ביום שישי הודיעה חברת האשראי הבינלאומית מוד'יס כי תחזית דירוג האשראי של ישראל ירדה מ'חיובית' ל'יציבה'. זאת נוכח המצב המתוח בארץ סביב הרפורמה המשפטית אותה מובילה ממשלת נתניהו. פרופ' אבי בן בסט, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM והתייחס להודעת חברת דירוג האשראי, מהי משמעותה, וכיצד ניצן לדעתו למזער נזקים.

נתניהו וסמוטריץ' לאחר הודעת מוד'יס: "הם לא מכירים את החוסן הישראלי"
אחרי הורדת תחזית האשראי: פורום העסקים הישראלי קורא לממשלה לעצור מיידית את הרפורמה

בפתח הראיון אמר בן בסט על הורדת הדירוג: "ברור שהמצב לא טוב. אני מוטרד חודשים רבים מההתפתחויות. ההתרכזות של הממשלה מתחילת דרכה היא במהפכה המשפטית שרוצים ליזום, נושאים חשובים מוזנחים כמו רפורמות מבניות, והרפורמה שהם כן היו רוצים לעשות במערכת המשפט עלולה לגרום לנזקים חמורים ואת חלקם אנחנו כבר רואים היום".

"האזהרות של מוד'יס, של הכלכלנים בארץ, של כלכלנים בעולם, כולם אומרים שאם הרפורמה שהממשלה רוצה לבצע במערכת המשפט תבוצע, תהיה הדרדרות כלכלית גדולה, מהרבה מאוד סיבות. כדאי לציין, הרבה מחקרים שנעשו בתחום, בדקו מעל 75 מדינות במשך 50 שנה ובדקו באיזו מדינה הפקטור של דמוקרטיה משפיע על הביצועיים הכלכליים. הם מצאו שמדינה שעוברת ממצב שהיא מוגדרת כלא דמוקרטית למצב שהיא דמוקרטית משפיע בתוספת של 20 אחוזים בתוצר לנפש. ברור שדמוקרטיה זה לא הדבר היחיד שמשפיע על צמיחה כלכלית, במחקרים כאלה אנחנו מכניסים את כל הפקטורים".

כאשר נשאל מה הכוונה בביטול הדמוקרטיה, הסביר: "יש מוסדות בעולם שאוספים אינפורמציה על מדינות רבות על כל הזכויות הקיימות בהן, וגם על עוצמת החופש של המערכת המשפטית. על בסיס כל הפרמטרים האלו בונים ממד כמותי שיכול להגיע למאה נקודות. כאשר אנחנו מדברים על דמוקרטיה אנחנו מדברים על דברים מאוד תכליתיים".

"אני יכול לתת כמה דוגמאות מה ברפורמה יפגע בדמוקרטיה. למשל עילת הסבירות. תאר לך לדוגמה שבשכונה שלי הממשלה מחליטה להרוס את הבתים כדי לבנות כביש שהוא מאוד חיוני לתחבורה, אם היא תפצה אותי במחיר מגוחך למי אני אפנה? זו עילת הסבירות. זו רק דוגמה אחת. בישראל יש הרבה מאוד משקיעים זרים, בעיקר בענף ההייטק, ולהם מאוד חשובה הוודאות הכלכלית. הם לא היו רוצים להימצא במצב שאפשר לפגוע בזכויותיהם מבלי שיוכלו להתגונן. אחד הדברים שחשובים להם זו זכות הקניין".

בסיום הראיון, נשאל הפרופסור אם הנזק שנגרם בכספים הוא הפיך, והשיב: "כל חברות הדירוג הן חברות ותיקות, מנוסות, והן קובעות את הרמה של הסיכון של מדינה על בסיס הרבה פרמטרים כלכליים. הם מכירים את הכלכלה שהם מדרגים בצורה מהותית ביותר. אני חושב שאם באמת יהיה תיקון בהצעה המקורית ותהיה הצעה שמוסכמת על קבוצה רחבה של המחוקקים בכנסת, חלק יהיה הפיך. אני לא חושב שהכול יהיה הפיך. זה תלוי במהירות שהתיקון הזה יעשה. ככל שירחק היום, כך יהיה יותר קשה להחזיר את הגלגל לאחור. אני חושב שלמהירות שבה אנחנו נחזיר וודאות למערכת ונבהיר שלא הולך להיות פה שינוי שיגרום להפיכה משטרית אלא שינוי סביר ומתקבל על קשת רחבה, כך יהיה יותר בר תיקון.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM