה גם את הפחד. אנחנו רואים מה קורה, איך אנשים מתנהגים, רואים את הקרע. ברגע שחצי מהעם חושב משהו אחד והחצי השני משהו אחר, זה מספיק למשקיעים בשביל לפחד.

עוד המשיך והסביר על המשמעות של הודעה שכזו: "אם הדולר מגיע ל־3.70 זה אומר הכול. מינואר עד עכשיו שינוי במטבע של עשרה אחוזים, זה המון. במונחים של מטבע זה קרוב לאסון. זה עשוי להגיע למצב כזה שעל מנת לשמור על המטבע, בנק ישראל יצטרך להעלות את הריבית, ואז אנחנו עשויים להיכנס לסחרחרה שהתוצאה שלה היא עליות במחירים, ובמטבע - בקיצור, זה לא טוב".

"הדבר היחידי שיכול לעצור את זה - שראש הממשלה יודיע על הפסקה זמנית או לא זמנית של נושא הרפורמה. משקיעים רוצים לראות משהו ארוך טווח. חודש חודשיים לא מעניין אף אחד, זה עדיין בגדר אי הוודאות. יכול להיות שלא יהיה שום שינוי בדירוג, נראה ביום שישי. החשש עצמו קיים, והחשש עצמו אמור להוריד דירוג", הסביר.

בסיום הראיון, חתם תמיר לגבי תגובתם המהירה של השווקים: "רוצים לדעת מה מצב המשקיעים? מה הם חושבים על הרפורמה? רואים את השינויים ברמה היומית. הבורסה מגיבה באופן מיידי כי בבורסה אין פוליטיקה. גם אנשים מהימין או מהשמאל לא מביאים לידי ביטוי את הדעות הפוליטיות שלהם, אלא מה הם חושבים שיעשה טוב לכסף שלהם.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM