הכתבה נכתבה בשיתוף עיריית באר שבע ומשרד הבינוי והשיכון

אחד החששות של רוכשי דירות בכניסתם לשכונה חדשה הוא שהדירות תהיינה מוכנות לאכלוס לפני הפיתוח של המרחב הציבורי והקמת מוסדות החינוך והציבור. הסכמי הגג של המדינה עם הרשויות המקומיות מהווים פתרון לבעיה ומספקים לרשויות תקציבים לפיתוח השכונות. אולם, התקציבים הם לא הפתרון המלא במידה והרשות המקומית אינה יודעת להוציא אל הפועל את הפרויקטים. העירייה זקוקה לזרוע ביצועית מקצועית חזקה שתדע לנהל את הפרויקטים עבורה בכפוף ללוחות הזמנים .

חכ"ל - החברה הכלכלית לפיתוח באר שבע היא דוגמא לחברה שיודעת להוציא אל הפועל את הסכמי הגג בצורה מקצועית ויעילה, והיא למעשה החברה העירונית היחידה בישראל בעלת תו תקן בינלאומי של ISO-9001. את החברה מנהל בשנים האחרונות איתי קריספין מהנדס אזרחי שימש בעברו במגוון תפקידים בכירים בהם מהנדס המועצה המקומית תעשייתית נאות חובב. 

מאז שחתמה העירייה על הסכמי הגג, חכ"ל פועלת למימושם בהתאם לחזון העירוני הדוגל בקידום התחדשות עירונית אינטנסיבית בשכונות הוותיקות באמצעות עירוב שימושים לצד פיתוח שכונות חדשות כאשר המטרה היא ליצור מרחב ציבורי איכותי בכל חלקי העיר ולסלול את הדרך להפיכתה של באר שבע למטרופולין איכותי.

איתי קריספין, מנכ"ל החברה הכלכלית לפיתוח באר שבע, מציין כי : "המטרה שלי היא להביא את חזון העירייה לכדי מציאות. החכ"ל בונה את העיר ומעורבת בפיתוח ובכל פרויקט משמעותי. החברה עובדת במחזורי ביצוע של כ-300 מיליון ₪  בשנה עם צפי להגדלת המחזור בעשרות אחוזים בשנים הקרובות ובכך אנחנו מהווים, הלכה למעשה, הגוף המרכזי בביצוע באזור הדרום. הפיתוח שאנחנו עושים בשכונות החדשות מסייע ליזמים, מאפשר להם לקצר את לוחות הזמנים ומייצר עבורם ביקושים ערים למגורים בשכונות החדשות על שלל השירותים שהן מציעות לתושבים החדשים"

פסגת רמות ורקפות – עבודות הפיתוח ושיווק הקרקעות בעיצומם 

בימים אלו משרד הבינוי והשיכון משווק קרקעות לשכונות הבאות של באר שבע שיבנו במסגרת הסכמי הגג. שכונת פסגת רמות שתכלול 3700 יח"ד ושכונת הרקפות שתכלול כ- 4000 יח"ד. למרות ששיווק הקרקעות נמצא בתחילת הדרך, עבודות הפיתוח בשכונות כבר בעיצומן.

שכונת "רקפות" המתוכננת לקום בצפון העיר, היא שכונה בעלת צביון כפרי שרובה צמודי קרקע לצד בנייה רוויה נמוכה והיא תיתן מענה למשפרי דיור מהעיר ומחוצה לה. גם בשכונת הרקפות החכ"ל כבר מבצעת את עבודות פיתוח ובקרוב יחל  התכנון של מבני החינוך והציבור השונים ועבודות פיתוח לפארקים ציבוריים וגינות נוי

בשכונת פסגת רמות, הממוקמת במיקום מושלם בפארק החדשנות, בסמוך לפארק ההי טק, בית החולים סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון,  חכ"ל מבצעת עבודות פיתוח תשתיות נרחבות ביניהן תכנון מדרכות, סלילת כבישי אספלט, והקמת רשתות ביוב מים וחשמל.  במקביל החל התכנון של מבני החינוך, בתי כנסת, מקוואות ומרכז קהילתי וכן עבודות הפיתוח לפארקים ציבוריים וגינות נוי, מדשאות רחבות ומתקני כושר ומשחק.

שכונות הפארק והסיגליות – אטרקציות בינלאומיות ליד הבית

במסגרת הסכם הגג הראשון הוקמה שכונת הפארק הממוקמת על פארק נחל באר שבע, השכונה שעתידה לכלול כ- 4400 יח"ד, נמצאת בשלבי בנייה ופיתוח מתקדמים וכ-1600 יחידות דיור כבר אוכלסו . בשכונה כבר הוקמו מבני ציבור שונים, מרכזים קהילתיים, ופארקים אך הפיתוח נמשך, לאחרונה הוקם בתוך השכונה פארק הערוץ המתוכנן באופן לינארי , החוצה את השכונה ומספק הליכה בטוחה בין גני הילדים, בתי הספר והמרכזים המסחריים.

תושבי השכונה נהנים גם מהקרבה לפארק הנחל, הפארק הגדול בישראל הכולל את האגם המלאכותי הגדול בישראל, אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים שונים, טיילת, אמפיתיאטרון גדול ועוד... בשבועות הקרובים, יחלו גם עבודות פיתוח והקמה של שלושה מסתורי צפרות וכן יוקם קומפלקס של בריכות שחיה, ספורט, נופש ופנאי על ידי חברת הולמס פלייס שזכתה במכרז של החכ"ל. 

גם שכונת הסיגליות הממוקמת במערב בעיר בסמוך לפארק הילדים, נבנתה במסגרת הסכם הגג  נמצאת בתנופת פיתוח ועתידה לכלול כ- 1600 יח"ד כאשר כ- 1000 יח"ד כבר אוכלסו. בשכונה ייבנו מתחמי פארק ירוקים ואקולוגים, שבילי טיול היקפיים, מתחמי ישיבה מוצלים, ומתקני משחק. בנוסף , בימים אלו צפוי להיפתח בקצה המערבי של השכונה המדבריום, פארק חיות אינטראקטיבי הראשון מסוגו בעולם הנחשב לפרויקט דגל משמעותי העתיד לשנות את חיי התרבות והפנאי בעיר.

בניה ופיתוח בשכונת הפארק בבאר שבע, בסמוך לפארק הנחל (צילום: באדיבות החברה הכלכלית לפיתוח באר שבע)
בניה ופיתוח בשכונת הפארק בבאר שבע, בסמוך לפארק הנחל (צילום: באדיבות החברה הכלכלית לפיתוח באר שבע)

הטבות ליזמים: סבסוד עלויות הפיתוח

במסגרת המכרז לשיווק קרקעות לכ 1000- יח"ד נוספות בפסגת רמות, משרד הבינוי והשיכון הקצה כ- 50 מיליון ₪ לסבסוד עלויות הפיתוח של היזמים על מנת לעודד התמודדות במכרז ולייצר כדאיות כלכלית גדולה יותר.

ניתן להגיש הצעות למכרז עד 27.9.2023 באתר רשות מקרקעי ישראל

לינק למכרז 

הכתבה נכתבה בשיתוף עיריית באר שבע ומשרד הבינוי והשיכון