האזהרות של ראשי המשק בשבועות האחרונים בדבר היחלשות הכלכלה בישראל, לצד היחלשותו של השקל, הובילו לחששות רבים בקרב הציבור מפני הימשכות המגמה. על רקע ההתרחשויות שוחח הבוקר (שישי) ב103FM פרופ' אריה אלדד עם פרופ' ירון זליכה, ראש בית הספר לכלכלה בקריה האקדמית אונו, שהתייחס לדברים.

האם החשש יתממש? הסכנות הטמונות בהורדת דירוג האשראי של ישראל
חשש מהורדת דירוג האשראי של ישראל: השקל צונח לשפל של יותר משנתיים

"אנחנו בהחלט בצרה אבל היא לא קשורה בכלל לרפורמה המשפטית והדיבורים הללו הם המניפולציה. לוקחים מצב כלכלי בעייתי וקושרים אותו, זה לא רק המצב הכלכלי בהקשר לחברות הדירוג" הסביר זליכה בפתח השיחה, כשהוא מתייחס לאפשרות של הורדת דירוג האשראי של ישראל.

"כבר בשנה שעברה עוד לפני הבחירות, הרבה לפני, נקבעה תחזית הצמיחה של המשק הישראלי ל־2023 והיא נקבעה לשיעור מאוד קרוב לאפס צמיחה לנפש" הוסיף.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

"ההחלטה היא של חברות דירוג, גופי חיזוי שונים. גם הערכות של האוצר, הערכות פנימיות, מדברות על צמיחה לנפש מאוד קרובה לאפס. מכיוון שהמדיניות הכלכלית של הממשלה הקודמת ושל הממשלה הנוכחית לא מצליחה לטפל ביוקר המחיה, כתוצאה מכך המשק הולך ומאט את פעילותו. זו תופעה שקרתה כבר במחצית של השנה שעברה", ציין פרופ' זליכה. 

הוא המשיך והסביר את השתלשלות המצב: "בתקופת הקורונה המשק האמריקאי התחיל להדפיס כספים בהיקפים מטורפים. כולם זרמו לשוק הכספים, לשוק ההון, המניות, וחלק לא מבוטל הלך להייטק. הדבר הזה גרם לאינפלציה, שהביאה לעליית הריבית, הפסקת הדפסת הכספים והוצאת הכספים החוצה. הפסקת ההדפסה הביאה להפסקת הזרמת הכספים לענפי ההייטק. זה לא קשור לרפורמה, לבחירות בישראל, זה קרה כבר לקראת סוף שנה שעברה, עוד לפני הבחירות בישראל".

בהמשך, התייחס זליכה לצעדיו של נגיד בנק ישראל, אמיר ירון: "המדיניות הכלכלית בישראל היא חרפה, הנוכחית, לא רק הקודמת. לבוא ולטפל במצב שתיארתי כרגע בלי שום מנועי צמיחה חדשים, תוך נסיגה מכל ההתחייבויות לרפורמות שיעצרו את האינפלציה ויורידו את יוקר המחיה, לא ביטול של מכסים, ביטול של מכסות ייבוא, פירוק של מונופולים. לפני החג רוקן בית המשפט העליון מכל תוכן את החוק שאוסר על מונופולים לגבות מחירים מופרזים. איפה הממשלה? תחוקקו את החוק הזה מחדש ותכפו על בג"ץ והמערכת המשפטית את אכיפתו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm