הכתבה נכתבה בשיתוף נתנאל גרופ בע”מ

ענף הבניין הוא ענף ותיק וחיוני שימיו כימי האנושות, אבל המעברים שבין בנייה ישנה ומסורתית לבין בנייה מודרנית מספרים את כל סיפור ההתמקצעות של חברות בנייה והיחס שלהן לתחום. במאה השנים האחרונות הענף מתחדש כל הזמן הודות להכנסת שיטות מודרניות ומתוחכמות יותר לבנייה, שימוש בחומרי בניין חדשניים וטובים יותר והעסקת כוח אדם שעובר הכשרה מתאימה כדי לעשות את העבודה האחראית ביותר שיש.

עם זאת ולמרות כל המאמצים המושקעים בכך, בניית בניין מורכבת מריבוי פרטים וגורמים שונים שעוסקים בה ולכן הפוטנציאל לביצוע ליקויי בנייה רב יותר, גם כאשר עושים הכל כדי להימנע מכך. במקרה שלנו, הגישה של חברת הבנייה לנושא ומינוי מפקחי בנייה וממוני בטיחות במהלך העבודה הם אלה שקובעים כמה ואיך הם יתוקנו בזמן. גישה זאת מאפיינת גם חברות בנייה מובילות, כך שאצל קבוצת נתנאל ליקויי בנייה שמתוקנים בזמן העבודה הם חלק בלתי נפרד מהתפיסה שלהם.

מה חשוב לדעת על ליקויי הבנייה וגורמיהם?
קבלנים בונים לפי חוקי בנייה ותקנות שונות שמבטיחות שלא יהיו מקרים של רשלנות ועבודה לא מקצועית ובכל זאת קורה שיש פגיעה באיכות הבנייה. זה לא חייב לקרות וזה תלוי בעיקר בבחירת חברות הבנייה וכוח האדם משום שככל שיש להן יותר ותק ומוניטין כך הן נוטות להעסיק כוח אדם שעבר הכשרה מתאימה, וזה מה שקובע את איכות הבנייה.

לפי פסק דין שנידון בבית משפט אפשר לדעת האם הליקויים הם ברמת התשתיות והשלד, ובמקרים כאלה יכול להיות שמלכתחילה לא הועסקו קבלנים בעלי רישוי מתאים לפרויקט כזה. זה דבר שקבוצת נתנאל לא לוקה בו משום שהיא בונה רק לפי תנאי רישוי הקבלנים שלה. איכות הבנייה חייבת להיות מבוקרת ומפוקחת על ידי משרד הבינוי וקבלנים חייבים לבנות לפי תקן 9000-ISO המחייב את כולם כדי להפחית בליקויים עד למינימום.

אם הגעתם למצב של הגשת תביעה בגין ליקויים, המשפט יקבע מהם הליקויים שמחייבים את הקבלן לתקן אותם. אם בית המשפט פסק שזוהי אחריות הקבלן הוא יתקן זאת לפי פסק דין. נתנאל גרופ בע”מ מקפידה על כך שלא יהיו ליקויי בנייה אבל גם להעסיק את כל מומחי הבטיחות והבטחת איכות הבנייה במהלך העבודה.

תביעות על ליקויי בנייה מתקבלות בבית המשפט
בית המשפט מקבל תביעה בשל ליקויי בנייה שמוכחים על פי חוות דעת המומחה, בדרך כלל. פסק הדין מחייב את הנתבעים לא רק לתקן את הליקויים אלא גם לפצות. הצדדים שמתדיינים בבית המשפט מנסים להוכיח אם היה ליקוי או לא, ורק פסק הדין בדרך כלל מכריע ביניהם, אלא אם הגיעו לעמק השווה לפני כן. על פי זימון התובעים ומטעמם מעיד בדרך כלל המומחה לליקויים וקובע האם מדובר בליקוי בנייה אמיתי או לא. פיצוי יינתן לקוני הדירה אם פסק כך

בית המשפט והוא יכובד על ידי הצדדים, כל זאת נוסף לתיקון הליקויים. עלות תיקון הליקויים משתנה על פי חוות דעת המומחה שקובע אותם. המחיר כולל בכל מקרה את הפיצוי שיינתן לתובעים. פסקי דין שונים מחייבים קבלנים לבצע את התיקונים על פי דעתו של מומחה בית המשפט וחוות דעת מקצועית של מהנדס או מפקח בנייה אם הוגשה לפי בקשה. ביצוע עבודות התיקון נעשה בדרך כלל בהקדם לאחר כניסת הדיירים לדירה ובכל מקרה ללא שהיות לאחר מתן פסק הדין על ידי בית המשפט, אם הוגשה תביעה.

איך מבטיחים שבבנייני קבוצת נתנאל ליקויי בנייה יתוקנו כבר בזמן העבודה?
ליקויי בנייה בישראל מוכרים לכל מי שרוצה לרכוש נכס אבל חושש מכך, למרות שחוק המכר מחייב כל קבלן לתקן את הליקויים שהתגלו לאחר המסירה. זה לא קורה רק בגין החוקים שמחייבים לבנות ללא ליקויים ולתקן אותם, אלא גם משום שהמוניטין של חברת הבנייה תלויים בכך. על פי מחקר שנערך בטכניון לבקשת משרד השיכון והבינוי ופורסם בשנת 2010, ליקויי בנייה נבדלים בסוגים ובגורמים שלהם והם מתחלקים לשלושה חלקים עיקריים: ליקויים בגלל חומרי בניין, ליקויים בגלל כוח אדם וליקויים בגלל שיטות עבודה.

במובן הזה, אין כמעט דרך להבטיח שלא יהיו מקרים שאפשר לתקן, ולכן השאלה העיקרית היא איזו חברת בנייה עושה כל שביכולתה לצמצם את הנזקים ואת הליקויים עוד לפני שהם מתגלים על ידי הקונים לאחר המסירה. לגישת קבוצת נתנאל ליקויי בנייה הם בעיה שאפשר וחובה לתקן בזמן ולכן העסקת מפקחי בנייה בפרויקטים שלה מבטיחה שיהיו מי שיפקחו על הבנייה, יאתרו את הליקויים ויתאמו בין הקבלנים השונים כדי להבטיח שלא ייעשו עוד ליקויים כאלה ויתוקנו אלה שכבר אותרו. 

טיב השירות של חברות הבנייה
ליקויי בנייה אינם גזירת גורל ואפשר בהחלט להילחם בהם עד כמה שזה מאותר כבר בזמן העבודה עצמה. שמה של חברת בנייה לא יכול להיות מזוהה עם בעיות בטיב השירות ללקוחות וככל שיש יותר פרויקטים מגוונים שמעידים על פריסה רחבה כך גם המקצועיות של החברה מוכחת בשטח. אפשר לראות את הבניינים, להתרשם מהם ומהגיוון שלהם ומאיכות הבנייה והחומרים שבהם משתמשים.

מעבר לכך שהפרויקטים של חברת בנייה מעידים על הרקורד שלה בבנייה הם גם מוכיחים עד כמה היא קשובה גם ללקוחות, במיוחד בתחום ליקויי הבנייה. במקרה של קבוצת נתנאל ליקויי בנייה ותיקונם במהירות גם לאחר מסירת הדירה הם חלק בלתי נפרד מאג'נדה של שירות ללקוחות. דיירים אלה קונים את הדירות ומצפים למינימום ליקויים ולמקסימום תיקונים בזמן קצר של ליקויים שאותרו בכל זאת וזאת אמנת השירות של החברה שהיא עומדת בה.

תיקון הליקויים מחייב היענות מלאה
חוק המכר מחייב כל קבלן להיענות לדרישת הדיירים שנכנסו לדירה וגילו בה ליקויי בנייה. הליקויים יכולים להשתרע במנעד שבין ליקויים אסתטיים בגימור כמו טיוח וצביעה ועד ליקויי תשתיות שגורמים לנזילות, מרצפות עקומות ובנייה בזוויות לא נכונות, במקרים החמורים. אלה ליקויי בנייה שחברת בניין שמכבדת את עצמה לא מגיעה אליהם כלל משום שהם אמורים להיות מאותרים כבר בשלב הבנייה על ידי המפקחים שבודקים את אתר הבנייה ומתאמים בין כל הגורמים.

עבודת הקונסטרוקטור והאדריכל של הבניין היא בדיוק זאת – תכנון על פי חישובים מדויקים כדי שהקבלנים בשטח שקיבלו את ההכשרה המתאימה יקראו את התוכניות ויבנו לפיהן ללא חריגה כלשהי מהמותר על פי חוק. אצל קבוצת נתנאל ליקויי הבנייה מפוקחים במלואם כבר בזמן העבודה וזהו תפקידו של המפקח שבודק את התיאום והעבודה לפי התכנון מבלי לשנות ממנו דבר.

כשקורית טעות כזאת של ליקוי בנייה היא מתוקנת בזמן כדי שלא תתגלגל ותגיע לכדי מסירה ללקוח לאחר השלמת העבודה. ברוב המקרים בית המשפט אינו מתערב כלל הודות לעבודת התיקון והבטחת האיכות של הקבוצה אבל כל חברה קבלנית שמכבדת את עצמה לא תזניח תיקונים כאלה ותיזום אותם בכל מקרה ברגע שיתגלו או שיפנו אליהם להסב את תשומת לבה לכך. זוהי האחריות של חברה קבלנית גם בעיני קבוצת נתנאל והיא עומדת בכך.

המיתוס על הקבלן שאינו מתקן ליקויי בנייה
יש קבלנים שאינם נענים בזמן לדרישות הלקוחות לתקן ליקויי בנייה אולם זהו מיתוס די רווח שאי אפשר לקבל מענה מקצועי הולם מכולם. כאמור, ככל שמנסים למנוע ליקויי בנייה גם אצל הקבלנים הוותיקים והמוערכים ביותר, עדיין יהיו פה ושם ליקויים שלא אותרו בזמן ויש לתקנם. קבלנים שמכבדים את עצמם ועוסקים בבניית הארץ פשוטו כמשמעו לא ישאירו את הלקוחות שלהם ללא מענה מקצועי הולם וללא תיקון.

חוק המכר מחייב לתקן גם אצל קבוצת נתנאל ליקויי בנייה שמתגלים בדירות ובנכסים. כחברת בנייה איכותית ושומרת חוק הליקויים יתוקנו בכל עת שהם מתגלים, וההכרעה נתונה לשיקול דעתו של בית המשפט במקרים של הגשת תביעה. בכל מקרה, הערך והחזון של הקבוצה הוא לעשות את כל המאמץ כדי לתקן אותם עוד בטרם נמסרו הדירות ללקוחות שרכשו אותן.

במקרים שבהם הוגשה תביעה הצדדים ידונו בה בבית המשפט. פסק הדין יכריע האם ישולם פיצוי. פסק הדין בכל משפט על ליקויים כלשהם, בין אם רטיבות או בעיה אחרת, יגרום לתיקון הליקויים. עלות תיקון הליקויים תהיה על חשבון החברה, כמובן, ולכן קבוצת נתנאל מקפידה להבטיח את איכות הבנייה כדי להימנע מכל ליקוי כלשהו או לתקן אותו בזמן בגלל חוק המכר המחייב.

האם כל התביעות מתקבלות?
תביעות שמוגשות לבית המשפט על ליקויי הבנייה לא מתקבלות כלשונן במקרים רבים אלא רק חלקית. זה נובע מסיבות שונות אבל חשוב לומר שלא כל ליקוי הוא אכן ליקוי בנייה, לא כל ליקוי כזה נעשה בגלל רשלנות או חוסר מקצועיות ויש סיבות שונות למה שנחשב ליקויי בנייה לפני שמקבלים זאת. משום כך, בית המשפט לרוב מקבל כמחצית מהתביעות אבל רק חלקית, מחייב את הקבלן בתיקון או בפיצויים או בשניהם, וחשוב לדעת שזה לא תמיד יכול להסתיים לטובתכם.

פסק הדין עלול גם להיות כזה שידחה את הטענות שלכם כליל אם הקבלן יוכיח שלא הוא אחראי לכך או שאין ליקוי בנייה כלשהו כלל. כמו כן, חלק מהתביעות מוגשות בבית המשפט לתביעות קטנות ולא בתקופת זמן סבירה שבה אפשר היה להניח שליקוי בנייה כזה באמת ייחשב לפוגע באיכות החיים של הדייר. שימו לב לכך שגם כאשר מדובר בליקוי בנייה לכאורה רק בדירה אחת או שתיים ואין מדובר בבעיה שקיימת בכל הבניין, יכול להיות מאוד שההסבר לכך הוא אחר ואפשר שלא תתקבל תביעה גם במקרה כזה.

חשוב לבדוק ליקויי תשתית בצנרת ובחשמל
ליקויי בנייה שונים שנקבעים על ידי מהנדס שתפקידו לאתר אותם, הם ליקויים שקשורים בדרך כלל לבעיות שיכולות להיות תשתיתיות או בשלב הגימור. הדרגות השונות של ליקויי בנייה יכולות להיות מהקלה ביותר יחסית, כמו צביעה וסיוד לא מקצועיים ועד חיבורים לא נכונים של צנרת המים והביוב, שגורמים מטרדי ריח לא נעימים בגלל זווית החיבור, או לכך שנזילות יגרמו רטיבות בבית.

חשוב מאוד לוודא שקבלן חשמל עשה את כל עבודות החשמל בצורה מקצועית משום שהיום מערכות חשמל מורכבות מאוד. מלבד העובדה שהן מספקות חשמל למערכות רבות שמאפיינות את הבית החכם של ימינו, הן אמורות לעמוד בעומס רב יותר. מכוניות חשמליות, למשל, יכולות להיטען בעמדות טעינה ביתיות שחשמלאי מוסמך מרכיב אותן.

אם לא תהיה מערכת חשמל חכמה שתאפשר את זה ויהיו ליקויים במערכות חשמל, זה יקשה מאוד על כל חיבור של מערכת בית חכם או תוספות כמו עמדת טעינה לרכב לאחר מכן. כך שכל קבלן חייב לקחת בחשבון מראש את הצפי והתחזית של הדיירים שלו לכל מה שהבית שלהם יזדקק לו בעתיד.

בסיכומו של דבר, המפתח לבניה בטוחה, עם ליקויים מינוריים ועם ביטחון שיתוקנו נעוץ בבחירת חברה בעלת מוניטין וותק אשר שמה לה לנגד עיניה את טובת הדיירים ואת שמה הטוב שילך לפניה בעתיד.

הכתבה נכתבה בשיתוף נתנאל גרופ בע”מ