נתונים שאוסף המוסד לבטיחות ולגיהות (מוס"ל) ממוקד קו החיים, שמקבל דיווחים מאזרחים על חשדות לעבירות בטיחות באתרי הבנייה, מגלים תמונה מבהילה בנוגע להפקרות שחוגגת בחלקם ומהווה סכנת חיים של ממש.

מתחילת השנה ביצע המוס"ל 5,620 פעולות לאבחון ליקויי בטיחות במקומות עבודה, מהן 2,690 באתרי בנייה. ברבעון הראשון של שנת 2022 תל אביב שוב בראש רשימת הערים שבהן אזרחים מזהים מפגעים וסיכונים באתרי הבנייה ופועלים לדווח עליהם למוקד קו החיים - עם 89 דיווחים.

בעקבות הדיווחים מדריכי המוסד לבטיחות ולגיהות אבחנו באתרים את הליקויים הבאים: עבודה לא תקינה בגובה, פיגומים לא תקינים, אי־הימצאות מנהל עבודה באתר, אי־שימוש בציוד מגן אישי (צמ"א), היעדר שילוט וגידור, שימוש לא בטיחותי במנופים ועגורנים ועוד.

בירושלים התקבלו 81 דיווחים על סיכוני בטיחות, ובחיפה 31 דיווחים. את רשימת עשר הערים המדווחות על סיכוני בטיחות משלימות בסדר יורד: ראשון לציון, רמת גן, בני ברק, חולון, פתח תקווה, מודיעין־מכבים־רעות ורחובות.

מוקד קו החיים מציג בזמן אמת נתונים על מפגעים וסיכונים בענף הבנייה בישראל על פי דיווחי הציבור הרחב והעובדים עצמם, המועברים למוקד באמצעות סרטונים ודיווחים טלפוניים.

הנתונים מתעדכנים באופן רציף ויומיומי בפילוח לפי יישובים, סוג הליקויים וכן גלריית תמונות צילומי וידיאו של אותם ליקויים כפי שתיעד הציבור.
סמכות האכיפה נגד האחראים מצויה בידיו של מנהל הבטיחות התעסוקתית במשרד הכלכלה. על אף שמוקד הדיווחים שמפעיל המוס"ל אמור לסייע לזרוע האכיפה להתנהל ביד תקיפה נגד הקבלנים שמפירים את ההנחיות, שיתוף הפעולה בין שני הגופים לא משביע רצון.

ממצאי ביקור מדריכי המוס"ל שהגיעו לאתרי הבנייה בעקבות הדיווחים מעלים שורה ארוכה של ליקויים שהתגלו בשטח: 28% מהליקויים קשורים בעבודה לא תקינה בגובה, 20% - ליקויים בנושא פיגומים לא תקינים, 21% - ליקויים הנוגעים לאי־שימוש בציוד מגן אישי (קסדה, רתמת בטיחות, נעלי בטיחות), 18% - ליקויים הנוגעים לאי־הימצאות מנהל עבודה באתר, 13% - דיווחים על היעדר שילוט וגידור. את הרשימה משלימים ליקויים כמו שימוש לא בטיחותי במנופים ועגורנים, אי־מינוי עוזר בטיחות, סכנות חשמל ועוד.

מנכ"ל המוס"ל ד"ר מיקי וינקלר: "קיימת עלייה מבורכת במעורבות אזרחים בזיהוי סיכונים ומניעת תאונות באתרי הבנייה. המידע מאפשר לרשויות המקומיות לנקוט פעילות יזומה כבר בשלב מתן ההיתר לבנייה, תוך כדי הפיקוח על העבודה ועד מתן טופס 4 בסיום בכדי לשמור על בריאותם של הסובבים והעובדים באתרי הבנייה ובכך להגביר את הבטיחות.

"מדריכי המוס"ל ימשיכו ויגבירו את פעילותם באתרי הבנייה בכדי להפיץ את הידע, לבנות תרבות של בטיחות ולהעלות את המודעות לשימוש בציוד מגן אישי בקרב העובדים".