מסירים לוט? מתן חודורוב, הפרשן הכלכלי של "החדשות 13", התראיין היום (ראשון) לתוכניתה של ענת דוידוב ב-103FM, איפה הכסף, ודיבר על הקמת היישוב החדש ברמת הגולן, יחד עמו התראיין אורי סיטניק, מראשוני המתיישבים ביישוב קלע אלון ברמה.
 
חודורוב: "המיקום בו הממשלה מתכננת להקים את רמת טראמפ הוא על ישוב קיים בגולן שננטש לפני עשרות שנים בשם ברוכים ונותרו בו כשלושה תושבים קשישים. זו לא העדות היחידה לכישלון הניסיונות ליישב את הגולן בחמישים השנים האחרונות. מצד אחד יש מעל מיליון דונם של שטח אך אוכלוסייה של 47 אלף איש כולל התושבים הלא יהודיים. בעשור החולף מספר המתיישבים בגולן גדל רק ב-22 אחוזים. זה מאה משפחות של בשנה".
 
מדובר באזור שהוא קונצנזוס עבור כל המפלגות.
חודורוב: "לחלוטין. למרות זאת מחכות 116 קרקעות פנויות ברמה. רבים מהתושבים מתנגדים להקמת רמת טראמפ בטענה שיש אצלם 15 קרקעות זמינות והרחבה נוספת שעתידה לקום. עין זיוון, מבוא חמה, אלוני הבשן, אלרום, אורטל, אפיק ועוד הם יישובים שמציעים קרקעות ברמת הגולן אך הציבור לא נוהר לשם. אולי בגלל מיעוט מקומות העבודה, אולי בגלל מרחקי הנסיעה הארוכים או אולי בגלל אורך החיים שמחייב שינוי במחשבה באופן בו התושבים מוכנים לחיות. ואז עולה השאלה מדוע במקום למלא את אותם יישובים קיימים שיש בהם קרקעות פנויות, רצים לחנוך יישוב חדש. כנראה שראש הממשלה רצה מאוד מטעמים פוליטיים לקרוא ליישוב החדש על שמו של דונלד טראמפ".
 
סיטניק: "היישוב שלנו עומד לפני הרחבה של 61 מגרשים. ברחבה א' נותרו מעט מגרשים שלא נרכשו. אלו מגרשים גדולים של דונם ועומדים כעת בפני פיתוח".
 
אין ביקוש? אנשים לא רוצים לבוא?
סיטניק: "אנשים רוצים לבוא. החסם הוא כלכלי".
 
תסביר.
סיטניק: "אזור ברוכים הוא שטח ההרחבה שלנו. עד לאחרונה השטח היו מוקשים בתוך הטאבה שלנו. ביקשנו לפנות את המוקשים כדי שנוכל למנף אותו לקליטת משפחות. האזור בכלל מוגדר כאזור תעסוקתי אך כלל לא נדרש לפעול בהליך תכנוני בנושא. בפועל ברגע שפינו את השטח ממקושים חטפו אותו מאיתנו לצורך הקמת רמת טראמפ".
 
איזו תעשייה חשבתם להקים באזור?
סיטניק: "בעבר פנינו למועצה ברצון להקים מפעל לרכבים ממוגנים. מפעלי אריזה למוצרי טואליטיקה. שיהיה ברור, ברוכים הוקם לפני 15 שנה ולא הצלחנו לקבל אזור תעסוקתי שיוכל להצליח. במשך שנים נסעתי כמעט שעה לכל כיוון כדי שאוכל להתפרנס. האבסורד הוא שגם כשהשטח מתפנה סוף סוף ממוקשים – לוקחים אותו. זה לא יאומן".

 
 
עד שרמת טראמפ יוקם ייקח זמן רב.
חודורוב: "חושב לציין שהחלטת הממשלה להקים את היישוב היא כמעט חסרת משמעות. מדובר ממשלת מעבר בלבד ולכן ההגדרה המדויקת היא בחינת ההקמה של האזור לפני הקמת היישוב. כפי שאנחנו שמים לב יש הסתייגות של חלק מהתושבים להקמת היישוב החדש. קשה מאוד למכור נדל"ן ברמת הגולן. כדי לסדר האוזן, בקצרין חיים כ-7,000 בני אדם ובכל השנה נעשו רק 25 עסקאות נדל"ן. כשהתקשרנו מ'חדשות 13' לשאול על רכישת דירה בגולן אנשים לא האמינו שאנחנו באמת מעוניינים לרכוש נדל"ן, צחקו וטענו שמדובר במתיחה".
 
באיזה מחירים מדובר?
חודורוב: "הקרקע ניתן חינם. דמי הפיתוח למועצה האזורית גולן היא 200 אלף שקלים ועלות הבנייה, תלוי בנכס, יכולה להגיע לכמיליון שקלים בלבד. זה נכס אטרקטיבי מאוד לזוג צעיר. ולמרות זאת הביקוש לא עולה על גדותיו".
 
בינתיים כולם מדברים על רמת טראמפ ולא על גירעון שנוצר.
חודורוב: "אכן. זו ההצלחה של הממשלה שקובעת את סדר היום הציבורי שעוסקת בנושא שאין לו השלכות מעשיות במקום בגירעון שלפי נתוני משרד האוצר מתקרב ל-4 אחוזים והעלאות מיסים. ועדת הכספים כן התייחסה לנושא ומשה גפני הודיע שלא ייתן את ידו לקיצוצים בחינוך וברווחה. הצהרה שהופכת את תוכנית הקיצוצים של האוצר לבלתי ריאלית לפני הבחירות. אם לא יושגו הסכמות בין המפלגות השותפות בקואליציה. ייתכן שהמשבר הכלכלי הגדול יידחה בעוד כמה חודשים. ואת החשבון כולנו נשלם".