שוק הנדל"ן ממשיך להתקרר, כפי שמשתקף מנתוני הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג. לפי הנתונים בספטמבר נמכרו 7,900 דירות, בדומה לספטמבר אשתקד. בנתוני המכירות היומיות נרשמה ירידה, כאשר בהשוואה לאוגוסט מדובר בירידה של 4%. מגמת הירידה בהיקף עסקאות המכירה המשיכה וביתר שאת גם בחודש אוקטובר, אם כי טרם פורסמו נתונים רשמיים לחודש זה. עוד עולה כי רכישות המשקיעים ירדו בצורה תלולה - 27% לעומת ספטמבר 2021 והסתכמו ב־1,400 דירות.

הסיבה העיקרית לכך היא הזינוק בריבית במשק והחשש מקיפאון במחירי שכר הדירה. מלאי הדירות בידי משקיעים הצטמצם ב־430 דירות.
ללא העסקאות במסגרת מחיר למשתכן, יגדל מספר העסקאות בספטמבר ב־4% ל־7,400 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. במכירות מחיר למשתכן נרשמה האטה מסוימת שעשויה להשתנות בעקבות מבצעי המכירות האחרונים. מבצעי מכירות בקריית גת ובבאר שבע הובילו לזינוק של 45% בעסקאות באזור הדרום.

בתוך כך, ההצטננות בשוק באה לידי ביטוי גם בגידול בפרק הזמן הנדרש למכירת דירה שהולך ומתארך. על פי הנתונים, דירות הנמכרות על ידי בעלים שהקדימו לרכוש דירה טרם שמכרו את דירתם הקודמת שהו על המדף 38 שבועות - פרק זמן הארוך בארבעה שבועות בהשוואה לספטמבר אשתקד. "זמן המדף" הממוצע עמד במשך תקופה ארוכה על 26 שבועות. באזור המרכז נרשמה ירידה של 17% ובנתניה ירידה של 8%. מנגד, באזור באר שבע נרשם גידול של 22%.

נתוני חודש ספטמבר מבוססים על רמת ריביות גבוהה יותר ועל היקף משכנתאות גבוה יותר. תמונת ההאטה בשוק הדיור תחריף באוקטובר.
על רקע הנתונים, יוצאים הקבלנים במספר מבצעי מכירות. הם מציעים, בין השאר, מימון תשלומי המשכנתאות לשנה, ריהוט הדירה ותשלום חלקי של הפרשי ההצמדה. עם זאת, בשלב זה הם עדין לא מוכנים להוריד את מחירי הדירות, מה שמגדיל את מלאי הדירות הלא מכורות.