סוכנות דירוג האשראי הבינלאומי "מודי'ס" הודיעה היום (שישי) על הורדת דירוג האשראי של ישראל מ"חיובית" ל"יציבה". זאת, על רקע חשש בימים האחרונים מפני ירידת הדירוג עקב השפעות השינויים המוצעים במערכת המשפט.

נתניהו: "אחרי שהכסף הלא חכם יצא החוצה והחכם יכנס פנימה, הכלכלה תזנק בחזרה"
צניחת השקל נמשכת: כיצד זה ישפיע על הכיס שלנו ומה עלול להחמיר את המצב?

"השינוי של התחזית ליציבה מחיובית משקף הידרדרות בממשל בישראל, כפי שממחישים האירועים האחרונים סביב הצעת הממשלה לשינוי מערכת המשפט במדינה. בעוד שהמחאות המוניות הובילו את הממשלה לעצור את החקיקה ולחפש דיאלוג עם האופוזיציה, האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת היקף מבלי לחפש הסכמה רחבה מצביע על היחלשות החוזק המוסדי ובחיזוי המדיניות", נכתב בהודעת הסוכנות. 

עם זאת אמרו כי עוצמת המוסדות והממשל של ישראל נותרו גבוהים מאוד למרות היחלשות מסוימת בהקשר של אירועים עכשוויים, שהובילו את מודי'ס להוריד את הערכתה לגבי איכות המוסדות המבצעים והמחוקקים. יחד עם זאת, החברה האזרחית ומוסדות אחרים כמו מערכת הביטחון הוכיחו את עצמם כאפקטיביות מול כוח הממשלה, בעוד שנותר לראות "כיצד עוצמתה ועצמאותה של מערכת המשפט יתפתחו בהמשך". 

עוד צוין כי "הסיכונים בדירוג ישראל מאוזנים כעת, מה שמוביל לתחזית יציבה. בזמן שהדיונים לגבי הצורה המדויקת של הרפורמה המשפטית נמשכים, הממשלה חזרה על כוונתה לשנות את אופן בחירת השופטים. המשמעות היא שהסיכון למתיחות פוליטית וחברתית נוספת בתוך המדינה נותר בעינו. מצד שני, אם יגיעו לפתרון מבלי להעמיק את המתחים הללו, ישארו המגמות הכלכליות והפיסקליות החיוביות שמודי'ס זיהתה בעבר. בסך הכל, האירועים האחרונים קיזזו את ההתפתחויות החיוביות שהובילו את מודי'ס להקצות תחזית חיובית באפריל 2022, הקשורה לביצועים כלכליים ופיסקאליים חזקים וליישום רפורמות מבניות על ידי הממשלה הקודמת".

"אישור דירוגי A1 משקף את הצמיחה הכלכלית החזקה של ישראל ואת החוסן הפיסקאלי המשתפר, אשר מודי'ס צופה שימשיכו בתרחיש הבסיסי שלה. הכלכלה הוכיחה עמידה בפני זעזועים כלכליים וגיאופוליטיים רבים בעשורים האחרונים וצמחה בקצב מהיר, בסיוע תעשיות ההייטק התחרותיות בעולם של ישראל. תחזיות הבסיס של מודי'ס מניחות המשך צמיחה איתנה בטווח הבינוני. גם המדדים הפיסקאליים של הממשלה השתפרו במהירות לאחר הזעזוע הזמני שנגרם מהקורונה, כאשר יחס החוב הציבורי לתוצר ירד ב-10 נקודות אחוז מהתמ"ג תוך שנתיים ל-60.7% מהתמ"ג ב-2022. מודי'ס צופה ירידה נוספת לכיוון 55% עד סוף השנה הבאה", נכתב.

בנימין נתניהו (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

בסוכנות ציינו גם כי כלכלת ישראל צמחה בקצב מהיר בשנים האחרונות, בממוצע של 4.1% במהלך העשור עד 2022, בסיוע של תעשיות ההיי-טק. עם זאת,  הצמיחה צפויה להאט, לאור הסביבה הגלובלית המתונה יותר וההידוק המוניטרי המשמעותי. בתרחיש הבסיס שלה צופה מודי'ס שצמיחה של התמ"ג הריאלי תיאט לסביבות 2.6% השנה, לפני שתואץ שוב לסביבות 3.5% בשנת 2024. "תוך התארכות של אירועים אקטואליים מציבים סיכונים משמעותיים לתחזית הכלכלה הישראלית, אין עד כה אינדיקציה ליציאות הון מהותיות או בדיקה מחודשת של השקעות מחו"ל בחברות הייטק ישראליות", נכתב.

לדבריהם, ישראל נהנית מכמה גורמים מבניים העומדים בבסיס פוטנציאל הצמיחה הטוב שלה, כלומר גידול מהיר באוכלוסייה, יכולות יצוא חזקות מאוד של מגזרי ההייטק, ביקוש חזק ליצוא הביטחוני שלה וכן פוטנציאל יצוא הולך וגדל ממשאבי הגז הטבעי.  בשנה שעברה, הממשלה רשמה עודף תקציבי של כ-0.6% מהתמ"ג. "הממשלה החדשה הציגה תקציב נבון לשנים 2023-2024, המכוון לגירעון תקציבי של קצת מתחת ל-1% מהתמ"ג לשנתיים. גם הנחות גירעון גבוהות במעט, בשל ירידה בתוצר ובצמיחה בהכנסות, עדיין יגרמו לירידה נוספת של יחס החוב הציבורי השנה ובשנה הבאה לקראת 55% מהתמ"ג", צוין.

בתחילת חודש מרץ, סוכנות הדירוג הוציאה אזהרה חריגה על הפגיעה המסתמנת בדירוג האשראי בעקבות הרפורמה המשפטית. אז נקבע כי במידה והמדיניות תימשך והרפורמה המשפטית תמשיך להיות מקודמת, ייתכנו השפעות דרמטיות בדירוג האשראי בטווח הארוך. אולם, הוסיפו, ההשלכות טרם ייראו בטווח הקצר. "הרפורמות המוצעות עלולות להחליש את המוסדות ולהשפיע לרעה על פרופיל האשראי הריבוני שלה", טענו בחברה. "אנו מצפים בדרך כלל שממשלה בעלת דירוג גבוה תטמיע רפורמה מוסדית גדולה על בסיס הסכמה רחבה ובאמצעות דיאלוג נרחב ותקשורת ברורה", הוסיפו.