אם לא די במשבר החברתי החמור על רקע קידום הרפורמה במערכת המשפט, ובמתיחות הביטחונית שהגיעה לשיאה עם ירי משטחי סוריה ולבנון, כעת מטרידה את מנוחתם של אזרחים רבים האפשרות של הורדת דירוג האשראי של ישראל בהערכה שתפרסם מחר חברת מודי'ס. זאת, כחודש וחצי לאחר שהחברה פרסמה מסמך בו הזהירה מההשלכות האפשריות של הרפורמה המשפטית על הכלכלה המקומית.

החשש מהורדת דירוג האשראי של ישראל מ-A1 ל-A2 בא לידי ביטוי בימים האחרונים בהיחלשות השקל, שממשיך גם הבוקר (חמישי) לאבד גובה מול היורו והדולר. על מנת להבין לעומק מה המשמעות של דירוג אשראי ואילו השלכות נוספות עלולות להיות להחלטה המדוברת, אם אכן תתקבל כזו, פנינו לדניאל שבקס, מנהל החטיבה הפיננסית ב"הירשוביץ פתרונות".

דניאל, מה המשמעות של דירוג אשראי? 
"דירוג אשראי קובע את החוסן הכלכלי של איש פרטי, חברה או מדינה. כאשר חברה רוצה לקבל הלוואה, למשל, בודקים מה הסיכוי שהיא תוכל להחזיר אותה. ככל שהיא יציבה יותר - כך היא תזכה לקבל תנאים טובים יותר. כשהדירוג של מדינה או כל גוף אחר טוב יותר, כך הריביות יהיו טובות יותר, כאשר מנגד ככל שהדירוג יהיה נמוך יותר, כך הנכונות להלוות כסף לאותו גוף תהיה קטנה יותר".

מהם ההבדלים בין הציונים השונים, ומיהן החברות הנוספות שקובעות את דירוג האשראי של ישראל?

ישנן שלוש חברות דירוג אשראי המדרגות את ישראל (לצד מדינות נוספות): סטנדרט אנד פורס (S&P), פיץ' ו-מודי'ס. מודל הדירוג של השתיים הראשונות דומה במאפייניו וכולל סולם דרגות אחיד. מודי'ס לעומת זאת, משתמשת במודל שונה במעט, כאשר את הדרגות מחליפות קבוצות דרגות. כך לדוגמה, דירוגים A1, A2, ו-A3 נכללות כולן בקטגוריה אחידה המייצגת חברות ומדינות "בסיכון נמוך". ההבדלים בין הדירוגים בקבוצה זו הם ברמת דקויות בלבד והן מדגישות עד כמה הסיכון נמוך.

בהתאם לכך, גם תרחיש שבו הדירוג יורד לרמה של A2 ואפילו A3, לא משקף הרעה דרמטית בדירוג האשראי של ישראל. מודי'ס אגב, נחשבת לאורך שנים חברת הדירוג בעלת המבט השלילי ביותר כלפי עתיד הכלכלה הישראלית, מבין שלוש חברות הדירוג הבינלאומיות.

מה היה מצבה של ישראל לאורך השנים, והאם היא מוכנה למהלך כזה?
"הכלכלה שלנו חזקה וכרגע הדירוג שלנו מאוד גבוה. מאז החלה ישראל להידרג על ידי חברות הדירוג הבינלאומית, בשנת 1988, נהנתה ישראל מגרף יציב במגמת עלייה בלבד. למעט מספר תחזיות שהורדו, בפועל מעולם לא ירד דירוג האשראי של ישראל - שתמיד היה בכיוון עלייה. ככל ומודי'ס תבחר להוריד כעת את הדירוג, הדבר יהווה תקדים שלילי במובן זה, למרות שכל עוד הדירוג בקבוצת ה-A אין בכך השפעה מהותית.

מאחר וכאמור השפעה כלכלית דרמטית אין בהורדת דירוג כזו, תוצאותיה תלויות בהחלט בגישה שהציבור בעולם ינקוט למשמע בשורה כזו. לא פעם השוק מעיד על אירועים שוליים שהפכו לבולטים בשל חשש לא מבוסס שהפך ל"נבואה שמגשימה את עצמה". אם תשכיל ישראל לפעול להסברה ממוקדת ונכונה, ההשפעה לא צפויה להיות מורגשת יתר על המידה.

עם זאת, צריך להבין שבשלב הזה נוצר פה חשש מדברים שיקרו וישפיעו על הדירוג. עם הקמת הממשלה החדשה ישראל נמצאת במצב שבו היא צריכה לגייס כסף והשקעות לטובת תקציבים".

איך זה ישפיע על האזרח הפשוט? 
"קודם כל זה ישפיע על החברות, שיתקשו לגייס השקעות, אבל זה יכול להגיע גם לכיס של האזרחים, כי המדינה תהיה במצב פחות טוב. אם זה יקרה, ולמדינה יהיה פחות כסף, יכולים לייקר לנו את הריבית. עם זאת, האזרח הפשוט צריך להבין שאלא אם כן ישראל משנה לגמרי את פניה והופכת למדינת עולם שלישי, ההשפעות הללו יהיו קצרות טווח. תהליכים פוליטיים כמעט ולא משפיעים על הכלכלה, מה שמשפיע עליה זה תהליכים גיאו-פוליטיים, וגם ההשפעות של אלו בדרך כלל אינן ארוכות טווח".

דניאל שבקס (צילום: באדיבות המצולם,יחצ)
דניאל שבקס (צילום: באדיבות המצולם,יחצ)