יונתן ברלינר, יו"ר הוועדה המקצועית של התאחדות יועצי המשכנתאות, הגיב בתכניתה של ענת דוידוב "איפה הכסף", ב-103FM, להודעת בנק ישראל אשר העלה היום (שני) את הריבית בגובה של 0.75%. במהלך דבריו חשף ברלינר כי במידה והיו עורכים השוואה בין המצב היום לבין המצב לפני 8 חודשים, ההפרש בין המשכנתאות היה עומד על 860 שקלים בהחזר החודשי.

"צריך להגיד שבאמת הבעיה האמיתית היא בהלוואות החוץ בנקאיות והיא מתחלקת לשתיים - במשכנתא חדשה שאני לוקח היום לעומת משכנתה שנלקחה בינואר אנחנו מגיעים לעלייה של 860 ש"ח בהחזר החודשי. בעצם כל הריביות עלו, לא רק ריבית הפריים אלא גם הריבית הקבועה, הצמודה והמשתנית. לכן אם אנחנו משווים משכנתה מלפני 8 חודשים להיום באותו הסכום אנחנו מגיעים ל־860 ש"ח בהחזר החודשי", הסביר יו"ר הוועדה המקצועית.

עוד הוא הוסיף כי "רמת הסיכון הרשמית כמו שמפרסם בנק ישראל גדלה באופן משמעותי הוגיעה לשיא, לרמה חריגה. אבל הבעיה האמיתית היא בעצם ההלוואות החוץ בנקאיות, שם לבנק ישראל אין בכלל נתונים. אנחנו רואים בשנה האחרונה שהמון המון רוכשים וזוגות צעירים לוקחים הלוואות משלימות בגופים חוץ בנקאיים ששם עליית הריבית מורגשת במלוא עוצמתה וזה בכלל לא נכנס לנתונים של ניהול הסיכונים. ההחזר החודשי מאוד כבד ואין אלטרנטיבה".

עם זאת, בפתח דבריו הוא הסביר כי לא הופתע מעליית הריבית: "זה היה הציפיות בשוק אבל זה מסוג הדברים שאפילו שאתה מוכן אליהם זה מפתיע. השוק, או ההתנהגות של השוק, היא לא מתאימה לריבית כזו. כל מי שלקח משכנתאות בעבר ואפילו אנשים שלוקחים היום ויודעים שהריבית הולכת לעלות, כשפתאום יורדים עוד 500-400 ש"ח בהורדת הקבע זה תמיד מפתיע מחד".

לטענתו, המשכנתא כיום עומדת על כמיליון שקלים והקושי נובע מכך שאין איזון במשק: "זה שוק שצמח על זה שהריבית הייתה נמוכה ופתאום שהיא מתחילה להעלות ואין איזונים מהצד השני, אז זה באמת יוצר קושי בלתי נתפס. מתחילת שנה עבור משכנתא קיימת העלייה מסתכלת ב־430 ש"ח בחודשי. בהעלאת הריבית האחרונה עכשיו זה מוסיף עוד 177 ש"ח להחזר החודשי ומתחילת השנה 430 שקלים".

ברלינר הסביר בנוסף כי "אנשים בינתיים לא מחכים, משקיעים ומרגישים מאוד את הצמצום שלהם בשוק. משקיעים יושבים בצד. עליית הריבית היא לא רק במשכנתאות, פעם לא היה איפה לשים את הכסף ועכשיו שיש ריבית יותר גבוהה אפשר לשים את הכסף בשוק ההון. זה בעצם השילוב של שני הדברים".

לסיכום טען: "מצד אחד אנחנו מרגישים ירידה כללית בעסקאות בשוק, באופן כללי ברמת העסקאות, אבל אפשר לייחס את זה הרבה יותר למשפרי דיור. אנחנו מרגישים הרבה יותר את המצוקה והקושי לשפר דיור. זוגות צעירים שרוכשים את דירתם הראשונה - מי שיכול קונה. אנשים עדיין כמעט קונים בכל מחיר, זוגות צעירים חסרי דיור, גם אם זה עם הלוואות משלימות, הם עדיין עושים את זה. כנראה בגלל שמחירי השכירות גם עלו במקביל, כנראה אין להם אלטרנטיבות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103FM