חוזרים לעבוד, בנתיים: הסתיימה שביתת המנופאים

ועד המנופאים והסתדרות עובדי הבניין הודיעו על סיומה של השביתה לפחות עד 15 בספטמבר. בהודעת ההסתדרות, המאגדת את המנופאים, נכתב כי ההחלטה לסיים את השביתה מגיעה לאחר ניסיונות רבים

ליעם אדיב צילום: ללא
הפגנת המנופאים בתל אביב
הפגנת המנופאים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני
4
גלריה

לאחר הכרזת השביתה הכללית הבוקר (חמישי), ועד המנופאים והסתדרות עובדי הבניין הודיעו על סיומה. כ-2,000 מנופאים, המהווים יותר מ-90% ממפעילי המנופים בענף הבנייה בישראל, פתחו בשביתה כללית לאחר הכרזת סכסוך עבודה לפני שלושה שבועות. הרקע לסכסוך היה גרירת המשא ומתן לחידוש נספח ההסכם הקיבוצי, שלא תוקן כבר 7 שנים, הנוגע לקביעת מנגנונים לעיגון ואכיפת הוראות בטיחות באתרים על ידי חברות כוח אדם.

בעקבות השביתה שהחלה היום, הגיע ועד המנופאים הארצי להסכמה עם התאחדות הקבלנים בוני הארץ על קיום ארבע פגישות מרתוניות עד 15 בספטמבר. בסיום הפגישות יוחלט אם ייחתם הסכם קיבוצי חדש או שהשביתה תחודש.

מהתאחדות הקבלנים נמסר: "אנחנו שמחים כי ועד המנופאים והסתדרות עובדי הבניין התעשתו וסיימו את השביתה המיותרת. מעולם לא סירבנו להיפגש ולדון עימם. הנושא של הצלת חיי אדם ומניעת תאונות עבודה תמיד היה נר לרגלינו. אנו מצפים כי הוועד הארצי של המנופאים יגיע למפגשים אלו בנפש חפצה".

בהודעת ההסתדרות, המאגדת את המנופאים, נכתב כי ההחלטה לסיים את השביתה מגיעה לאחר ניסיונות רבים שנמשכים קרוב לשנה לקיום דיונים מול התאחדות הקבלנים. המטרה היא למצוא מנגנונים לאכיפת הוראות הבטיחות, שיבטיחו את שמירה על חיי המנופאים. ההסתדרות ציינה כי המאבק נועד למנוע אי הקפדה על רישיונות של מנופאים שעברו הכשרה, להפסיק את העלאת מנופאים ללא רישיונות למנופים תוך התעלמות מהוראות הבטיחות, ולשפר את תנאי ושעות העבודה. בנוסף, ההסתדרות טוענת כי מנופאים חוו לחצים לפעול בניגוד להוראות הבטיחות, תוך איום בפיטוריהם.

מנופים ועגורנים מהווים חלק משמעותי מאוד בענף הבניין, ואתרי הבנייה לא יוכלו להמשיך בעבודה סדירה בלעדיהם. למעשה, כל אתר בנייה גבוה מ-8-9 קומות משתמש במנופאים משלב האפס ועד ארבעה חודשים לערך לסוף הבנייה.

מנוף
מנוף | צילום: דוברות המשטרה

"ב-2022 הושגה הסכמה מלאה עם המנופאים," אומר גורם בהתאחדות הקבלנים בשיחה עם "מעריב". "במסגרת הדיון, הגענו להסכמות מלאות איתם. עכשיו הם מבינים שהענף במצב רעוע, ולכן הם משתמשים בו כדי ללחוץ אותנו עוד יותר. בתוך המארג הגדול של עובדים בענף הבנייה, הם היחידים שמנסים 'לעשות מהפכה' דווקא עכשיו"

"יש להם דרישות בטיחותיות שכלל לא בידינו לממש, ושאנחנו זקוקים למדינה עבורן," טוען הגורם. "אחת הדרישות הייתה להציב גשר למנוף החל מגובה מסוים של הבניין, כדי שיהיה נוח למנופאים ללכת עליו במקום לעלות על הסולם הרגיל. לא מדובר בבטיחות אלא בנוחות שדורשת היתרי בנייה מיוחדים נוספים שמעכבים עוד את התהליך. אנחנו מתקשים מאוד לבנות והם שמים לנו מקלות בגלגלים".

מנוף קרס בתל אביב
מנוף קרס בתל אביב | צילום: TPS

"עניין הגשר – פשוט שקרי", מגיב ויינשטיין לדברי הגורם, "יש אתר בנייה באשקלון למשל שהמנופאי בו צריך לטפס 126 מטרים – שאף אחד לא יגיד שזו נוחות. זה עניין שהונח בהסכם הקיבוצי. באופן כללי – סיימנו לחכות, לא ניתן לזכויות שלנו להירמס עוד. הבטיחות והשכר שלנו נשחקים מגרירת רגליים של הקבלנים, כשבכל יום אנחנו מגיעים לשטח ומגלים עוד ועוד הפרות של ההסכם משנת 2017 - הפרות שעולות בחיי אדם".

"אני צריך לקבל איומים על חיי וזריקות בקבוקי תבערה כי אני רוצה לשפר את השכר שלי ולבנות את הארץ? חברות כוח אדם שרחוקות מלהיות מחויבות לנו איימו על חיי - כשאנחנו רק מבקשים את הבטיחות שלנו. ב-7 השנים האחרונות הכול התייקר, ואנחנו נותנים את אותו שירות באותו מחיר. בלי שבשבות, בלי גשרים, בלי מצלמות ובלי אכיפה ופיקוח. למה אנחנו מחויבים לאמנת שירות מסוימת ואף אחד לא מחויב לפרנסה שלנו? קורא להתאחדות בוני הארץ לקחת את רווחתינו וביטחוננו באותה רצינות שהם מבקשים מאיתנו להמשיך לעבוד".

דירות, נדל''ן
דירות, נדל''ן | צילום: דוד כהן, פלאש 90

מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ נמסר בתגובה: "ההתאחדות עשתה, עושה ותמשיך לעשות כל מה שהיא יכולה ונדרש כדי לשפר את הבטיחות בענף הבנייה ולשמור על חיי העובדים. לראיה נפנה אל פעילות מטה הבטיחות, שמשנה לחלוטין את התרבות בתחום זה בענף. תוכן הפניות של נציגי המנופאים, לפיו לא הסכמנו לקדם פעולות בנושא הבטיחות, לא נכון בעליל. מדובר בניסיון של הוועד להביא לתוספות שכר בכסות של דרישות בטיחות. בזמן שהענף מתמודד עם השלכות המלחמה, ראוי היה כי נציגי המנופאים לא היו פוגעים בענף ממנו הם מתפרנסים ובמאות אלפי ישראלים".

תגיות:
נדל"ן
/
שכר
/
קבלנים
/
מחאת המנופאים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף