ישראל נגררת אחר מדינות המערב מבחינת היקף פעילות קרנות פילנתרופיה - כך מראים ממצאי דין וחשבון שהוכן על ידי חברת אטלס. אטלס, שהיא הפלטפורמה הגדולה בישראל בהפעלת קרנות פילנתרופיה, הכינה את הדוח לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

לפי הנתונים, בישראל פועלות פחות מ־1,000 קרנות פילנתרופיות, בעוד בשווייץ - עם אוכלוסייה בהיקף דומה בישראל - מספר הקרנות עומד על כ־15 אלף. שווייץ גם נמצאת במקום הראשון מבחינת היקף הקרנות, כשבמקום השני אנגליה, השלישי דנמרק והרביעי ארה"ב. את העשירייה הראשונה סוגרת יפן. ישראל נמצאת רק במקום ה־60.

בשנת 2022 תרמו קרנות הפילנתרופיה בישראל כ־10 מיליארדר שקל. במהלך הרבעון הראשון של 2023 נרשמה ירידה בהיקף התרומות עקב אי־הודאות הכלכלית. מספר מוסדות בינלאומיים איימו להקטין את היקף התרומות לאוניברסיטאות ולמכוני מחקר עקב הרפורמה המשפטית.

לפי נתוני הדוח, בישראל יש - נכון לסוף 2022 - 130 מיליארדרים וקרוב ל־100 אלף מולטי־מיליונרים. כדי להגדיל את פעילות הפילנתרופיה בישראל ממליצים באטלס על ארבעה צעדים, שהראשון שבהם הוא הגברת המודעות בתעשיית ההייטק, שרוב המתעשרים החדשים מגיעים משם. על פיו, צריך להנחיל לצעירי הענף את המושג TO GIVE BACK. הדוח גם ממליץ לממשלה להקים תוכנית לאומית לעידוד הפילנתרופיה, כולל הרחבת הטבות המס והנחלת תרבות פילנתרופית, כשם שעשתה הממשלה הבריטית בשנת 2010 בהשקעה של 40 מיליון ליש"ט.

זאת ועוד - הממשלה יכולה להכיר בפומבי בפילנתרופים יחידים ובחברות עסקיות התורמים תרומה משמעותית לקידום החברה האזרחית, בין אם באמצעות פרסים או כבוד, כפי שנעשה בטקס הדלקת המשואות השנה לפילנתרופ סילבן אדמס. היא גם יכולה לשלב בתוכניות הלימודים חינוך לחשיבות התרומה וערך הנתינה וההשפעה שיכולה להיות להן על הפרט ועל הכלל.

שלומי תורג'מן, מנכ"ל אטלס, מסר ל"מעריב": "אם שאיפתנו להיות מדינה מערבית ומפותחת בכל התחומים, כדאי לנו ללמוד גם ממדינות מערביות שקיבלו על עצמן לקדם את ערך הנתינה והנחלת הפילנתרופיה. הציבור הישראלי כבר בשל לכך, והוא מאותת על כך בנתוני תרומותיו".