הבוקר (רביעי) בכנס מנהיגים של מעריב במלון דניאל בהרצליה, השמיע יו"ר קק"ל מול מאות נוכחים ביקורת נוקבת על היעדר תכנון אסטרטגי של הממשלה ועל העמקת הפערים בין המרכז לפריפריה.


יו"ר קק"ל, דניאל עטר בכנס מעריב. קרדיט: אלוני מור

יו"ר קק"ל, דניאל עטר, אמר כי "נפגשנו לפני שלושה חודשים גם אז היינו ערב בחירות וגם אז שאלנו איך בערב בחירות סדר היום לא עוסק לא באתגרים, ולא באיומים מבית ומחוץ ובנושאי הליבה שחשובים לנו כחברה. מיקדנו את הדברים בבריחת הצעירים מהגליל ומהנגב ומאז לא השתנה דבר. אם נמשיך כך ברור לכולנו- שהמחקרים שמצביעים על פערים הולכים וגדילים בין הפריפריה למרכז ילכו ויעמיקו בכל תחום.



"בהקשר לחוסנה של המדינה, השסע הגדול ביותר בחברה - הוא העובדה שתושבי הפריפריה בגליל ובנגב, רובם המכריע לא חשים שותפים לצמיחה ולהצלחת הכלכלה הישראלית. מדינת ישראל נמצאת בתקופה טובה יחסית והיא מהמתקדמות בעולם בתחום הטכנולוגי. כשצוללים פנימה מגלים ש- 93% מעולם ההייטק נמצא במדינת ת"א ורק 7% בגליל ובנגב. את יחידת העילית של המודיעין הישראלי מאיישים רק 2.5% מתושבי הגליל והנגב. ממשלות מתחלפות אבל כלום לא קורה בנושא.



"קק"ל עברה תהליך של שינוי במאפיינים וביעדים שלה, ולקחה על עצמה את האתגר הגדול ביותר במדינה -לסייע ואולי אפילו לאלץ את המדינה להביא מליון תושבים חדשים לנגב ועוד חצי מליון תושבים חדשים לגליל, באמצעות הייטק, סייבר והעולם הטכנולוגי. קק"ל כגוף שמדרבן, שרותם את המדינה והעולם היהודי".



עוד הוסיף עטר כי "חוסר התכנון האסטרטי של המדינה פוגע ביכולת להשיג את היעדים החשובים ביותר. למשל, בפרויקט מחיר למשתכן שבו קק"ל שותפה בכירה ומימנה עד כה כשני מיליארד ש"ח מעלות הפרויקט. קק"ל מתנגדת לפרויקט במתכונתו הנוכחית ויתכן ונגיע עד בית המשפט מול המדינה בנושא הזה כי אנחנו מתנגדים לכך שימשיכו לחזק ולעודד את הבריחה של צעירים מהגליל והנגב למרכז הארץ, כאשר רוב מכריע של ההשקעה של מחיר למשתכן הוא במרכז הארץ".



"עיוות נוסף הוא שצעיר בקרית שמונה יגיע במקרה הטוב להטבה של 120 אלף ש"ח לעומת צעיר מהמרכז שיקבל עד 800 אלף ש"ח תמיכה מהמדינה. סדר עדיפויות מעוות מביא את מדינת ישראל לתהליך שבו היא מעודדת המשך ציפוף האוכלוסיה במרכז על חשבון דילול האוכלוסיה בגליל ובנגב. איזו עיר יכולה להתקיים כראוי כשהיא מונה פחות מ 10,000 אלפים תושבים? ההבדל בין עפולה למשל לערי הפריפריה האחרות הוא כזה שעפולה הגיעה ל 50,000 תושבים בניגוד לערים אחרות, ומסוגלת לנהל כמעט באופן עצמאי את מעגלי החיים של התושבים שלה".



"ראשי ערים שנבחרו רק לפני שנה, מעל 50% מהם חדשים בתפקידם, כבר שנה מנהלים את העיר בלי ממשלה", הוסיף עטר, "כשמדברים איתם על חזון לטווח ארוך הם עונים "אין לנו כסף להסעות תלמידים, למשכורות, ולעובדים סוציאליים". הגענו למצב שראשי ערים נאלצים לפעול כדי להחליש את הדירוג הסוציואקונומי של עירם כדי שיוכלו לקבל תמיכה מהמדינה כי אין להם דרך אחרת לתפקד".



"סדר היום שלנו מעוות וטווח התכנון האסטרטגי במדינה הוא בגבול הבלטה שאנו עומדים עליה. הגיע הזמן להציב אתגרים ברורים ולא רק דרך החור שבגרוש. במסגרת חזון "ישראל 2040 " של קק"ל, אנחנו מקדמים מעבר של אנשים והגעה של עולים חדשים לגליל ולנגב. הגיע הזמן שהממשלה תהיה שותפה מובילה ודומיננטית לתהליך שבו אנחנו נהיה הגלגל הרזרבי של המדינה ולא להיפך", סיים עטר.