יש כל כך הרבה עורכי דין בשוק, לכאורה זאת אמורה להיות משימה פשוטה כאין כמותה. אך המציאות מראה לנו אחרת. בין אם מחפשים עורך דין מקרקעין או עורך דין גירושין, זה כמעט לא משנה. הקשיים הם אותם קשיים.

בכתבת התחקיר זו, עשינו מחקר ארוך שבו הבנו את הנקודות המרכזיות שמקשות על אנשים למצוא עורך דין איכותי שיגן עליהם בבית המשפט. כמו כן, נבין את השיטות המרכזיות למציאת עורך דין וננתח אותם. ולבסוף, ניגע באתר חדש ששמו המלאך השומר שמראה אחוזי הצלחה מאוד גבוהים במציאת עורך דין מקצועי, מנוסה ומיומן עבור אנשים כמוני וכמוכם שפשוט הולכים לאיבוד בתוך התהליך.

בואו נדבר על הקשיים ומהיכן הם נוצרים
כבר נגענו בזה קצת מקודם, אבל נחדד את זה כאן. שוק עורכי הדין היום מלא בעורכי דין מכל נישה ומכל תחום. אם יש לכם בעיה בעבודה ואתם מחפשים עורך דין דיני עבודה באינטרנט, סביר מאוד להניח שתמצאו עשרות ועד מאות תוצאות של עורכי דין שונים. אם יש לכם בעיה כספית חמורה ואתם זקוקים לשירות של עורך דין פשיטות רגל, אז סביר להניח שאפילו תמצאו יותר עורכי דין במרחק של 'קליק' אחד ממכם.
 
מרוב שיש כל כך הרבה עורכי דין, אנחנו לא מצליחים לבחור על פי הפרמטרים שבאמת חשובים לנו בתור לקוחות. ומה קורה בסופו של דבר? כנראה שנלך עם העורך דין השני או השלישי שפגשנו, סביר גם להניח שהוא יהיה הזול ביותר.

השוק מלא בעורכי דין צעירים
כיום, לסיים את הלימודים בפקולטה למשפטים זה פחות מסורבל וקשה ממה שהיה פעם. למעשה אנחנו חווים בשנים האחרונות פס ייצור של עורכי דין. אנחנו חיים היום בעידן מאוד מהיר שהכול קורה פה מהר. חלק לא מבוטל מאותם עורכי דין שכרגע מסיימים את הלימודים שלהם, יעשו כל מה שביכולתם על מנת להתחיל לעבוד ולהכניס כמה שיותר מהר לקוחות אל המשרד שלהם. ומי בסופו של דבר נפגע מעורך דין צעיר וכמעט ללא ניסיון? התשובה היא כמובן הלקוח.

לא בודקים עורכי דין על פי הפרמטרים המתאימים
לא משנה אם אתם מחפשים עורך דין הוצאה לפועל או עורך דין נדל"ן, יש כמה פרמטרים מאוד חשובים שעליכם לבדוק לפני שאתם לוקחים את ההחלטה המשמעותית הזו (ואני ידגיש שוב – זה משמעותי!) של לקיחת עורך דין שייצג אותכם בבעיה המשפטית שלכם:

  1. מיקום העורך דין: חשוב מאוד לבחור עורך דין שלא נמצא במרחק של יותר מ-40 דקות נסיעה ממקום המגורים שלכם. על מנת להגדיל את הסיכויים שלכם לנצח בתיק, אתם תהיו חייבים להיות מחויבים לתהליך ולפגוש את העורך דין מספר רב של פעמים. בדרך כלל, שהמשרד של העורך דין רחוק ממקום המגורים של הלקוח, הוא מתחיל לוותר לעצמו ולהגיע פחות (אין מה לעשות יש הרבה פקקים בישראל), וכתוצאה מכך סיכויי הניצחון בתיק יורדים משמעותית. תמצאו משרד קרוב, אני מבטיח לכם שישנם עוד הרבה עורכי דין איכותיים ומקצועיים לידכם.
  2. תחום התמחות: עולם עריכת הדין מתחלק בתוכו להרבה מאוד תתי נישות. כל נישה כזאת נקראת התמחות. על מנת שהעורך דין אכן יהיה מומחה בתחומו, עליו לעבור הרבה מאוד השתלמויות וקורסים שונים וכמובן להיות נוכח בהרבה מאוד דיונים ומשפטים בבית המשפט על מנת באמת להיות עורך דין בעל מומחיות. לפני שאתם סוגרים עסקה עם העורך דין, תוודאו במאה אחוז שאכן תחום ההתמחות שלו תואם את הבעיה שלכם.
  3. מקצועיות: כמו שהסברתי לכם מקודם, שוק עורכי הדין מלא באנשי מקצוע שרק עכשיו (או לא מזמן) סיימו את לימודי המשפט שלהם. אתם רוצים שיעמוד לצידכם שועל קרבות ותיק שנמצא כבר כמה שנים בתחום וחווה על בשרו איזה משפט אחד או שניים. הדרך הטובה ביותר לדעת עם העורך דין הוא אכן מקצועי ויודע מה הוא עושה, זה על ידי חיפוש קטן בגוגל. כל מה שעליכם לעשות זה לכתוב את השם של עורך הדין בגוגל ולמצוא כמה שיותר תקדימים משפטיים שהוא ניצח בהם. המידע הזה מונגש בחינם וללא עלות באתרים משפטיים.
  4. אמינות: אנחנו כל שני וחמישי נחשפים בתוכניות חקירה בערוצי הפריים טיים לבעלי עסקים שעוקצים פעם אחר פעם את הלקוחות שלהם, גונבים להם את הכסף ומסבכים אותם. עורך דין לא אמין אכן יכול לגרום נזק רב ללקוח ולסבך אותו במצבים יותר קשים ממה שהוא היה בו לפני.
     
    אני אישית ממליץ לכם לבקש מהעורך דין לדבר עם כמה לקוחות מהעבר שלו, לא פחות מחמישה אנשים שונים. תשאלו את הלקוחות של העורך דין: "איך היה השירות?", "איך הייתה העבודה בשוטף עם העורך דין?" וכמובן "האם הם ניצחו במשפט?". כל בעל עסק בעולם יתגאה בהצלחות העבר שלו ובלקוחות שעברו אצלו. אם לעורך דין אין לקוחות שממליצים עליו, אולי כדאי לחפש עורך דין אחר (בהחלט כדאי).
  5. כימיה עסקית: אולי לחלק מכם זה יישמע קצת מוזר, אבל כימיה בין לקוח אל העורך דין זה אחד הפרמטרים המרכזיים שישפיעו ישירות על תוצאות המשפט. יכול להיות שמצאתם את העורך דין המוצלח ביותר, שועל קרבות ותיק שניצח באין ספור תיקים. אך אם אתם לא מסתדרים איתו ברמה האישית, כנראה שהתיק ילך למקומות לא טובים. שילוב חיובי בין הלקוח לבין העורך שלו, זה אחד הפרמטרים החשובים ביותר להצלחתו של התיק בבית המשפט.
  6. האם העורך דין הוא ליטיגטור?: אם אתם מחפשים עורך דין גירושים או עורך דין דיני משפחה, סביר מאוד להניח שאתם לא תגיעו לבית המשפט בסוף (במקרים מסוימים ומסובכים כן) ועורך דין שאינו ליטיגטור אכן יעשה את העבודה בשבילכם.
     
    אך אם אתם נמצאים בבעיה שמחייבת אותכם להיות בסופו של דבר בבית המשפט, אתם חייבים שיעמוד לצידכם עורך דין ליטיגטור מומחה. למי שלא יודע (בקצרה) ליטיגציה היא אומנות הבמה, היא יכולת של העורך דין לנהל את המשפט כאילו הוא מנצח על תזמורת. עליו להיות כריזמטי מאוד, משכנע מאוד וכמובן לשלוט בכל המתרחש. לשמור על קשר רב ורצוף עם השופט, עם התובע ועם הנתבע.
     
    ישנם כאלה שיגידו שזוהי אומנות שאי אפשר ללמוד אותה ולמעשה אלו תכונות שאדם נולד איתם. אך כיום ישנם הרבה מאוד קורסים ומורים איכותיים שמלמדים את כל השיטות והיכולות לעשות זאת. אני לא יודע אם אתם יודעים, אך לכולנו היה ראש ממשלה מאוד מפורסם שעבר אין סוף קורסים וסדנאות כאלו.

guardianangel (צילום: guardianangel)
guardianangel (צילום: guardianangel)

ישנו קושי רב בלמצוא עורך דין
כיום יש שתי שיטות מרכזיות למציאת עורך דין, שבלשון המעטה הן אחד הגורמים המרכזיים לבעיות שציינו עד כה:

  • השיטה הראשונה היא המלצה מפה לאוזן: לא מעט אנשים חושבים שהדרך הטובה ביותר למצוא בעל מקצוע אמין במדינת ישראל היא אך ורק על ידי המלצה מחבר קרוב או המשפחה הקרובה. עכשיו אני חייב להגיד שאני מאוד מסכים עם זה, אבל לא במציאת עורך דין.
     
    אני חלילה וחס לא רוצה לזלזל, אבל אם אני מחפש חשמלאי אני כמובן ישאל את המשפחה שלי אם יש להם מישהו שהם ממליצים עליהם. אבל אם זה עורך דין, זה כבר סיפור אחר. כל הפרמטרים שציינו לפני כן, תקפים גם על המלצה מפה לאוזן. אל תדלגו על שום שלב, גם אם ההמלצה הגיעה מההורים שלכם.
  • חיפוש בפורטלים באינטרנט: כאשר אתם מחפשים עורך דין מכל סוג באינטרנט, סביר מאוד להניח שהעיניים שלכם יגיעו מתישהו לאתרים שמאכלסים בתוכם מאות אם לא אלפי עורכי דין שונים מנישות שונות. האתרים האלה נקראים פורטלים והמטרה שלהם היא ברורה, להכניס לתוכם כמה שיותר עורכי דין שישלמו להם תשלום חודשי (בשפה המקצועית זה נקרא 'ריטיינר חודשי') על מנת להופיע שם.
     
    ככל שהעורך דין משלם יותר כסף, הוא מופיע גבוה יותר בדירוג. האם הדירוג של העורך דין משקף את המקצועיות שלו? האם הדירוג של העורך דין משקף את האמינות שלו? תחליטו אתם. בכל אופן הנקודה המרכזית היא שגם כאשר אתם מחפשים עורך דין בפורטלים, אל תדלגו על שום שלב שציינתי בפניכם מקודם.

אבל מה עושים כאשר אין באמת זמן לבצע את המחקר הזה? מה עושים שהחבל צמוד כבר לצוואר ואתם חייבים למצוא עורך דין מקצועי, אמין ואיכותי?
במהלך החיפושים שלי אחר השיטה המושלמת למציאת עורך דין, נתקלתי באתר אינטרנט חדשני שנקרא 'המלאך השומר'. האתר הוקם על ידי שני יזמים צעירים שעונים לשמות סרגיי בינקין ופולג באום. האתר למעשה עובד הפוך מכל האתרים שאני אישית נתקלתי בהם. במקום שאני יחפש בין אלפי עורכי דין שונים, אתר המלאך השומר עושה את כל העבודה בשבילי.

איך זה עובד בעצם?
בתוך האתר ישנו אלגוריתם חכם שמנהל שיחה קצרה עם המשתמש במשך שתי דקות בלבד. האלגוריתם שואל מספר שאלות בסיסיות על מנת להבין את המקרה יותר לעומק ונותן את האופציה גם לצרף מסמכים רלוונטיים שיעזרו לו להבין את הבעיה עוד יותר. לאחר שהשיחה מסתיימת העורך דין שולח את הפניה לעורך דין רלוונטי שמוסמך לטפל בבעיה המשפטית הזו.

אותי לא קונים בקלות אז בדקתי מספר פעמים
על מנת באמת להבין לעומק ולראות שכל פעם יוצרים איתי קשר עורכי דין מנוסים ומקצועיים, השארתי 5 פניות לאתר בשמות שונים, וכמובן מקרים שונים. בכל פעם ניהלתי שיחה קצרה עם האלגוריתם וצירפתי לו מספר מסמכים פשוטים שיעזרו לו להבין את הבעיה שלי לעומק. בכל חמשת המקרים השונים יצרו איתי קשר עורכי דין שונים בשיא המהירות. ארבעה עורכי דין יצרו איתי קשר בממוצע לאחר שעתיים וחצי, ופנייה אחת השארתי בלילה, ועורך דין חזר אלי דבר ראשון על הבוקר.

בדקתי על כל עורך דין על פי הפרמטרים המרכזיים
עשיתי בדיקה מקיפה על פי כל הפרמטרים שציינתי בכתבה (ואפילו קצת יותר). ובכל המקרים כל עורכי הדין קיבלו אצלי ציון 100. עורכי הדין שחזרו אלי אכן היו אנשי מקצוע אמינים, אנשי מקצוע מקצועיים והכי חשוב הם היו שועלי קרבות ותיקים שכבר ראו ושמעו כמה דברים בחיים שלהם. אני חושב שאחד הדברים היפים ביותר במלאך השומר, שכל מטרתו היא אך ורק לעזור לאנשים למצוא את בעל המקצוע המושלם, לכן לדעתי זאת הסיבה שהשירות של מציאת העורך דין היא ללא שום עלות מצד המשתמש.