רונן פריבר, 55, נחשב לאיש עסקים יוצא דופן. הוא מלא ניגודים כרימון. כנכדו של הרב מכלוף אבוחצירה משושלת הרבנים הידועה ממרוקו היה מתבקש שהוא ימצא את מקומו כאחד מגדולי הדת, שהרי אבוחצירה הסב ששימש אב בית הדין במרקש צפה לילדיו ולנכדיו עתיד מזהיר בתחום התורה, אלא שהוא בחר בדרך אחרת, לאו דווקא שאינה קשורה לעולם התורה, אבל לכך עוד נגיע בהמשך. קודם כל עוד קצת מההיסטוריה המשפחתית.

אחי סבו של פריבר הוא הרב אהרון אבוחצירה שהתמחה בכתיבת ספרים העוסקים בחקר התורה, אבל בתו, שהיא אמו של רונן פריבר, יצאה בשאלה והפכה לחילונית. בסיוע הסוכנות היהודית היא עזבה את עולם התורה והייתה ממקימי קיבוץ רוחמה של השומר הצעיר. שם הכירה את בעלה ממוצא ארגנטינאי, גם הוא רחוק מהדת.

פריבר עצמו שירת כקצין קרבי בחיל הים, אך למרות הרקע החילוני, הוא מוצא את עצמו בימים אלה סוגר מעגל וחוזר למסורת ישראל ולתנ"ך באמצעות מיזם ייחודי עסקי. המיזם הזה שעניינו שיווק מקורי של האבן היקרה בעולם, הוא גם מה שמוביל אותי לפריבר.

התנ"ך, המקור והשורש של העם היהודי, זוכה בחודשים האחרונים לעדנה גם בתחום העסקים. יותר ויותר מיזמים עסקיים עוסקים בספר הקדוש. לאחרונה אף פורסם ש"קודקס ששון" שהוא עותק התנ"ך העתיק בעולם וחובר לפני יותר מ־1,000 שנה, יעמוד למכירה פומבית בסכום הנאמד ב־30־50 מיליון דולר.

תנ''ך ''אור יהלום'' (הדמיה: סטודיו ''אור יהלום'')
תנ''ך ''אור יהלום'' (הדמיה: סטודיו ''אור יהלום'')

אם אכן זאת תהיה התמורה, אזי מדובר בספר היקר בעולם, אבל עוד לפני כן, לפני מספר שנים הוקמה חברת תנאור שהתקינה צ'יפ בתוך שרשרת זהב עם כל חמשת חומשי תורה. השותפים למיזם הם הקוסם ליאור סושרד יחד עם בועז מולדבסקי, נשיא בורסת היהלומים.

ויש גם את המיזם שבו ספר התנ"ך כולו נקרא באמצעות דיסק על ידי השדר דן כנר עם ח', ע' ו־ר' גרוניות. חברת "אור היהלום", המיזם שלמענו התכנסנו הפעם, מפגישה בין התנ"ך המתאר את סיפור בריאתו של העולם, לבין יהלומים טבעיים, שהם מיסודותיה החשובים של הבריאה.

על פי החברה, התנ"ך והיהלום מקרינים פיזית או רוחנית אור ייחודי והחיבור ביניהם יוצר את המיזם הכולל שיווק מתנה נצחית שניתן להעביר בין דורות. רבים נוהגים להעניק את תנ"ך כמתנה באירועים משמעותיים כדוגמת בר ובת מצווה, גיוס, ימי הולדת, חתונה ומתנה לאנשים חשובים בחיינו. ממש כמו יהלומים.

השראה מהתורה

איך מחברים בין השניים מלבד בהשראה? לשם כך, אור יהלום גייסה מעצבים ואומנים, מרצים ובוגרי מכללת שנקר לפרויקט ייחודי, שבמהלכו הם התבקשו לעצב כריכה מהודרת לספר התנ"ך באמצעות יהלומים איכותיים המשמשים כמוטיב מרכזי בעיצוב. את הפרויקט הובילו גיליאן גולן ואורינה פריצקי והכריכה עוצבה מתוך השראות הנשאבות מסיפורים וממוטיבים מרכזיים מעולם התורה, ביניהם הבריאה, קריעת ים סוף ועוד. כן שימשו כמקורות השראה מוטיבים כמו "מחושך לאור", או נושאים כמו 12 השבטים. הספרים עוטרו ביהלומים בעלי ערך וכל ספר נכרך אצל שבח בלאק, אומן ספרי הקודש ידוע.

"לא יכולנו לחשוב על יצירה יותר פורצת דרך המחברת בין שני הקצוות התודעתיות של עולם הרוח עם עולם החומר. הבנו שנדרשת גישה ייחודית, יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה כדי להגיע לתוצאה הייחודית", משחזר פריבר את הדרך שעשה מהיהלום עד הלום".

"אחרי השירות כקצין בחיל היום התגלגלתי ליפן בעקבות קצין ששירת איתי בסט"יל, למדתי יפנית במשך כשנתיים ועברתי מבחני כניסה לאוניברסיטה היפנית. דווקא כנכדו של הרב אבוחצירה הופתעתי לגלות עד כמה יפן השפיעה עליי. השפה היפנית שאותה רכשתי היוותה עבורי את כרטיס הכניסה לבורסת יהלומים המרבה לסחור עם המזרח".

"פגשתי יהלומן חבר שחיפש כמוני לפתח את התעשייה בדרך מקורית והוא הפך לשותף. בשנתיים הראשונות התעסקתי בפיתוח, שיווק עסקי לכל אסיה ויפן. לאחר כמה שנים למדתי את תעשיית היהלומים הישראלית על בוריה ואת כל שדרוש והגעתי להונג קונג, שם ניהלתי חברת סחר ביהלומים. בהונג קונג שם שהיתי 4 שנים והתעמקתי בעולם היהדות מחדש ופתאום הבנתי שהתורה היא לא עוד טקסט שמישהו כתב, אלא ערש האומה והיווצרות היהדות. מאז הבנתי שיש לי אחריות עצומה ויכולת להשפיע על הכיוון של תעשיית היהלומים העולמית".

היהלומים בישראל נחשבו עד לפני כמה שנים לענף היצוא מספר אחד עד שנכנעו לסכומים האדירים של ענף ההייטק. במקביל, החלו מתחרים ממדינות המפרץ ומלטשות מהודו להכות בתעשייה, וגם כמה חקירות של רשויות המס בישראל לא תרמו להצלחתה. ועדין ישראל נחשבת למעצמה בענף. אומנם יצוא יהלומים מלוטשים ירד מ־3.8 מיליארד שקל בשנת 2021 ל־3.65 מיליארד שקל בשנת 2022, אבל יצוא תכשיטי זהב משובצים ביהלומים גדל מ־67 מיליון שקל ב־2021 ל־176 מיליון שקל. חלק הארי של היצוא (55%) הוא לארה"ב.

חיבור היהלומים של פריבר לתנ"ך הגיע בזכות צמד המילים "ויהי אור". זאת ועוד: היהלום מוזכר לראשונה במקרא כאבן השישית ב־12 אבני החושן של הכהן הגדול. אבני החושן נחשבות בעיני חז"ל והרמב"ם כאורים ותומים שהמסרים האלוהיים עוברים דרכן.

"כשהבנתי שיהלום הוא לא רק אהבה, אופנה או תכשיט יצאתי לספר סיפור חדש. ב־2006 חזרתי מהונג קונג אחרי 3 שנות פעילות שבהן בניתי את מותג לומייר e, התחלתי לפתח את נישת הגברים לעולם המתנות לגברים ולא רק כתכשיט אהוב ויוקרתי לנשים", מספר פריבר.

פריבר גייס כשותף עסקי את ארי וולף יליד שיקגו. מדובר באיש עסקים המשקיע במגוון רחב של מיזמים בענף הנדל"ן, בהייטק, ובפינטק. הוא גם אחד המשקיעים הראשונים בחברת MAZALIT המעניקה אשראי בענף היהלומים.

מה המודל העסקי בחברה החדשה. כיצד היא הולכת להצליח?
"אף על פי שאנחנו סטארט־אפ בעולם היהלומים החברה כבר שווה מיליוני דולרים. אנחנו רוצים לפרוץ דרך ולהוביל אותה באמצעות התנ"ך לעולמות חדשים. חתמנו על הסכמים לשיווק סדרת בראשית המכילה שישה ספרי תנ"ך עם בתי המלון הילטון תל אביב, מלון ממילא, מלון ענבל ירושלים וחנות פילוסופי בכיכר המדינה".

"מחיר ספר תנ"ך משובץ יהלומים בעבודת יד הוא 2,800־6,000, דולר תלוי בשיבוץ היהלומים והמורכבות של האמנות. בימים אלה אנחנו מייצרים מהדורה ראשונה ומוגבלת של הספרים".

תנ''ך ''אור יהלום'' (הדמיה: סטודיו ''אור יהלום'')
תנ''ך ''אור יהלום'' (הדמיה: סטודיו ''אור יהלום'')

יש קונים במחירים כאלה? מיהו קהל היעד?
"זיהינו שיש מגוון של קונים יהודים בעולם שמתרגשים מהתנ"ך ומהיכולת להעניק אותו כמתנה נצחית שתעבור מדור לדור. גם בישראל יש אנשים שמבינים את חשיבות ספר הספרים וגם בעולם. מזמינים אצלנו ספרי תנ"ך כמתנות לזוגות שמתחתנים, לחוגגים בכותל בר מצווה ובת מצווה. זו מתנת עולם שתעבור מדור לדור.

"סבים מזמינים אצלנו עבור נכדים שלהם ויש אנשים שמבינים את החשיבות בהידור המצווה. יותר מזה, גם מבקשים מאיתנו ספר לזכרו של מישהו, בדיוק כמו שמכניסים ספר תורה בבית הכנסת לזכר מישהו. יש קהילות יהודיות גם של יהודים מחו"ל וגם של עולים שמאוד מעריכים את המתנה הזו ומבחינתנו זאת הזדמנות לחדש את עולם היודאיקה ולתת ספר מתנה".

ואיך אתם בוחרים את איכות היהלומים, כיצד נקבע מחירם?
"קביעת איכות היהלומים ותהליך עיבודם הוא עולם בפני עצמו. החברה שלנו שמה דגש מיוחד על איכות היהלומים ובכל הקשור לקרינת אור היהלום. כל מוצר, אפילו הברכה לבית מלווה בתעודה גמולוגית שמכילה את ערך היהלום בפנים, במיוחד כאשר מדובר בספר תנ"ך עם עשרות יהלומים. קיימים פערי מחיר והבדלים בין יהלום טבעי ליהלום מעבדה שקשה מאוד להבחין בו בעין בלתי מזוינת. למרות פער המחירים הגדול בין יהלומי מעבדה לטבעיים החברה בחרה להתמקד תחילה דווקא ביהלומים טבעיים, גם מתוך התפיסה של חומר חזק מהטבע".

פריבר מוסיף: "יהלום מעבדה יכול לשמש לתעשיות רבות, אבל זה לא העולם שלנו. עולם היהלומים הוא סגור יחסית. היהלום אינו מוצר גלם סחיר ואין בו שקיפות. בגלל המחיר הגבוה קיימת חשיבות רבה לאותנטיות שלו".

אילו עוד מתנות משובצות יהלומים ניתן לרכוש אצלכם חוץ מתכשיטים?
"היום אנחנו מאפשרים לרכוש מתנות יהלום עם ברכת הבית, ברכת העסק וכן מתנות הניתנות לחגים ולאירועים יומיומיים. המחירים של מתנות היהלום שאינם משובצים ביהלומים רבים נגישים באופן יחסי והן מגיעות עם תעודות אחריות ומקוריות של המוצר.

ואיך מגדילים את העניין והחדשות בענף?
"קיימות היום טכנולוגיות שפותחו על ידי חברות המסוגלות להבדיל בתוך שנייה בין יהלומי מעבדה הנראים בדיוק כמו יהלומים רגילים לבין יהלומים מקוריים. עולמות חדשנות נוספים נוגעים לגישה חדשה בענף לעולם הרוחני והן לעולמות לייף סטייל. מדובר בהזדמנות חדשה הן עבור החברה והן לתעשייה כולה".

אילו מוצרים שלכם משלבים את עולם התנ"ך?
"את קולקציית בראשית המכילה שישה ספרי תנ"ך ניתן להשיג בהילטון תל אביב, במלון ממילא, במלון ענבל ירושלים ובחנות פילוסופי בכיכר המדינה בתל אביב. מחירם נקבע לפי גובה הקראט של היהלומים בספר, באופן שיבוץ היהלומים והמורכבות של האומנות. יש לנו מספר מוצרים מובילים: תנ"ך המרכבה עם יהלומים של 48 קראט עם השתקפות דו־ממדית בתצורת המגן דוד שמצביעה על הקשר הנפלא בין היהדות וישראל. הוא משלב שישה יהלומים המרמזים לאות ו', המשתייכת לקבוצה מצומצמת של אותיות המרכיבות את שם יהוה".

"ויש מוצרים נוספים, תנ"ך ים סוף עם 45 יהלומים בסימן מ"ה שהם אותיות גאולה. ויש גם את תנ"ך הבריאה, תנ"ך אינפיניטי, תנ"ך מחושך לאור ולבסוף תנ"ך 12 השבטים. יש גם מוצרים אחרים שקשורים לעולם הרוחני וליהלומים, שמלווים את האנושות, כמו גלגל המזלות, מספר החודשים בשנה, השעות בשעון, 12 אבני החושן ועוד".

אתה עדין בקשר עם משפחת אבוחצירה?
"בהחלט כן. מעת לעת, במיוחד בתקופת החגים אנחנו מגיעים לבית המשפחה באשדוד, חוגגים יחד כמיטב המסורת ומעלים זיכרונות דתיים וחילוניים".