יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון, שוחח היום (שני) עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM וחשף כי המשרד לא הופתע מהירידה במחירי הדיור, כמו גם הסביר מדוע הגרלת דירה בהנחה נפתחה לפחות דירות מהמתוכנן.

ירידת מחירי הדיור: מהן הסיבות והאם זה הזמן הנכון לרכוש דירה?
האינפלציה ממשיכה לעלות, ירידה קלה נרשמה בשוק הדירות

"הירידה במחירי הדיור לא תפסה אף אחד מאיתנו מופתע. צפינו ירידה והתמתנות במחירי הדיור, הם לא נגזרת של משהו אחד, זה לא סירת קומנדו שמזיזים את ההגה ורואים את התוצאות כאן ומיד. אנחנו רואים מה קורה בעולם כשהריבית עולה, מחירי הדיור במדינה בסוף יושבים בתוך אקלים שהוא לא רק ישראלי. אין תשובה אחת למחירי הדיור, הריבית היא מרכיב בתוך הדבר הזה", אמר בפתח השיחה. 

עוד הוסיף: "המשימה שלנו היא לבוא ולראות איך אנו מקלים על יזמים באופן התשלומים, בחוק ההסדרים הבאנו דחיית תשלומים בפריפריה של 70 אחוז לעד שנתיים, במרכז הארץ הכפלנו את משך התשלומים, וכל זה כדי להקל על היזמים". 

מורגנשטרן שב וציין: "המערכת הבנקאית פה יחסית שמרנית, אנחנו לא מזהים איזשהי סכנה בהיבט הזה, מזהים צרות, זה לא אפס או אחד, זה לא שמזהים קטסטרופה שמחר בבוקר נראה מגדל קלפים שמתפרק לתוך עצמו. אנו מזהים קושי, ולכן אנו רוצים לראות את מחירי המכרזים שלנו יורדים ואנחנו כבר רואים את זה, ואנו פחות מעמיסים עליהם את אופן התשלומים. במקביל לבוא ולראות איך אנו מורידים את המחיר, החוכמה היא שההיצע בשוק ימשיך לעלות על הביקושים. יש חוסר הלימה בין הרצון שלנו לשווק לבין הרצון והיכולת של הרשויות המקומיות לשווק בתחומם. גם אם אני משקיע והכסף שלי יקר יותר, באופן טבעי המשכנתה שאני משלם יקרה יותר ואל השוכר תתגלגל חלק מהעלייה. בסוף יש שוק חופשי של שכירות, אין לנו כוונה לעשות רגולציה על השכירות. בתנאי כלכלת שוק חופשי, אם אנו רוצים לבוא ולהוריד מחירים כשנקודת שיווי המשקל בין ביקוש להיצע נמוכה יותר, מגדילים את ההיצע". 

לסיום, התייחס המומחה להגרלת דירה בהנחה: "השר אמר שהוא לא רוצה לבוא ולזעזע את השוק, יש תוכנית של דירה בהנחה, כ-30 אלף מגרילים כל שנה, פתחנו את הסב השני בקדנציה הנוכחית של השר. אנחנו מתכוונים להמשיך את זה. ההיענות מלמדת אותנו כמה השוק צמא לזה". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש