איך הפכה נתיבות לשיאנית הנדל"ן של ישראל?
לפי נתוני הלמ"ס, העיר הובילה את טבלת מכירת הדירות החדשות בישראל כבר שלוש פעמים בשנה האחרונה. בדקנו מהן הסיבות שהפכו את נתיבות לעיר מבוקשת למשפחות ולזוגות צעירים.

העיר נתיבות ממשיכה בתנופת הבנייה, ולפי מרשם האוכלוסין, הפכה לעיר השנייה בגודלה בנגב במגזר היהודי, עם כ־40,000 תושבים. תוסיפו לכך את כביש 6 ואת תחנת הרכבת החדשה, שמנגישים את מרכז הארץ, ותקבלו עיר שנמצאת בתנופת התחדשות ומשמשת כמוקד משיכה מרכזי בישראל לזוגות צעירים ולמשפחות, שכבר עכשיו מקיימת חיי קהילה מגוונים.

נתיבות (צילום: אריאל בשור)
נתיבות (צילום: אריאל בשור)


ההסבר לתנופה הגדולה של העיר הוא הסכם הגג שנחתם בשנת 2017 עם ממשלת ישראל והתווה את מגמות האכלוס וההתפתחות של העיר בעשור הקרוב. ההסכם בין מדינת ישראל לרשויות המקומיות מאפשר את הקמתן של שכונות חדשות בנות אלפי יחידות דיור. במסגרת הסכם הגג בנתיבות, בהובלתו של ראש העירייה יחיאל זוהר, נבנות בנתיבות אלפי יחידות דיור בבנייה רוויה וצמודת קרקע ולצדן מוסדות חינוך, ציבור ומרכזי מסחר ותעסוקה. שיווק יחידות הדיור ובנייתן נעשים בהליך מואץ מצד אחד, כדי לקדם בנייה ושיווק, אך מצד אחר בצורה מבוקרת ובתיאום מלא בין העירייה לבין משרדי הממשלה ובכלל זה רשות מקרקעי ישראל.

הסכם הגג בנתיבות הביא לבשורה בדמות השקעה ממשלתית חסרת תקדים כמעט בסך 4.7 מיליארד שקלים. תקציבי עתק אלו מסייעים להפוך את חזון הפיתוח האורבני של נתיבות למציאות מתממשת. התקציבים מושקעים בתשתיות צמודות בשכונות, ברמת הפיתוח הגבוהה ביותר, שלא הייתה מביישת שום עיר יוקרתית במרכז הארץ: תשתיות־על כגון גשרים המחברים בין העיר הוותיקה לשכונות החדשות, כבישים המחברים את השכונות החדשות אל צירי תנועה מרכזיים, מוסדות ציבור וחינוך ברמה הגבוהה ביותר, לרבות בית ספר חדשני ירוק ומרכז מדעים יוקרתי ושדרוג שכונות ותיקות ברחבי העיר תוך החלפת כל התשתית העירונית לתשתית מודרנית ומטופחת. בעקבות חתימת ההסכם תגדל אוכלוסיית נתיבות בעוד כ־50,000 תושבים, שיביאו אותה לאוכלוסיית יעד של כ־90,000 תושבים, תוך חיזוק מעמדה כעיר מחוז מרכזית בנגב המערבי.

שכונות חדשות ושטחי תעסוקה
עוד לפני החתימה על הסכם הגג בדצמבר 2017, שווקו בנתיבות 2,500 יחידות דיור בשכונות נווה שרון ונתיבות מערב - נתון שהוא מהגבוהים בארץ. מאז החתימה על הסכם הגג שווקו בנתיבות 4,972 יחידות דיור, כמחציתן הופנו לפרויקט "מחיר למשתכן" והשאר לשוק הפרטי. במנהלת צופים כי גם בשיווק הקרוב, הכולל עוד 2,000 יחידות דיור, יהיה הביקוש גבוה וכי תהליך השיווק יסתיים במהרה. נתיבות רשמה את המספר הגבוה ביותר של יחידות דיור ששווקו וגם את אחוזי הביקוש מהגבוהים בישראל. בימים אלו, ובתוך זמן שיא נמסרה הקרקע ליזמים כדי שיחלו בעבודות הבנייה בשטח.

בד בבד עם גידול העיר פועל ראש העירייה גם ליצור אפיקי תעסוקה חדשים באמצעות פיתוח אזורי תעשייה בהיקף של 4,160 דונם, ובימים אלו הועברו לשטחה של העיר כ־900 דונם נוספים אשר ישמשו לתעסוקה. נוספים אשר ישמשו לתעסוקה.

יחיאל זוהר, ראש עיריית נתיבות: "עיריית נתיבות הכינה מבעוד מועד ופיתחה את התשתיות בקרקע, וכך יכולים היזמים להתחיל בבנייה בתוך זמן שיא ולקצר את משך הזמן שבו זוגות צעירים ממתינים לדירות ומשלמים הוצאות שכירות גבוהות.

"נאבקנו במשך שנתיים בוועדת גבולות על הרחבת שטחי התעסוקה הכה חיוניים להתפתחותה של העיר ולחוסנה הכלכלי. ואכן, דרישתנו התקבלה, ובימים אלו נוספו 900 דונם לשטח העיר, אשר ישמשו לפיתוח תעשייה ותעסוקה איכותית".

ריאה ירוקה
פארק נחל בוהו הוא פרויקט עצום בהיקפו ובהשקעות הנעשות בו (עלותו הכוללת היא כ־250 מיליון שקל). במסגרתו מוקמת טיילת נופית לאורך גדות הנחל, פארק האגם המרהיב שבנייתו הושלמה בימים אלו ושלושה גשרים נופיים בעלות של 120 מיליון שקל המחברים בין השכונות משני עברי הנחל. כמו כן מתוכנן חיבור למערכת שבילי האופניים שקמה־בארי, שייצור רצף רכיבה איכותי ואטרקטיבי. במסגרת זאת נחנכו בימים אלו שני גשרים מעל ואדי בוהו: גשר ויצמן וגשר ירושלים, המחברים בין העיר הוותיקה לשכונות החדשות. הגשרים תוכננו בידי אדריכלי הנוף אסיף ברמן ונועה ברוט. גשר שלישי, המחבר את שכונת מעלות הנחל אל העיר הוותיקה, תוכנן בידי האדריכלית נעמה מליס ואדריכל הנוף גד ברקאי.

צירי תחבורה חדשים

כדי להקל את הנגישות מתוך השכונות החדשות אל עורקי התחבורה הראשיים, העיר מקדמת עם נת"י ועם משרד התחבורה תכנון וביצוע של כביש המחבר את כביש 25 למסוף התחבורה החדש בשכונת מעלות הנחל בהיקף של 50 מיליון שקל. במסגרת זאת אף יורחב הכביש בהשקעה של כ־200 מיליון שקל ותוסדר כניסה נוספת לעיר מכיוון כביש 25. כביש נוסף שייסלל בשנת 2021 הוא כביש גישה למסוף מטענים, המתוכנן בצדה הדרומי של העיר וימנע תנועת משאיות בעיר, בהשקעה של כ־30 מיליון שקל.

הטבות מס

זריקת חיזוק נוספת שואבת העיר מכך שבניגוד לערים אחרות בפריפריה הדרומית, בנתיבות העלו את אחוז הטבת המס לתושבי נתיבות מ־13% ל־16% בשנה, עד לתקרה של 204,000 שקל. המשמעות היא כי ניצול מקסימלי של הטבת המס יגיע ל־32,640 שקל, ובתסריט שבו שני בני הזוג עובדים, עשויה ההטבה להגיע ל־65,280 שקל בשנה ויכולה לשמש כמקור תקציבי לתשלום המשכנתה.

פרויקט בעל חשיבות לאומית

זוהר הוסיף כי הסכם הגג הוא שלב נוסף בפיתוחה של העיר, שעברה כברת דרך ארוכה במשך השנים. "נתיבות מאז ומעולם לקחה אחריות על עתידה ועשתה כברת דרך לפיתוח חיי קהילה וחברה, לקידום חיי המסחר והתעשייה, לפיתוח שירותי תרבות, פנאי וספורט, ומעל לכל - לקידום מערכת החינוך ולהעצמת צעירים להגשמה ולהצלחה. אנו מביטים אל העתיד מתוך תקווה להמשך בנייתה וחיזוקה של נתיבות ולהפיכתה לעיר מובילה במרחב, המקרינה על כל תושבי האזור".