שוק המשכנתאות ממשיך לבעבע, ולמרות עליית הריבית במהלך יוני נלקחו משכנתאות בהיקף של 11.9 מיליארד שקל, כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו אתמול. מדובר בעלייה של 2.5% לעומת יוני 2021 ובירידה מתונה של 0.8% לעומת חודש מאי אשתקד.

שיא משכנתאות שעמד על 13.4 מיליארד שקל נלקח בחודש מרץ האחרון. במהלך הרבעון השני הועלתה הריבית מספר פעמים והגיעה ל‏‏־1.25%. העלאת הריבית האחרונה ב־0.5% הקפיצה ב־300־400 שקל את החזרי המשכנתה החודשיים.

עיקר המכה נרשם במשכנתאות הצמודות לריבית הפריים, שמתייקרות אוטומטית בגובה הריבית. את המהלך הוביל הנגיד פרופ' אמיר ירון. להערכת אנליסטים, ירון יעלה את הריבית ב־0.5% בהחלטה הקרובה שתתקבל ב־23 באוגוסט.

למרות זאת, העלאת הריבית אינה ניכרת בירידה בהיקפי ההלוואות, אף שמשקיעי הדיור צמצמו את חלקם בקניית דירות - שעומד על 11% מהיקף העסקאות. מחירי הדיור על פי המדד שפורסם לאחרונה עלו בשנה האחרונה ביותר מ־16%.

המספרים הבאים יעידו על משמעות השוק הרותח: גובה הלוואת המשכנתה הממוצע עומד כיום על 988 אלף שקל. במחצית הראשונה של 2022 נלקחו הלוואות בהיקף של 69 מיליארד שקל, ב־12 החודשים האחרונים בהיקף 145 מיליארד שקל, וב־2020 ב־78 מיליארד שקל.

על פי הנתונים, מתברר כי חובות ציבור מקבלי המשכנתאות למערכת הבנקאית חצה לראשונה את מחצית טריליון השקלים, והוא מסתכם ב־505 מיליארד שקל. ציבור מקבלי המשכנתאות מונה כמיליון משפחות.

נתון נוסף שפורסם אתמול הוא כי היקף המינוף (גובה המשכנתה יחסית לסכום העסקה) ממשיך לעלות. המינוף בקרב 46% ממקבלי המשכנתאות עמד בחודש האחרון על 60%־70%. חברות הבינוי והשיכון יפרסמו במרוצת השבועות הקרובים את דוחותיהן הכספיים למחצית 2022.

הנתונים מראים כי חברות כמו אזורים, אפריקה מגורים, שיכון ובינוי נדל"ן, אשטרום, דימרי, פרשקובסקי, בוני התיכון ומור הגדילו את מכירת הדירות החדשות, והציבור מימן את הקנייה באמצעות גידול בהיקפי האשראי מהבנקים.

יו"ר המכון לרפורמות מבניות עו"ד שרגא בירן אמר אתמול עם פרסום נתוני בנק ישראל כי יש עדיין מאות אלפי משקי בית שאין להם יכולת לקנות דירה עוד לפני העלאת הריבית, אבל "אף אחד אינו סופר אותם, ואין תוכנית אמיתית לפתרון בעיית הדיור".