אחד הפרויקטים המרתקים שנרקמים בימים אלה ומחברים בין עולם חדש לעולם ישן, בין ישראל של אז לישראל של היום, הוא שדרוג הארכיון של סולל בונה (מקבוצת שיכון ובינוי - חברת הבנייה שאוטוטו חוגגת 100 שנה) על ידי חברות הטכנולוגיה מיקרוסופט ו־KPMG, שלקחו על עצמן להעלות עשרות אלפי מסמכים נדירים ותמונות שטרם נחשפו לציבור הרחב.

אם אתם חושבים שמדובר בעוד ארכיון סטנדרטי, אתם כמובן טועים. מדובר בפרויקט עם טכנולוגיה מתקדמת, המשלב יכולות AI מיוחדות שיאפשרו למצוא בחיפוש מהיר וקל לא רק תמונות, אלא גם מסמכים היסטוריים.

בניית הכרמלית בחיפה (צילום: עמי ערב ז''ל)
בניית הכרמלית בחיפה (צילום: עמי ערב ז''ל)

"בשנת 2011 התחלנו לקבל פניות מגורמים במדינה שביקשו חומרים על פרויקטים, כגון הכנסת ובנייני האומה", מספר מנהל פרויקטים בשיכון ובינוי שמעון נגר, שעובד בחברה כמעט 40 שנה ומלווה בין היתר את נושא הארכיון ההיסטורי.

"בשלב זה הבנו שיש בידינו משהו, ותוך כדי חיפושים הבנו שיש לנו אוצר ביד שעד אותה שנה אף אחד לא ביקש לראות. אספנו את כל החומרים והתמונות, ואז נזכרתי שעבד אצלנו בעבר צלם ששמו עמי ערב. הוא היה עובד קבוע של סולל בונה בין השנים 1956־1986, צלם אומן שקיבל משכורת כעובד מן המניין ומעבדת צילום, והסתובב בארץ ובעולם ותיעד פרויקטים".

הקמת נמל אשדוד (צילום: עמי ערב ז''ל)
הקמת נמל אשדוד (צילום: עמי ערב ז''ל)

סולל בונה קמה בשנת 1924 על ידי מוסדות ההסתדרות, שהניחו את היסודות למה שקיוו שיהפוך לתשתית לכל פעילות המשק של היישוב העברי בארץ ישראל.

"המבוגרים שבינינו מכירים את קונצרן כור, שהייתה תחת סולל בונה, אפילו סירי סולתם בעבר", אומר נגר. לקח זמן להגיע אל החומרים שצילם עמי ערב ז"ל, וקול קורא בעיתונות שפרסמה החברה ביקש מכל מי שיש לו חומרים או תמונות מפעם ליצור קשר. "בשנות ה־60 מנתה החברה כ־30 אלף עובדים, כלומר בזמנו כמעט בכל משפחה היה מישהו שעבד בסולל בונה. בזכות הקול הקורא קיבלנו עשרות פניות של אנשים ששמרו חומרים על העבודות שעשו. הסתובבתי במשך שנה וחצי אצל משפחות בכל הארץ, צילמתי וסרקתי מסמכים".

הקמת נמל אשדוד (צילום: עמי ערב ז''ל)
הקמת נמל אשדוד (צילום: עמי ערב ז''ל)

אחרי דין ודברים עם משפחתו של ערב, קיבלו בחברה את האוצר המכיל 60 אלף נגטיבים ותמונות נדירות המתעדות את הקמתה של המדינה. "יזמנו את הפרויקט הזה עם המנכ"ל הקודם של סולל בונה מר אהוד דנוך", מספרת מנהלת ארכיטקטים בתחום Apps, Data & AI במיקרוסופט ישראל אסתר ליברזון נמר, שעבדה במשך ארבע שנים וחצי בסולל בונה ומכירה את הפרויקט מקרוב.

"צריך להבין שהארכיון שהיה באינטרנט היה זמין לאנשים, אבל פה אנחנו מדברים על משהו אינטראקטיבי מאוד, משהו שמשתף את האנשים ואת כל מי שמחפש מידע לבוא ולהיות חלק מזה. המטרה הייתה להחזיר עטרה ליושנה ולהראות משהו שהוא כל כך נכס צאן ברזל בתרבות ובפסיפס הישראלי.

הקמת רידינג (צילום: עמי ערב ז''ל)
הקמת רידינג (צילום: עמי ערב ז''ל)

זאת הסיבה שאני הייתי שם ארבע שנים וחצי. לפני הכל יש פה ערכים, ויש פה הדבר המרכזי שנקרא 'בניית הארץ' ־ פרויקט ציוני לתפארת מדינת ישראל. יש פה משהו, כמו שאמר שמעון, לתת לדור החדש ולאנשים שגדלו על ברכי סולל בונה, לבנים ולנכדים - להכיר מה הייתה אותה טורייה, במה מדובר, איך בנו פעם ואיך משלבים בין טכנולוגיה לערכים. וזאת הסיבה שאנחנו עושים מה שהם עושים".

אל מיקרוסופט ואל סולל בונה חברה KPMG, שהיא שותפה חזקה של מיקרוסופט בעולמות הבינה המלאכותית. "הצלחנו להפוך את המסמכים הישנים מאוד עד שהם כמעט מתפוררים, אלה הקשים מאוד לפענוח בגלל הדפסת סטנסיל לא ברורה, לקריאים", מסביר שותף ומוביל תחום טרנספורמציה דיגיטלית ובינה מלאכותית ב־KPMG ישראל עידו רון.

הקמת רידינג (צילום: עמי ערב ז''ל)
הקמת רידינג (צילום: עמי ערב ז''ל)

"בנינו ממשק חיפוש בענן שיהיה זמין עם אפשרויות חיפוש מתקדם, ושמחנו להיות חלק מתוך הדבר הזה. אנחנו לחלוטין רואים פה את ההבדל שעושה הטכנולוגיה בעולם המסמכים, שעד אז ישבו בתוך הארכיון, אבל לא התאפשר לחפש אותם, אלא רק לפי כותרת".

בינתיים, עד שהארכיון המשודרג יעלה במלואו, זכינו להצצה אל סדרת התמונות הבלעדיות פרי מצלמתו של עמי ערב ז"ל בחשיפה ראשונה ובלעדית.

הקמת רידינג (צילום: עמי ערב ז''ל)
הקמת רידינג (צילום: עמי ערב ז''ל)