ראשי ענף הבנייה מזהירים כי הענף ניצב בפני המשבר הגדול ביותר בעשור האחרון. בפנייה לשר האוצר ישראל כ"ץ הם מדגישים כי בשל המתיחות הביטחונית העובדים הפלסטינים לא מגיעים, ובשל משבר הקורונה ומדיניות האוצר - קיים מחסור בעובדים זרים. הדאגה לגורל הענף משותפת לנשיא התאחדות בוני הארץ ראול סטרוגו וליו"ר התאחדות תאגידי כוח אדם זר באיגוד לשכות המסחר אלדד ניצן. חששם של השניים הוא כי המצב הנוכחי יגרום לזינוק נוסף במחירי הדיור בשלושת החודשים הקרובים.

מחירי הדירות עלו בשנה שהסתיימה במרץ 2021 ב־4.5%. מאז פרוץ האירועים הביטחוניים אלפי עובדים פלסטינים בענף הבנייה לא מגיעים לעבודה, וקבלנים וחברות הבנייה נמצאים בפני שוקת שבורה. במכתב שנשלח לשר כ"ץ כותב ניצן כי "הממשלה חייבת לאשר באופן מיידי הבאת 30 אלף עובדים זרים ל'עבודות רטובות' (כמו ריצוף וטיח - י"ש), כדי למנוע את התמוטטות הענף ועליית מחירי הדיור בישראל". ניצן מזהיר מפני זינוק של 10% במחירי הדירות עד סוף השנה.

יו''ר תאגידי כוח אדם זר לענף הבנייה - אלדד ניצן (צילום: יח''צ)
יו''ר תאגידי כוח אדם זר לענף הבנייה - אלדד ניצן (צילום: יח''צ)


בענף הבנייה מועסקים 60 אלף עובדים פלסטינים, ועוד 100 אלף בני מיעוטים הנמצאים בתוך הקו הירוק. היעדרותם של עובדים אלה לאורך זמן עלולה ליצור עיכוב בבנייתם של אלפי דירות. כיום ישנו אישור להעסקת 16,500 עובדים זרים בענף הבנייה, אולם בשל משבר הקורונה מועסקים רק 13,500. מספר העובדים הזרים הנחוצים לעבודות הרטובות בלבד נאמד ב־25 אלף.

בשיחה עם "מעריב" מסביר ניצן כי "לאחר שמשבר הקורונה עצר את ענף הבנייה במשך למעלה משנה, המשבר הנוכחי של מחסור בעובדים עלול להביא למכה קשה נוספת על הענף ועל המשק בכלל. ענף הבנייה היווה תמיד מנוף ליציאה מהמיתון, אבל כעת הוא תקוע".