ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' השיבו הערב (שבת) לדוח של חברת הדירוג היוקרתית מוד'יס, שפורסם הלילה בחצות, ובו הורידה את תחזית הדירוג של החוב של ישראל מ"חיובי" ל"יציב". השניים אמרו כי "לא תהיה שום פגיעה בדמוקרטיה הישראלית ובכלכלה הישראלית. ואנו נמשיך להוביל מדיניות כלכלית, ביטחונית וחברתית אחראית ולעשות הכל למען כלכלה ישראלית יציבה, צומחת ומשגשגת".

כמו כן, רה"מ ושר האוצר השיבו כי "כלכלת ישראל יציבה ואיתנה ובעזרת השם תישאר כזאת. האנליסטים של סוכנות הדירוג מודיס מזהים נכון את חוזקתה של הכלכלה הישראלית בכל המדדים ואת המנהיגות הכלכלית הנכונה והאחראית שאנו מובילים בניהול נבון של ההוצאה הציבורית ובקידום רפורמות מעודדות צמיחה. הרכב ההוצאה הציבורית והפחתת החוב הלאומי תומכים וימשיכו לתמוך בצמיחת המשק ובהגדלת הצמיחה והפריון, וכך גם הפחתת הרגולציה, השקעה בשילוב אוכלוסיות בשוק התעסוקה ויצירת סביבת שוק חופשי תחרותי ויעיל יותר".

ישיבת ממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
ישיבת ממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)


"אנו מעבירים תקציב אחראי ומוטה צמיחה ותשתיות ושומרים על מסגרות התקציב בכדי להיאבק באינפלציה וביוקר המחיה, ומקדמים חוק הסדרים דרמטי שיאפשר האצת מיזמי תשתית לאומית, הסרת חסמים בתחום הדיור והיבוא, הפחת רגולציה ובירוקרטיה, קידום תחרות בשוק ההון ובענף הבנקאות ומאבק בהון השחור כמחולל מרכזי של הפשיעה המאורגנת לשם החזרת המשילות והביטחון האישי. החשש שמעלים האנליסטים של מודיס מהמחלוקת הציבורית והשפעתה על היציבות הפוליטית והכלכלית של ישראל הוא טבעי למי שאינו מכיר את חוסנה של החברה הישראלית", הוסיפו.

עוד ציינו, כי "כמי שמאמינים בעוצמתה של החברה הישראלית, באחדותה וביכולתה לצלוח מחלוקות ומשברים, כפי שעשינו פעמים רבות בעבר, אנו משוכנעים שכך יהיה בעזרת השם גם הפעם. מדינת ישראל היא דמוקרטיה חזקה ומתוך כך אזרחי ישראל מקיימים שיח ער על נושאים המהווים סלע מחלוקת בתוך החברה הישראלית ואלו סממנים לחוזקתה של הדמוקרטיה הישראלית. מטבען, מחלוקות פוליטיות עזות מובילות למחאה ויכולות לייצר חוסר ודאות זמני, אלו סיכונים שנלקחים בחשבון ומגודרים בתוך ההערכות הכלכליות של מדינת ישראל".

גם יו"ר ועדת החוקה, חבר הכנסת שמחה רוטמן השיב לדוח, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "דירוג האשראי של ישראל לא ירד, וההודעה של מודיס אומרת כמה דברים מאוד לא נעימים על המחאה, והנזקים שהיא גרמה, אז כרגיל עוברים למתקפה. התועמלנות של 'עיתונאים' שמזמן זנחו את עבודת העיתונאות ועברו להיות דוברי המחאה נגד ממשלת הימין לא תשנה את העובדות. אותם 'עיתונאים' מתעלמים מהטקסט המפורש של מודיס שאומר שגרירת ההסתדרות והצבא למחאה, הביאה לפגיעה ביציבות המשק. אין להם מילת ביקורת על זה. כי הם לא עיתונאים אלא פעילי מחאה".

נתניהו בכנסת עם רוטמן ולוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נתניהו בכנסת עם רוטמן ולוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"כנ"ל ההתעלמות שלהם מהפעם הקודמת שמודיס העבירו את התחזית מחיובית ליציבה. זה היה ב-2020 וחוסר היציבות הפוליטית ומערכות הבחירות הרבות הובילו לאותה הורדת תחזית. לא תשמעו מאותם 'עיתונאים' מילה של ביקורת על הגורמים באופוזיציה שמנסים לגרור את ישראל לבחירות נוספות, וזו אפילו מטרה מוצהרת שלהם. כי כאמור, לא מדובר בעיתונאים אלא בתועמלנים", הוסיף. 

"הם כמובן שוכחים את האזכור לשסע החברתי שהתגלה, שבכלל לא קשור לאופן קידום הרפורמה אלא לעובדה שמפלגה מזינה את עצמה בתעמולת שנאה, עד כדי כך שחברי כנסת מתנצלים על זה שהם מחייכים בנוכחות ראש הממשלה.  בנוסף, וזה הכי חשוב, "העיתונאים" כדרכם בונים איש קש. אין ספק שהיה עדיף הן לטובת הרפורמה במערכת המשפט והן לטובת החברה הישראלית, שהרפורמה הייתה מקודמת בהסכמה.  גם שר המשפטים יריב לוין וגם אני הקטן, אמרנו את זה לכל אורך הדרך. הבעיה הייתה שמפלגות האופוזיציה לא הסכימו להידבר", המשיך.

"גם כרגע, מפגינים נגד מפלגות באופוזיציה על עצם העובדה שהם מנהלים משא ומתן. אז מה עושים אותם "עיתונאים"? טוענים שאנחנו לא הסכמנו להידבר, למרות שהפרסומים על השעות הרבות שהושקעו על ידי בהידברות בבית הנשיא ובמקומות אחרים ידועים להם. למה? כי כאמור, לא מדובר בעיתונאים אלא בתועמלנים", סיכם.

בדוח שפורסם, ציינה מוד'יס, כי "השינוי של התחזית ליציבה מחיובית משקף הידרדרות בממשל בישראל, כפי שממחישים האירועים האחרונים סביב הצעת הממשלה לשינוי מערכת המשפט במדינה. בעוד שהמחאות המוניות הובילו את הממשלה לעצור את החקיקה ולחפש דיאלוג עם האופוזיציה, האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת היקף מבלי לחפש הסכמה רחבה מצביע על היחלשות החוזק המוסדי ובחיזוי המדיניות".

בנק ישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנק ישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עם זאת אמרו כי עוצמת המוסדות והממשל של ישראל נותרו גבוהים מאוד למרות היחלשות מסוימת בהקשר של אירועים עכשוויים, שהובילו את מודי'ס להוריד את הערכתה לגבי איכות המוסדות המבצעים והמחוקקים. יחד עם זאת, החברה האזרחית ומוסדות אחרים כמו מערכת הביטחון הוכיחו את עצמם כאפקטיביות מול כוח הממשלה, בעוד שנותר לראות "כיצד עוצמתה ועצמאותה של מערכת המשפט יתפתחו בהמשך". 

עוד צוין כי "הסיכונים בדירוג ישראל מאוזנים כעת, מה שמוביל לתחזית יציבה. בזמן שהדיונים לגבי הצורה המדויקת של הרפורמה המשפטית נמשכים, הממשלה חזרה על כוונתה לשנות את אופן בחירת השופטים. המשמעות היא שהסיכון למתיחות פוליטית וחברתית נוספת בתוך המדינה נותר בעינו. מצד שני, אם יגיעו לפתרון מבלי להעמיק את המתחים הללו, ישארו המגמות הכלכליות והפיסקליות החיוביות שמודי'ס זיהתה בעבר. בסך הכל, האירועים האחרונים קיזזו את ההתפתחויות החיוביות שהובילו את מודי'ס להקצות תחזית חיובית באפריל 2022, הקשורה לביצועים כלכליים ופיסקאליים חזקים וליישום רפורמות מבניות על ידי הממשלה הקודמת".