ראש העירייה בטוח: "אם ת"א היא מנהטן, אין סיבה שבת ים לא תהיה ברוקלין"

בריאיון מיוחד ל"מעריב", מספר צביקה ברוט על תהליך ההתחדשות מעורר הקנאה שעירו עוברת בימים אלה, עם בניית רבי־קומות, בתי מלון ואזורי מסחר

משה כהן צילום: מעריב אונליין
צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים
צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים | צילום: דוברות עיריית בת ים
2
גלריה

"הגירעון התקציבי בבת ים היה בלתי נתפס. העיר עברה תהליך הבראה מורכב ומוצלח", הוא מספר. "הארנונה ברוב הרשויות בארץ עלתה במסגרת נוסחת העדכון של משרדי הפנים והאוצר ב־1.92% החל מ־1 בינואר, ובת ים היא מהרשויות המקומיות הבודדות בארץ שקיבלו אישור חריג להפחית את הארנונה ב־3%", הוא מציין. "הגענו לאיזון בתקציב השוטף בעקבות תוכנית ההבראה וצמצמנו בצורה ניכרת את הגירעון המצטבר".

"עברנו תהליך של הבראה עמוקה, הצלחנו להגיע מ־110 מיליון שקל גירעון לתקציב שוטף מאוזן ולצמצום חד של הגירעון המצטבר מכ־160 מיליון לכ־107.5 מיליון. הוא בדרך להיות חד־ספרתי, ובעקבות הצלחתה של תוכנית ההבראה הורידו מהעירייה את החשב המלווה. הסברנו שהתושבים היו חלק מההבראה כשהעלו את הארנונה במשך שנים מעבר למנגנון 'הטייס האוטומטי', וביקשנו להפחית את הארנונה בעקבות האיזון התקציבי. ההורדה היא דיבידנד לתושבים שבמשך שנים ארוכות שילמו יותר בגלל הגירעונות".

בת ים
בת ים | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

ברוט מציין כי מרכז עסקים נוסף בבת ים מתוכנן בשער יוספטל, בפאתי מערב העיר. ברוט מספר שהפרויקט הגדול יכלול בניית מגדל בגובה של 65 קומות. במסגרת פרויקט פינוי־בינוי ייבנו במתחם מגדלים נמוכים יותר בגובה של 10־20 קומות למגורים ולתעסוקה, במקום הבניינים הישנים שיהרסו.

"לשער יוספטל יש יתרון חשוב של קרבה לקו הרכבת הכבדה שעובר על האיילון", הוא אומר. "נגישות התחבורה היא ערך מוסף באזורי התעסוקה בבת ים".

ברוט מציין שכחלק מהפרויקטים של בנייה למגורים יוקצו דירות לדיור בר השגה לתושבי בת ים. "נאפשר ליזמים לקבל יותר זכויות בנייה, בתנאי שהתוספת תופנה לדיור בר השגה לתושבי בת ים ולצעירי העיר. בפרויקט שאפשר לבנות בו 30 קומות, נסכים לתוספת של שתי קומות לצורך הקצאת דיור בר השגה", הוא מסביר.

זרוע נדל"ן נוספת בבת ים תהיה בתחום המלונאות. "אני בעד עירוב שימושים של תעסוקה, מגורים ומלונאות, למרות הארנונה הנמוכה יחסית שמגיעה מבתי מלון", הוא אומר. "אבל המלונאות תביא לפיתוח תיירותי. לבת ים יש פוטנציאל תיירות גדול".

הסנונית הראשונה צפויה להיות מלון חמישה כוכבים מרשת סוויס־הוטל. המלון, במתחם מלון סאן הישן בטיילת, יכלול כ־400 חדרים בשני מגדלים, עם נוף לים.

"שבעה בתי מלון חדשים ייבנו בבת ים בשנים הקרובות. משבר הקורונה גם הביא לפריחת תיירות הפנים, ובעתיד נראה פוטנציאל גבוה של תיירות חוץ ופנים. תיירים שיגיעו לבת ים יוכלו ליהנות מהטיילת ולהגיע לתל אביב במהירות ברכבת הקלה - כמו מברוקלין למנהטן. יקר מאוד במנהטן, ומלון בברוקלין זול בכ־200 דולר ללילה", הוא מעריך. "גם יזמים רואים את הפוטנציאל התיירותי הגבוה שגלום בבת ים".

ברוט מספר שבשנה הקרובה ייערכו עבודות תשתית באזורים שונים בעיר, בהשקעה של כ־200 מיליון שקל. "יש צורך בחידוש תשתיות", הוא מסביר. "בד בבד עם הנדל"ן העסקי והמלונאות, בת ים גם עוברת תנופת בנייה למגורים".

ברוט מגלה שמאות תוכניות תמ"א ופינוי־בינוי מצויות בשלבים שונים של תכנון וביצוע. "בת ים במקום הראשון בארץ בתוכניות התחדשות עירונית שהוגשו ומקום ראשון בהוצאת היתרים", הוא מציין.

בשנת 2021 ניתנו בבת ים 128 היתרים לבניית כ־2,800 יחידות דיור, לעומת 112 היתרים לבניית 485 יחידות דיור בלבד בשנת 2020. "ב־2021 הייתה צמיחה אדירה, בעיקר של פרויקטים של התחדשות עירונית וכן בבנייה חדשה בדרום העיר. 2022 צפויה להיות שנה עם מספרים דומים", מעריך ברוט.

"קו הרקיע של בת ים כבר משתנה. אין לי בעיה לגובה כל עוד זה לא בתוך אזור מגורים צפוף", מבהיר ברוט. "בעבר נבנו בנייני מגורים ללא תכנון מסודר. אנחנו פועלים ליצירת איזון בין מגורים לתעסוקה ומסחר וללכת על התחדשות עירונית".

תגיות:
תל אביב
/
בת ים
/
מעריב סופהשבוע
/
צביקה ברוט
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף