נפתח בהגדרה: כשמדובר ביצירה אדריכלית הראויה לתואר "מעשה אומן אדריכלי", שמורה לאדריכל "הזכות המוסרית", שפירושה כי יש לייחס את היצירה ליוצרה (הקרדיט הראוי), ואין לבצע שינויים בתוכנית האדריכלית ללא הסכמת האדריכל היוצר. זכרו, בבקשה, את ההגדרה הזאת, כאשר נעלה באוב את ההיסטוריה של הקמת הפרויקט "השלום", הידוע גם כ"מרכז עזריאלי".

מכרז בינלאומי

עיריית תל אביב החליטה בשנות ה־80 על מכרז בינלאומי להקמת הפרויקט הגדול והיוקרתי ביותר בישראל, ששמו הפורמלי "מרכז השלום", במקום המרכזי ביותר בתל אביב, בצומת החשוב ביותר בעיר ובישראל, מחלף השלום בנתיבי איילון. הפרויקט נועד להיות הסמל האדריכלי המודרני של תל אביב, שיהפוך, כפי שאכן קרה, לאייקון של העיר.

המכרז היה משולב: ההצעה הכספית הגבוהה עבור הקרקע ואיכות התוכנית האדריכלית. שתי קבוצות הגיעו ב־1992 לשלב הגמר במכרז: חברת הבנייה הוותיקה אשטרום עם האדריכל ג'ון פורטמן, המוכר בזכות מלון הייאט בסן פרנסיסקו, וכן היזם דוד עזריאלי המנוח, חברת קנית השלום והאדריכל אלי עטיה, שתכנן את המגדל בפארק אווניו 101 במנהטן, המגדל של האחים ספרא ובנק ריפבליק בשדרה החמישית במנהטן, מגדלי פנזאויל ביוסטון טקסס והמגדל ברחוב קליפורניה 101 בסן פרנסיסקו.

דוד עזריאלי  (צילום: MARCOS TOWNSENDAFP via Getty Images)
דוד עזריאלי (צילום: MARCOS TOWNSENDAFP via Getty Images)

הצלחה בקניון איילון

דוד עזריאלי נרשם ללימודי אדריכלות בטכניון ב־1944, אבל לא סיים את לימודיו בנסיבות לא ברורות. הוא היגר לקנדה, ושם הפך ליזם נדל"ן. עזריאלי השקיע בישראל החל מתחילת שנות ה־80 וזכה להצלחה מסחרית מסחררת, שתחילתה בקניון איילון ברמת גן והמשכה ברשת קניוני עזריאלי, שמובילה היום בתו דנה. שווי קבוצת עזריאלי עומד על כ־36 מיליארד שקל.

אלי עטיה, בוגר הטכניון, היגר לארה"ב ב־1968 וקנה לו שם כאחד המומחים בעולם לתכנון ולהקמה של מגדלים גבוהים. הוא היה האדריכל הבכיר במשרד האדריכל הידוע פיליפ ג'ונסון, ומאוחר יותר הקים משרד אדריכלים משגשג. עטיה שמח להזדמנות להקים פרויקט משמעותי בישראל ורתם את כל עבודת משרדו לפרויקט, כולל תכנון מפורט.

האדריכלות והכסף

בשלב הגמר במכרז התרחשה דרמה. על השולחן הארוך, מול עשרות בכירי העירייה וצוות השיפוט, הוצבו, מכוסים בבד, שני דגמים של הפרויקטים של המתמודדים. האירוע התחיל בהכרזה על ההצעות הכספיות של המתמודדים עבור המגרש. עזריאלי הציע 37 מיליון דולר. אשטרום הציעה 43 מיליון דולר.

כאשר הוכרזו תוצאות ההצעות הכספיות והתברר שהצעתה של אשטרום עדיפה משמעותית, עזריאלי קם ממקומו ועמד לעזוב את המעמד כמי שמודה בהפסד בתחרות. אבל אז, בשלב השני, נחשפו ההצעות האדריכליות והוצגו הדגמים. בכירי העירייה וצוות השיפוט המקצועי התעלמו מהתוכנית של האדריכל פורטמן והצטופפו מיד סביב דגם התוכנית של האדריכל עטיה: קניון בצורת האות Y, כשבמפגשי הצלעות שלושת המגדלים המוכרים היום כמגדלי עזריאלי.

בחזונו של האדריכל עטיה - חזון אוטופי, יש לומר - שלושת המגדלים, שהם הצורות הגיאומטריות הבסיסיות והשונות ביותר זו מזו, מסמלים את שלוש הדתות החיות בשלום ביניהן: מעגל (סהר - אסלאם), ריבוע (צלב - נצרות) ומשולש (מגן דוד - יהדות). בהחלטה נדירה במיוחד בעולם המכרזים השיקול הכספי ירד מהשולחן. בכירי העירייה החליטו פה אחד שלמרות הנחיתות הכספית בהצעתו של עזריאלי האדריכלות של עטיה היא המנצחת הברורה במכרז. בשלב ההוא לפחות האדריכלות ניצחה את הכסף.

עזריאלי כאדריכל

מתחילת המגעים בין היזם לאדריכל ביקש עזריאלי שבמסמכי הפרויקט, במקום שבו נוקבים בשם היזם, יציג אותו עטיה כ"האדריכל דוד עזריאלי". עטיה, שעזריאלי הציג את עצמו בפניו כאדריכל, לא חשד במאומה. ואכן, במסמכים שהוגשו לגופי העירייה בתחילת הפרויקט הוצג עזריאלי כאדריכל.

בתחילת 1992 חשף העיתונאי יואב יצחק ב"גלובס" כי שמו של עזריאלי איננו קיים במאגר שמנהל רשם האדריכלים והמהנדסים. על פי החוק, כשמדובר ב"ייחוד פעולות" (למשל, עורכי דין, רואי חשבון, מהנדסים ואדריכלים), מי שאיננו רשום בפנקס האדריכלים והמהנדסים, איננו יכול להירשם ככזה במסמכים סטטוריים המופנים לרשויות.

למרות החשיפה הוסיף עזריאלי ודרש מעטיה לא רק להמשיך להציג אותו כאדריכל, אלא להציגו במסמכים גם כשותף לתכנון הפרויקט וכמי שהשתתף בתכנון המרכז המסחרי והחניון. בעקבות החשיפה סירב עטיה להמשיך ולהציג את עזריאלי כאדריכל ודחה את הדרישה הנוספת של עזריאלי להציגו כשותף לתכנון.

את הסירוב של עטיה כינה עזריאלי "בגידה". עזריאלי לא שילם לעטיה בגין החשבונות הזמניים. משרד האדריכלים של עטיה חווה קשיים כלכליים חמורים, אך עטיה עמד בסירובו.

העירייה ופיטורי האדריכל

בכירי העירייה חששו שעזריאלי יממש את האיום לפטר את עטיה בגלל סירובו להציג את עזריאלי כשותף לתכנון. עו"ד יגאל ארנון, היועץ המשפטי המיוחד של העירייה לפרויקט, התבקש ליצור מנגנון הגנה מפני פיטוריו של עטיה. במסמך שהכין ארנון התחייבו עזריאלי ועטיה לפעול יחד ובתום לב לביצוע הפרויקט על פי התכנון המקורי בלי נקיטת הליכים משפטיים ופעולות שיפגעו בפרויקט או יעכבו אותו. ארנון הדגיש: "לעזריאלי אסור לפטר את עטיה".

העירייה הכריזה ביוני 1992 על הענקת הפרויקט לעזריאלי. ראש העיר שלמה להט ובכירי העירייה התחייבו לשמור על מעמדו של האדריכל ולא לאפשר סטייה מהתכנון של עטיה. חודש לאחר מכן, בלי ידיעתו של עטיה, נולד בעירייה מסמך חדש שניסח ארנון, שסיפק לעזריאלי גם ייעוץ משפטי בתחום העסקי. המסמך מאפשר לעזריאלי לפטר את עטיה, ובתנאי שהאדריכל שייכנס לנעליו של עטיה יקבל את אישור מהנדס העיר דאז שמאי אסיף. המסמך רוקן מתוכן את המסמך הקודם.

ביום האחרון של שנת 1992 שלח עזריאלי לעטיה הודעה על פיטוריו, ולפי ההסכם ביניהם, הוכרז על בוררות. אז בהסכמת העירייה הכניס עזריאלי לנעליו של עטיה את אדריכל הבית שלו אברהם יסקי.
 

"לא אמרתי שאני רשום"

הבוררות נערכה בפני שופטת ביהמ"ש המחוזי בדימוס הדסה בן־עתו. עזריאלי דרש לקבל הכרה כמי שהתכנון הכולל התבסס על רעיונותיו, ובעיקר השטח המסחרי והחניון. עטיה הכחיש בתוקף שהיה לעזריאלי חלק כלשהו בתכנון. פרקליטו של עטיה עו"ד יוסי בנקל ניהל חקירה קשוחה בנוגע למסמכים שהציג עזריאלי. כשנלחץ בחקירה, אמר עזריאלי: "אדריכלות היא מקצוע חופשי". בהמשך אמר: "גם לאדריכלים ואן דר רוהה וקורבוזיה לא היה תואר אקדמי".

הבוררת בן־עתו גילתה יחס סלחני כלפי עזריאלי. כשנחשפו בבוררות מסמכים מביכים, עזריאלי אמר שוב ושוב: "אבל לא אמרתי שאני ארכיטקט רשום".
 

מילה של אדריכל

ארבעה אדריכלים בכירים הגישו לבוררת תצהירים מטעם עטיה: ריצ'רד מאייר: "רק אלי עטיה יכול לתכנן את מרכז השלום מתחילתו ועד סופו".
דוד ינאי: "האדריכל המתכנן המקורי של מעשה האומן האדריכלי הוא לבדו הכתובת הנכונה ביותר מבחינת האינטרס הציבורי לביצוע הפעולות התכנוניות. אין לי כל ספק כי שום ארכיטקט המכבד את עצמו לא ייטול על עצמו את התפקיד".

יעקב רכטר: "אם האדריכל עטיה לא יהא אחראי לתכנון הפרויקט בשלבים הבאים, אין כל דרך להבטיח כי התוצאה שתתקבל תעמוד בציפיות שהיוו בסיס להחלטת חבר השופטים. אדריכל אחר מזה שהגה ותכנן את הרעיון האדריכלי המקורי לא יהא מסוגל לפתח את הרעיון של עטיה בצורה אמינה. אין לי שום ספק כי שום אדריכל המכבד את עצמו לא ייטול על עצמו את התפקיד לבצע רעיון של אדריכל אחר, ואם יעשה כן, לא יעמוד ברמה המקורית. אם עטיה לא ישלים את התכנון, עדיף מהבחינה המקצועית לבטל את הזכייה בתחרות ולהזמין הצעות חדשות ומקוריות מאדריכלים אחרים".

דוד רזניק: "בפרויקט בעל ייחוד ארכיטקטוני הפיתוח חייב להתבצע על ידי היוצר. במקרה הנדון אינני רואה אפשרות של המשך תכנון הפרויקט לפרטיו על ידי אדריכל אחר, ואם יוחלט מסיבה כלשהי שלא תינתן לאדריכל עטיה האפשרות להשלים את התכנון, עדיף לבטל את תוצאות התחרות ולהזמין הצעות חדשות מאדריכלים אחרים, שלהם יתאפשר לתכנן את הבניין ולפקח עליו עד לגמר".
הבוררת בן־עתו החליטה שהתצהירים של ארבעת האדריכלים האלו ועמדותיהם אינם רלוונטיים. הם לא העידו.
 

"מאדריכל לאדריכל"

לעומת דחיית התצהירים של האדריכלים הידועים, אדריכל הבית של עזריאלי אברהם יסקי העיד בבוררות והרעיף שבחים על עזריאלי כבעל ידע בתחום התכנון. יסקי לא ראה שום בעיה אתית בכך שימשיך את תכנון הפרויקט ונימק כך: "מאז ומתמיד עברו פרויקטים מאדריכל לאדריכל, וכל אחד הוסיף ותרם מיכולתו. כנסיית סנט פייטרו ברומא עברה תחת ידיהם של 12 אדריכלים, בהם גאוני עולם, כמו ברמנטה, ג'קונדו, רפאל, סנגלו ומיכלאנג'לו, ולא שמענו על ירידה במקוריות - להפך".

בלחצה של הבוררת היא קיבלה סמכות להכריע בשאלת הקרדיטציה והשכר המגיע לעטיה. פסק הבוררות ניתן ב־9 ביוני 1993. היא פסקה לעטיה 1.5 מיליון דולר - הסכום בחשבונות הזמניים שעזריאלי לא שילם. בן־עתו קבעה שעזריאלי רשאי להשתמש בתוכניות של עטיה, ובמקום המיועד לאזכור שמו של המתכנן ייכתב: "אלי עטיה, אדריכל. דוד עזריאלי, שותף לעיצוב ולתכנון של המרכז המסחרי והחניון". הבוררת קבעה שעזריאלי רשאי להשתמש בתוכניות של עטיה, ואף העניקה לעזריאלי את הרשות "להכניס שינויים והתאמות במהלך הביצוע, הכל במסגרת המכרז. עזריאלי ועטיה לא ינקטו איש כלפי רעהו שום צעדים, משפטיים או אחרים".

אלי עטיה (צילום: נעה עטיה)
אלי עטיה (צילום: נעה עטיה)

שינוי גדול בחזית

עזריאלי היה מאושר. הוא לא בזבז זמן ויזם שינויים בתוכנית באמצעות האדריכל יסקי. הרשימה ארוכה ואלה חלק מהשינויים: הקטנת הכיפה המרכזית בקניון לשליש מהגודל בתוכנית של עטיה (החיסכון הכספי ברור); שינוי קוביית הכניסה שדרכה נכנסים הולכי רגל; זניחת הרעיון שלפיו גג הקניון תוכנן כשטח גן ציבורי עם גינת מבוך ואמפיתיאטרון לטובת שימושים אחרים; שינוי בקומפוזיציה של שלושת המגדלים והגדלת שטחיהם באופן משמעותי; נעשו שינויים במרכז המסחרי, בחניונים ובתנועה במפלס הקרקע, כולל הצרה של המדרכות להולכי הרגל ותוספת מקומות חנייה על חשבון שטחי גינה; העירייה אישרה לעזריאלי להשתמש באחד המגדלים למלון בניגוד לייעודו המקורי; ומפלס הקרקע הונמך מגובה של 8.5 מטרים לגובה של 6.6 מטרים (החיסכון הכספי ברור).

השינוי הגדול של עזריאלי־יסקי בפרויקט נוגע לחזיתות המגדלים, שהן המופע הציבורי והדומיננטי של כל בניין. החזיתות בתוכנית המקורית של עטיה הן זכוכית מראה בצבע תכלת־שמיים, כשהחלונות בגודל משתנה. עזריאלי־יסקי שינו לחלוטין את חזיתות המגדלים בחלונות השווים בגודלם.

בימים אלה מקדמת היורשת דנה עזריאלי את בניית מגדל הספירלה, שעלות בנייתו מוערכת ב־2.5 מיליארד שקל. מגדל הספירלה יהיה בגובה 91 קומות, ויהיה הגבוה ביותר בישראל (לפחות עד שיזם אחר יקים מגדל גבוה יותר). מגדל הספירלה יחובר למרכז השלום (גובה המגדל העגול 49 קומות, המשולש - 46 קומות והמרובע - 42 קומות). על פי המודל שהוצג לציבור, מדובר במגדל ספירלי שהחזיתות שלו יהיו דומות לחזיתות שלושת המגדלים הקיימים. המגדל הספירלי מוצג לציבור כהשלמת פרויקט מרכז השלום. מתכנני המגדל החדש הם משרד האדריכלים KPF מארה"ב ומשה צור מישראל.

הבולען באיילון (צילום: אבשלום ששוני)
הבולען באיילון (צילום: אבשלום ששוני)

העירייה לצד עזריאלי

אחרי שנודעו עוד ועוד פרטים על הפרשה, אשטרום ושותפיה, שהפסידו בגמר המכרז המקורי, פנו לביהמ"ש המחוזי בתל אביב נגד העירייה בדרישה לבטל את זכיית עזריאלי במכרז ולמסור את הפרויקט לידיהם. עו"ד יעקב וינרוט טען בשם אשטרום שזכיית עזריאלי הייתה אך ורק בגלל האדריכלות, ופיטורי האדריכל שומטים את הקרקע מהזכייה. העירייה התייצבה לצד עזריאלי.

בתביעה, שהתנהלה בפני השופט אורי שטרוזמן, אשטרום התחייבה לבצע את התוכנית של עטיה ולשכור אותו לצורך השלמת הפרויקט, כך שהעירייה תקבל עוד מיליוני דולרים עבור הקרקע ואת האדריכלות המנצחת. "בפרויקט בעל ייחוד ארכיטקטוני שכזה", טען וינרוט, "אין כל אפשרות כי המשך תכנון הפרויקט לפרטיו יבוצע על ידי אדריכל אחר. ניתוק האדריכל עטיה מהמשך התכנון בפרויקט מסוג זה כמוהו כניסיון להשלים ציור של צייר בעל שם עולמי על ידי צייר אחר".

שטרוזמן דחה את תביעת אשטרום בנימוק טכני: "אשטרום השתהתה בהגשת התביעה, אף על פי שהפגמים בניהול המכרז היו ידועים זה זמן". עם זאת, שטרוזמן הביע תמיכה בזכות היוצרים של עטיה.

החומר והרוח

עטיה, בשם זכות היוצרים המוסרית שלו, עתר באמצעות עו"ד אביגדור פלדמן לבית המשפט בבקשה להוציא צווי מניעה כדי למנוע את השינויים בתוכנית המקורית שלו.

כמה שופטים עסקו בשאלה אם עומדת לעטיה הזכות המוסרית המצדיקה לחייב את העירייה ואת היזם לבנות לפי תוכניותיו המקוריות? השופט אורי גורן קבע שבמקרה הזה אין מקום להוציא צווי מניעה על יסוד הזכות המוסרית. השופטת שרה סירוטה היללה את התוכנית של עטיה,

השוותה אותה לפרתנון באתונה וגילתה אהדה גדולה לזכות המוסרית שלו. היא הביעה חשש משינוי חזיתות המגדלים והתריעה מפני האינטרס של היזם להוזיל את הבנייה - מה שיפגע בתושבי תל אביב. "צר לי לומר", הדגישה סירוטה, "שלפעמים החומר מנצח, משום שלרוח אין משאבים כספיים". היא הסתפקה בהמלצה למנות אדריכל מלווה מטעם העירייה שיקפיד על התאמת הבנייה לתוכנית של עטיה. השופט גבריאל קלינג קבע: "עם קבלת התשלום מעזריאלי לא נותרה בידי עטיה טענה כלפי עזריאלי מכוח זכותו המוסרית".

בית המשפט העליון, בהרכב השופטים שלמה לוין, דליה דורנר ודורית ביניש, דחה את הערעור של עטיה. השופטים הביעו תמיכה בעמדה שלפיה התמורה הכספית ניתנה לעטיה "גם בעד הזכות המוסרית של עטיה בתוכניות". על פסק הדין של בית המשפט העליון ניתן לומר שלמעשה המושג "הזכות המוסרית של האדריכל" אינו קיים.

ב־2007 בוצע תיקון לחוק זכויות יוצרים ובו התייחסות לזכות היוצרים המוסרית. הנוסח בחוק הוא: "עשיית פעולה ביצירה הפוגעת בזכות המוסרית אינה מהווה הפרה של הזכות המוסרית, אם הפעולה הייתה סבירה בנסיבות העניין". נוסח זה מאפשר פרשנות לטובת האינטרסים של היזם וביטול הערך של הזכות המוסרית של האדריכל היוצר, כאילו הזכות המוסרית נפלה ונעלמה בבולען הענק במחלף השלום. כל יוצר, בכל תחום, צריך להיות מודאג.