שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת המשפטים איילת שקד ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין, ערכו היום (ראשון) מסיבת עיתונאים מיוחדת ובה חשפו את תוכניות הדיור הממשלתית. לדבריו של שר האוצר, התוכנית תטפל בכל הכשלים של שוק הדיור ובהם ההיצע, מחירי הקרקע והצמדה לתשומות הבנייה, בירוקרטיה ותהליכי הבנייה הארוכים.

בפתח דבריו, אמר שר האוצר: "ברבעון הראשון של שנת 2022, נרכשו 31 אלף דירות בשוק החופשי, ללא שינוי בהשוואה לרבעון הראשון אשתקד. זה למעשה, מסמל בלימה בגידול המהיר של סך העסקאות, מאז הרבעון האחרון של 2020, אז החלה הקפיצה באותן רכישות. אם נשווה זאת לפיק הגבוהה ביותר ברבעון האחרון אשתקד, הירידה היא משמעותית של 23%".

נדל''ן דירות בבנייה (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
נדל''ן דירות בבנייה (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

שר האוצר התייחס למס המשקיעים ואמר: "רכישת המשקיעים ברבעון הראשון השנה הסתכם ב-5,000 דירות, ירידה של 23% בהשוואה לרבעון אשתקד. ואם נשווה לפיק, ירידה של 60%. אותה ירידה מאפיינת גם את גל הניסוי הקודם בשנת 2015, שהשתמשו במס הרכישה, אז בהחלט זה עובד. גם מכירות המשקיעים ברבעון הראשון השנה, עמדו על 4,700 דירות, גידול של 6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. אותו וויכוח, האם התוכנית תעבוד סביב מס הרכישה למשקיעים, הדברים האלו עבדו ויש תוצאות".

לאחר מכן, התייחס למחירי השכירות הגבוהים שעולים ללא בקרה: "אני לא מתכוון לנהל כלכלת ישראל על בסיס שיח ברשתות החברתיות. כל הנתונים שאנחנו מביאים זה או מהבנק העולמי, מבקר המדינה והלמ"ס. אם אני מתייחס למדד השכירות של הלמ"ס, אז ליד מחירי הדיור מאפריל 2021 ועד אפריל 2022 מדובר באחוז וחצי. אני לא מניח שמה ששמענו בהרבה כתבות אצל הרבה פרשנים על עלייה של 60%, קשה לקבל שיש עליות כאלו, כשאנחנו מדברים על קנה מידה ארצי". 

תגובת החברה להגנת הטבע לתכנית הדיור הממשלתית: "משרדי הפיתוח הממשלתיים כושלים כבר שנים ארוכות בהוצאה לפועל של תכניות המגורים בישראל. מוסדות התכנון אישרו בעשור האחרון קרוב למיליון יחידות דיור תוך עלייה דרמטית בהיקף יחידות הדיור שמאושרות מדי שנה. אולם, למרות עלייה זו, הם לא מצליחים להביא לעלייה בהיקף התחלות הבנייה, ובתסכולם מעובדה זו - ממשיכים ללחוץ על מוסדות התכנון, לתכנן עוד ועוד יחידות דיור על השטחים הפתוחים המועטים שנותרו בארצנו. זאת, במקום להפשיל שרוולים, לעבוד קשה ולהוציא לפועל את תכניות הבנייה שכבר מאושרות, על מאות אלפי יחידות הדיור שבהן".

כזכור, בריאיון שערך ליברמן לוואלה! התייחס שר האוצר למחירי השכירות שממשיכים לעלות ללא בקרה, ואמר: "אין עליית במחירי השכירות ואין עליה של 30%-40% בשכירויות באף מקום בארץ, חוץ מאולי בשלושה רחובות בתל אביב. זה פשוט לא קיים. בטח שלא בפריפריה. אני מדבר עם ראשי העיריות ומקבל נתונים על קצב רכישת דירות ומצב שוק השכירות.