כישלון השיווקים האחרונים הוליד ההצעה שתידון בישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקרובה, כך אמר ראש רמ"י ינקי קוינט ב"עיר הנדל"ן ירושלים" של מרכז הבנייה הישראלי. לגבי בקשות לביטולי מכרזים, אמר: "נבדוק כל טענה. כתנאי - לא נסכים לביטול. יזם שזכה במכרז ורוצה לבטל, שימכור את הקרקע ליזם אחר"

במסגרת מליאת הפתיחה של עיר הנדל״ן ירושלים של מרכז הבנייה הישראלי, אמר מנכ״ל רמ״י, ינקי קוינט כי, ״במציאות הכלכלית לא ניתן לקחת את הקרקעות ולהפריט מעבר למה שאנחנו עושים. למשל, ראש עיריית קריית גת אשר יושב כאן איתנו, יודע כמה אנחנו נכנסים לפעולה במטרה להוריד את המחירים. אנחנו עושים הכל כדי לשווק, אבל חשוב לציין שאנחנו לא שחקן יחיד ואנחנו מנועים מלהתנצח עם הדרג הממשלתי. אנחנו עושים מעל ומעבר למה שהממשלה הציבה, אך צריך לתת יותר תמריצים לרשויות המקומיות. תפקידנו לוודא שכל קרקע אינה נמכרת בפחות מערכה האמיתי. שיווקנו למעלה מ-200 אלף יחידות דיור. עשינו עסקאות ב-67 אלף יחידות ויש עוד הרבה מה לעשות. אנחנו גם מעבירים לאחרונה קרקע למחצבה כשהתמורות יהיו מיליוני שקלים״.  

קוינט ממשיך: ״ההכנסות האלה נכנסות לא רק לרמ"י, ומשמשים לבנייה בירושלים ובקריית גת. מחירי השוק לא היו סבירים, אך אני יכול לומר שיש היום כיוון של ירידת מחירים ומאמין שבקרוב נחוש בכך. אנחנו רואים קבלנים הנותנים הצעות נמוכות וערים לכך שיש פניות של יזמים לביטול זכייה במכרזים ובנייה, זה משקף מגמה, פנינו לקבלנים ואמרנו ליזמים אתם מחויבים, אנחנו נאכוף את לוחות הזמנים שקבועים בחוזים, נדרוש לבנות ומי שלא יכול לבנות - נבטל את חוזים, בכפוך לסנקציות שיש בהם״. 

קווינט נשאל על הפניות לביטולי מכרזים מצד קבלנים, וענה: "יש בהחלט פניות של יזמים לביטול זכייה במכרזים. אמרנו ליזמים - אתם נותנים הצעות גבוהות מדי, והיום הם באים ואומרים לנו - אנחנו רוצים לבטל. אנחנו נבדוק כל טענה וכל פנייה שתהיה. כתנאי בסיס – לא נסכים. כמו שאנחנו נדרשים לעמוד בכל חוזה, אנחנו גם דורשים לממש את החוזים מול היזמים. מי שלא רוצה, שימכור את זה ליזמים האחרים. היה גל של רכישות בזמן שהמחירים היו גבוהים יותר. אנחנו הורדנו את מחירי הקרקע ב-15%". 

לדברי אלעזר במברגר, מנכ״ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: ״צריך לומר שדו״ח הממשלתי להתחדשות עירונית מיושם״, אומר במברגר. ״ההתחדשות העירונית מגיעה לפריפריה. היא מגיעה לאשדוד, לבאר שבע ולקריית גת. אנחנו כבר שם. עוד לא הגענו לפריפריה האמיתית של בית שאן, צפת וקריית שמונה, אך עכשיו זה קורה לראשונה. היום יש תכנון של עשרות רבות של מתחמי פינוי ובינוי באזורים אלה. זה לא מספיק כמובן. על מנת שמתחמים אלה ימומשו אנחנו מכינים החלטת ממשלה בימים אלה, בעקבות הדו״ח שפורסם, יש כלים שהממשלה מעמידה. ובמקביל, ביום שנסיים את התכנון, נוכל לממש אותו ולקדם מנגנונים כמו הטבות מס או סבסוד כספי, על מנת שנראה פרויקטים כלכליים ביום זה״.  

על השנה האחרונה אמר במברגר: ״מה שקרה בשנה האחרונה זו החלטה של שינוי סדרי עדיפויות בין המרכז לפריפריה. אנחנו עד סוף יולי, שזה ממש אוטוטו בעולם הנדל״ן, מגיעים למצב של השלמת המיפוי, ולמעשה כל המתחמים שמתאימים לפינוי ובינוי בבית שאן, צפת וטבריה - יחודשו - ואז היזמים יצטרכו לקחת את המתחמים לביצוע, בסיוע ממשלתי. 

האקלים השתנה באופן דרמטי בשנה האחרונה ולא זיהינו האטה בפעילות. לא זיהינו ירידה במספרים. יש כאן משתנים משמעותיים שיכולים להשפיע על השוק, דווקא עליית הריבית פחות מכבידה על ההתחדשות העירונית. ירידת המחירים, שכבר התחלנו לחוות ואם תהיה עקבית, היא עלולה ליצור אתגר גדול להתחדשות העירונית. יש חשש, אני מוטרד מהמשך המגמה. על מוסדות השלטון כבר להביא בחשבון את השלכות מגמה זו״.  

בפתיחת המליאה, אמר ערן רולס, יו״ר מרכז הבנייה הישראלי: ״הפינוי בינוי זה קרש ההצלה של אזרחי ישראל ממחירי הדירות ששברו שיא עולמי. ההתחדשות העירונית  שוברת, לראשונה, את המונופול של המדינה על שיווק קרקעות לבניה ועל ידי כך היא תגדיל את היצע הדירות ותוריד את מחירי הדיור. אני רוצה להתריע בפני אזרחי ישראל שלא רחוק היום שבו המדינה תתחיל למסות בצורה דרסטית את הפינוי בינוי בשביל להמשיך ולעשוק אותם כפי שהיא עושה בעשרים השנים האחרונות.  אנו עומדים בפני תהום, מחירי הדירות, שכירויות והמשכנתאות עולים דרמטית, ואלו מהווים 70% מבעיית יוקר המחייה.  על הציבור לדעת כי משבר הדיור אחראי לרוב עליית המחירים במשק. הוא משליך על תחומי המזון, בריאות, ביגוד וכו. בידיים שלכם האפשרות לעצור את כדור השלג..״.

אודות עיר הנדל״ן ירושלים

עיר הנדל״ן ירושלים של מרכז הבנייה הישראלי, מתקיימת זו השנה השביעית בין התאריכים 30.5-1.6 ומהווה מפגש פסגה של צמרת הנדל״ן בישראל. בוועידה לוקחים חלק כ-1,000 מקבלי החלטות מצמרת הענף בכל רחבי הארץ על מנת לקדם אג’נדות, עסקאות ושיתופי פעולה בנושאים הבוערים של עולם הנדל״ן. האורחים אשר לוקחים חלק בעשרות מושבים מקצועיים, וועדות מומחים, הרצאות מרתקות, מפגשים עסקיים, דיאלוגים בין מגזריים ושיתוף ידע מעשיר עם הגורמים הסטטוטוריים השונים.