היקף המשכנתאות שנלקחו מהבנקים על ידי הציבור בחודש אוקטובר הסתכם ב־6.1 מיליארד שקל - סכום הנמוך ב־43% בהשוואה להיקף באוקטובר אשתקד. כך עולה מנתוני בנק ישראל. אחת הסיבות להיקף הנמוך הוא מיעוט בימי העבודה בחודש אוקטובר בגלל החגים.

עם זאת, בנטרול העובדה שאוקטובר 2022 היה חודש החגים, מדובר בירידה של 20% "בלבד". עוד עולה מהנתונים כי הירידה ביחס לחודש ספטמבר 2021 הייתה מתונה יותר והסתכמה ב־21%.

השיא בקבלת משכנתאות נרשם בחודש מרץ השנה, כאשר הביקוש הסתכם ב־13.43 מיליארד שקל.

נתוני בנק ישראל מוכיחים כי שוק הנדל"ן ממשיך להתמתן, הן מבחינת הביקוש למשכנתאות והן מבחינת היקף מכירת הדירות.

הסיבה העיקרית לירידה בביקוש למשכנתאות היא העלאת הריבית, העומדת כיום על 2.75% לשנה (ריבית הפריים עומדת על 4.25%), ובמידה מסוימת גם התעוררות האינפלציה. למרות זאת, מחירי הדירות עדיין ממשיכים לעלות, אם כי מתמתנים.

על פי נתוני הלמ"ס נכון לחודש ספטמבר, מחירי הדירות עלו בשנה האחרונה ב־19%. מחירי הדיור שאינם נכללים במדד יתפרסמו על ידי הלמ"ס מחר אחר הצהריים. על פי ההערכות, מגמת עליית המחירים תיבלם, אף שהאינפלציה תמשיך לעלות.

מחירי השכירות, שהם חלק מהמדד, צפויים להמשיך לעלות. בנק ישראל יקבל בשבוע הבא, ביום שני, את החלטת הריבית לחודש דצמבר. על פי מרב ההערכות, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון יעלה את הריבית ב־0.5% - והיא תעמוד על 3.25%. כל עלייה מעבר לכך תהיה בגדר הפתעה.

מהלך זה יביא להתמתנות נוספת במגמת עליית המחירים ולירידה נוספת בביקוש למשכנתאות. הירידה בהיקף מכירת הדירות והחשש ממיתון מסוים יוצרים חשש בקרב הקבלנים ומביאים להאטה בקצב הבנייה.

על רקע נתונים אלו, חלק מהקבלנים יצאו בימים האחרונים במבצעי מכירות. כך למשל, אפריקה מגורים מציעה לממן על חשבונה את תשלום המשכנתה למשך שנה, או לחליפין - להסכים לקבל אך ורק 20% מתמורת הדירה, כשהיתרה תשולם במועד האכלוס.