למרות הורדת תחזית הדירוג של חברת הייעוץ הבינלאומית מודי'ס מחיובי ליציב, בבורסה קיבלו ביום שאחרי את המסקנות באדישות יחסית. שערי המניות נסחרו בירידות שערים קלות (מניות הבנקים דווקא עלו), ואילו בשוק המט"ח לא נערך אתמול מסחר.

הסיבה העיקרית לרגיעה היחסית היא שכבר בסוף השבוע לקראת סוף החג דלפו ככל הנראה עיקרי חוות הדעת של מודי'ס. בעקבות כך היורו והדולר התחזקו בצורה בולטת מול השקל, ובבורסה נרשמו ירידות שערים חדות במיוחד במניות הבנקים.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר אתמול בהתייחסות להורדת אופק הדירוג: "אני לוקח את חוות הדעת ברצינות, אבל עם כל הכבוד זאת לא דרמה הגדולה. הם לא עשו דוקטורט על המבנה המשטרי בישראל, ואני לא חושב שהם מומחים גדולים למשפט חוקתי".

לעומתו טוען הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב אלכס ז'בז'ינסקי כי "הורדת תחזית הדירוג לישראל תומחרה בשווקים עוד לפני שפורסמה. נראה שכעת השווקים מביעים חשש מפני הרעה במצב הכלכלי גם אם הרפורמה המשפטית לא תקודם בלי הסכמה".

לדבריו, הערכות הבכירים בהייטק בקשר להשפעה של הרפורמה המשפטית, כפי שבאו לידי ביטוי בסקר של סטארט־אפ ניישן, "חשובות לא פחות ואולי אף יותר מההודעה של מודי'ס".

יונתן כץ מלידר שווקי הון הוסיף כי "סביבת האינפלציה בישראל נותרה 'דביקה', עם סימנים ראשוניים של התמתנות. הורדת אופק הדירוג של ישראל 'רק' ליציב צפויה להתקבל בחיוב על ידי השווקים".