"אנחנו נמצאים היום בתקופת מעבר בנדל"ן של כשנה־שנתיים. עליית מחירי הדירות נבלמה ונתוני הלשכה לסטטיסטיקה מראים שמחירי הדירות החדשות ירדו בכמה אחוזים, עוד לפני שקלול הטבות והנחות". כך אמר בסוף השבוע דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, שנאם בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת ראיית החשבון EY.

לדבריו, "אם מתבוננים על מה שקרה בעולם, קשה לבלום עליות מחירים כשהריבית אפסית, כאשר זה קורה אפילו במדינות שאין להן אתגר דמוגרפי עם גידול של 2% בממוצע, כמו בישראל. הירידה הניכרת במדדי הפעילות משקפת כניסה לעמדות המתנה".

דב קוטלר (צילום: גדי דגון)
דב קוטלר (צילום: גדי דגון)

עוד הוסיף המנכ"ל כי "הממשלה חייבת להמשיך בשיווק קרקעות ולבנות תוכנית להמרצת הפעילות בענף הבנייה. במכרזי המנהל צריך לקבוע כי הזוכה ישלם סכום מסוים והשאר יינתן במועד ההיתר, עם הגבלת זמן. זה מצמצם סיכון מצד היזם, ויוצר תמריץ להאצת תהליכי תכנון ואישור. יש להרחיב את הסיוע לזכאי משרד השיכון, ריענון ועדכון הקריטריונים ותנאי המשכנתה של הזכאים כך שיהפכו להיות יותר אטרקטיביים בעיני יותר רוכשים".

בבנק הפועלים יש מאות פרויקטים לבנייה בעשרות מיליארדי שקלים. קוטלר הדגיש בדבריו כי "יזמים צריכים להתאים את עצמם למציאות החדשה ולשים דגש על תזרים חיובי. על הבנקים לגלות אחריות וסבלנות ולמצוא פתרונות מימון לטווח הביניים. אסור להשלים עם אינפלציה של 5% לשנה".