אם מישהו מכם יפתח ספר מטוס או יאזין לרשת הקשר, הוא ישמע בעיקר אנגלית, שהיא שפת התעופה. האחים רייט אומנם המריאו לטיסתם הראשונה בארה"ב רק לפני כ־120 שנה, אבל מאז התקדמה התעופה והצליחה לחצות כל אוקיינוס, לנחות ולהמריא מכל שדה ואליו וכל זאת בשפה אנגלית תקינה.

חוקי המנוחה ונוהלי ההפעלה, הדירוג המבצעי של חברות התעופה בעולם כמו של שדות התעופה, גם הם באותה שפה בינלאומית שאינה זרה לכל חניך או טייסת, פקח במגדל או בקרית ביחידת בקרה בעולם.

מדינות קטנות וחרוצות כמו ישראל נוהגות במשך השנים לבסס ולאמץ את מדיניות התעופה שלהן על הנעשה מעבר לים, על הידע והניסיון בארה"ב ובאירופה. אם ניקח לדוגמה מטוס מדגם מסוים ונושיב בו טייס פקיסטני וטייסת בריטית, דיילים הודיים ומכונאי מצרי, הם יוכלו לשתף פעולה ולהוציא את הטיסה אל הפועל, זה מתחיל ונגמר בידיעת השפה התעופתית והבנת תפיסת העולם של האנגלית התעופתית.

שוק התעופה האמריקאי הוא המפותל והגדול בעולם. הוא מוביל ומתווה דרך, מקבל אליו חברות ומדינות שונות בשמחה, אך רק אם הן עומדות בסטנדרטים הבינלאומיים בשפה האנגלית כמובן.

לפני שנים לא רבות מדינת ישראל ספגה ירידה בדירוג התעופתי שלה, משום שלא עמדה בסטנדרט האמריקאי, שכלל גם מבחנים בשפה האנגלית. מדינת ישראל הבינה ותיקנה במשך מספר שנים את כל מה שהיה דרוש תיקון וכיום אנו ניצבים מיושרים בסטנדרט הגבוה המקובל.

מדינה שאיננה עומדת בבקיאות בסטנדרטים הללו אינה חברה במשפחת העמים התעופתיים, ולא רק שתתקשה להגיע אל השוק האמריקאי, אלא סביר כי תוגבל גם במקומות רבים נוספים.

בימים האחרונים נשמעים דיווחים מדאיגים לגבי היחסית בין ארה"ב לישראל. יש להתריע כי פוטנציאל הנזק באירוע כזה הוא הרבה מעבר ליחסים בינלאומיים, אלא אף עלול לאתגר את תפיסת ההפעלה של ענף התעופה המסחרית.

זכויות טייס ומגבלות עליו אינן חקוקות בסלע, הן נתונות לשינוי ולהגבלה, לפתיחה ולהתאמה כאשר תהליכים כאלו מתרחשים. פטור מחובות מסוימות בגלל סטטוס כלשהו יכול להיות קריטי עבור ענפים רבים ובייחוד לתעופה. אין לאפשר שינוי סטטוס שכזה לרעה, בגלל ההשלכות על התעופה.

הטייסות והטייסים בעולם מאוגדים באופן בינלאומי, יחד הם יותר מ־140 אלף אנשי צוות. כוח אדיר של אנשים המשפיע על תהליכי חקיקה ותקינה, על משברים מסחריים, פוליטיים ואחרים כבר שנים. טייסים שעומדים בראש חץ נגד מהלכים מסוימים אינם יוצאי דופן. גם שיתוף הפעולה עם עמיתנו בארה"ב אינו זר לנו - בכל תהליך אותו אנו מעוניינים לקיים ולקדם, עמיתנו מעבר לים מסייעים לנו.

אנו שותפים מלאים לתהליכי אישור ורגולציה ומקיימים יחסים בינלאומיים ענפים, מבקרים אחד אצל השני לרוב ומשתתפים באירועי ממשל מרכזיים שמטרתם להתוות את דרכה של התעופה בכל העולם.

על יחסי ישראל־ארה"ב עוד ירחיבו רבים וטובים, משמעותם היא מעבר ליחסי החוץ, הביטחון ועוד. בשדות התעופה בניו יורק נוחתות וממריאות טיסות ישראליות רבות, כך גם באירופה ובשאר העולם. בהיכנס הפטור מהחובה לוויזה זה רק ילך ויגדל. כל ערעור או שינוי לרעה ביחסי המדינות יגרום במוקדם ובמאוחר לפגיעה בחברות התעופה הישראליות - ואת זה עלינו להבין בעברית תקינה.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי