בעקבות מלחמת חרבות ברזל, מינהל התכנון נערך ליום שאחרי המלחמה ומקדם מסמך מדיניות אזורי במרחב הנגב המערבי. המסמך יעסוק בעקרונות והמלצות לבניית כלים לשיקום, פיתוח וצמיחה מיטיבה של האזור. במינהל התכנון הבהירו, כי המסמך אמור להוות כלי עבודה לקבלת החלטות תכנוניות ולהנעת תהליכים אזוריים. 

"אחרי המלחמה, הדרום צפוי להוביל את שוק הנדל"ן"
הסטודנטים לא ממהרים לסגור עסקה, בטח לא לדירה בלי ממ"ד

בשנת 2024 כחלק מהאתגרים הנוגעים בשיקום העוטף, ניתן דגש על שימור הביטחון התזונתי של ישראל וכחלק מכך שטחי החקלאות בעוטף המהווים את "אסם התבואה" של מדינת ישראל. 

מפילוח נתוני 2023, עולה, כי במחוז דרום אושרו 33,307 יחידות דיור; במחוז חיפה - 15,446 יחידות דיור; במחוז צפון - 21,327 יחידות דיור; במחוז מרכז -20,981 יחידות דיור ובמחוז תל אביב - 10,937 יחידות דיור. 

בותמ"ל אושרו 21 תוכניות, הכוללות 32,408 יחידות דיור, מתוכן 12 תוכניות בהתחדשות עירונית, הכוללות 9,200 יחידות דיור. "התוכניות מקדמות את פיתוח מרכזי הערים, מחדשות את המרקם העירוני הקיים תוך השבחת השטחים הציבוריים לצד יצירת תוספת משמעותית של יחידות דיור", ציינו במינהל התכנון – "השנה הוכרזו השנה על ידי הממשלה 17 מתחמים חדשים מועדפים לדיור, מתוכן 12 תוכניות בהתחדשות עירונית". 

לראשונה, הוכרזה תוכנית במסלול ייעודי לסביבת מטרו "תחנת ויצמן" שבעיר רחובות. זאת, לצד שבע תוכניות להתחדשות, המקדמות פיתוח בקרקע סובבת מערכת תחבורה עתירת נוסעים בכל הארץ. לצד ההיקפים הגדולים שאושרו בלשכות התכנון, אושרו ב-2023 13,636 יחידות דיור בוועדות המקומיות לתכנון ובנייה.

שנת 2023 הייתה שנת שיא באישור יחידות דיור במחוז ובדגש על העיר ירושלים, כאשר אושרו 20,328 יחידות דיור, כ-16,928 מהן בעיר הבירה עצמה- כולן במסגרת התחדשות עירונית. 

במינהל התכנון ציינו עוד, כי בשנה החולפת הושם דגש על תכנון והסרת חסמים ביישובי החברה הדרוזית והערבית. מתוך כלל יחידות הדיור, אושרו 50,579 יחידות דיור ביישובים אלה. 

לטובת קידום התכנון ובניה והסרת חסמים ביישובים הדרוזים והצ׳רקסים מינה שר הפנים יועץ מיוחד. בנוסף, הוקם צוות לבחינת הקמת יישוב חדש על ידי מינהל התכנון בתוך 60 יום. 

בחינה זו תכלול בין היתר מיפוי של כלל החוסרים ביישובים, בחינת קרקעות מדינה שייתנו מענה לחיילים משוחררים ולמוסדות ציבור, בחינה של הגדלת הצפיפות ביישובים ובנייה לגובה.

עם פרוץ המלחמה ועל רקע המחסור במיגון במאות אלפי דירות ומוסדות ציבוריים, פעל מינהל התכנון אספקת סל פתרונות לצרכי המיגון של אוכלוסיית ישראל:  

במסגרת זו, אושרה תוכנית ארצית למיגון, שנועדה לאפשר הקמת ממ"ד באלפי בתים, שעד היום לא יכלו לעשות זאת בשל מגבלות השטח.

במסגרת זו, נקבע פטור מהיתר בניה להקמת ממ"ד במבנים צמודי קרקע ובמבנים עד שתי קומות. הוראת השעה נועדה לפטור מהיתר בניה לצורך הקמת מרחב מוגן דירתי, וזאת לדירות המצויות במבנים עד שתי קומות, או ליחידת דיור צמודת קרקע.

בנוסף, ניתן פטור מתכנית והיתר להצבת מיגונית במרחב הציבורי - צו המתיר הצבת מיגונית במקומות ציבוריים בהם פארקים, גני משחקים ותחנות אוטובוסים, ללא צורך בהליך של תוכנית, או היתר.

התקנות גם קובעות, קובעות מתן פטור מהיתר להצבת מיגוניות על מגרש המיועד לשימושים ציבוריים, בין השאר על מבני דת, מתנ"סים, מרפאות, מבני תחנות משטרה ומגן דוד ומשרדי רשויות מקומיות.

במינהל התכנון ציינו עוד, כי רשות רישוי ארצית –מאז שהוקמה באפריל 2023, האיצה את אישור ביצוע הפרויקטים לתשתיות. במסגרת פעילותה של רשות הרישוי הארצית לתשתיות אושרו 64  חבילות של מסמכי תכנון לביצוע וכן 11 היתרי בנייה לפרויקטים שמשתרעים בכל רחבי הארץ בהם: מתקן התפלה גליל מערבי, אישור הפעלה לתחנת כח צומת אנרגיה, תחנת כח PV בעמק זבולון, שיקום מסוע הפחם לתחנת רוטנברג וקידום מואץ לקווי הרכבת הקלה במטרופולין גוש דן. 

שר הפנים, חתם על התקנות המסדירות הכנת תוכנית להתחדשות עירונית במתווה "תוכנית לרישוי מהיר".  לראשונה, בתוכניות התחדשות עירונית שיוקדמו במסגרת החלופה לתמ"א 38 - אישור התוכנית במוסד התכנון יהווה גם את אישור היתר הבנייה – דבר שיקצר בין 1-4 שנים בהליך. 

בנוסף, לאחר שנים ארוכות של דיונים, הממשלה אישרה את תוכנית פינוי המפעלים ממפרץ חיפה, שתפנה את כל המפגעים הסביבתיים מהמטרופולין הצפוני של מדינת ישראל. 

התוכנית "שער המפרץ" קודמה בשיתוף מינהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל, ומטרתה שינוי פני מפרץ חיפה, קביעת תמונת העתיד והתוויית מדיניות תכנון עדכנית במרחב זה.

התוכנית מתווה יצירת חיבור אורבני רציף בין הקריות לעיר חיפה, פרישה מאוזנת של ייעודי קרקע למגורים, תעסוקה ושימושים מטרופולינים, לרבות פארק מטרופוליני ושטחים פתוחים לאורך הנחלים. בנוסף, התוכנית שמה דגש על חיבור בין אזורי המגורים לחוף הים ולמוקדי התעסוקה באזור, וכל זאת במטרה לחזק את מטרופולין חיפה ולשפר את איכות החיים של תושבי האזור. 

רפי אלמליח, מנכ''ל מינהל התכנון (צילום: לע''מ)
רפי אלמליח, מנכ''ל מינהל התכנון (צילום: לע''מ)

בתוך כך, גם השנה, המשיך מינהל התכנון לקדם במלוא המרץ את תוכנית התשתית הגדולה ביותר במדינת ישראל. תוכניות המטרו מקודמות במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), וכוללות תכנון של שלושה קווי מטרו באורך כולל של 150 ק"מ וכ-109 תחנות המשרתות 24 רשויות מקומיות. 

בשנת 2023 אושרו 36,347 יחידות דיור סביב תוואי המטרו. בשנה האחרונה אישר מינהל התכנון את קו M2,שאורכו כ-25 ק"מ, והוא יחל במחלף יוספטל שבחולון ויעבור בתל אביב, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ופתח תקווה ומסתיים סמוך לאזור התעסוקה סגולה של העיר פתח תקוה. 

על פי נתוני מינהל התכנון, קווי הרכבת הקלה הקיימים והמתוכננים בבירה צפויים לענות על הביקושים עד שנת 2030, ולכן נדרש מענה תחבורתי משלים כמו המטרו. כבר כיום ירושלים נמצאת בתפוסה מלאה מבחינת המענה התחבורתי, כך שכל אמצעי התחבורה בעיר ימצו את עצמם. לאור זאת, התחילו במינהל התכנון לבחון חלופות של הקמת מטרו בירושלים. 

בנוסף, קודמו תוכניות משמעויות להסעת המונים שיחברו את הפריפריה עם המרכז. הכפלת מסילת החוף (תת"ל 65 א')- התוכנית שקודמה על ידי מינהל התכנון אושרה בממשלה. התוכנית להכפלת מסילת החוף בתוואי שאורכו 70 ק"מ מתחנת חוף הכרמל בחיפה ועד לחניון חנה וסע שפיים, תוך שדרוג המסילות הקיימות ותוספת שתי מסילות לרכבות מהירות לצדן, הרחבת תחנות נוסעים קיימות והוספת תחנות חדשות, ביצוע הפרדות מפלסיות בכל מפגשי המסילה על התוואי. הרכבת המהירה תיסע מדרום חיפה לשפיים במהירות של 250 קמ"ש, ותעשה את הדרך בכ-30 דקות.

מינהל התכנון גם החל לקדם את התוכנית המתווה שתי מסילות חדשות בתת-הקרקע, שייסעו במהירות של 250 קמ"ש, מתחת לשלוש המסילות הקיימות ולרביעית אשר נמצאת בביצוע במסדרון האיילון בימים אלה. 

תוואי המסילות עובר משפיים בצפון, דרך מרכז העסקים הראשי של מטרופולין תל אביב, ומסתיים בסמוך לתחנת הנוסעים בנתב"ג. הופקדה התוכנית הכוללת את המשך הארכת קו הרכבת מתחנת נבון עד לתחנת החאן בירושלים, לרבות תחנה בצומת הרחובות קינג ג'ורג'-יפו. זאת, כדי להתאים את התחבורה הציבורית הארצית לביקושים הצפויים ולעודד את הגברת השימוש בתחבורה ציבורית בין המטרופולינים. 

"בשנת 2023 המשכנו את המגמה להגדלת היצע יחידות הדיור המתכוננות, תוך מתן דגש על תמהיל מגוון של יחידות דיור הן בהיבט שייתן מענה לכלל האוכלוסייה והן בעידוד וקידום תשתיות והתחדשות עירונית", ציין מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח – "לצד זה, המשכנו בקידום עקרונות של איכות תכנונית ובהןהקמת שכונותללא רכב המעודדות הליכתיות, שכונות מאופסות אנרגיה המעודדות ייצור אנרגיה לשימוש עצמי, תוכניות מותאמות אקלים להתמודדות עם תופעת החום העירוני והנחיות לטבע עירוני כך שתוכניות יכללו התייחסות למשאבי הטבע הנמצאים בתחומם".