שר השיכון יצחק גולדקנופף מתכוון לאשר תוכנית לרכישת קרקעות עבור דיירים בפריסה לתשלומים. הכוונה היא שרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) תשווק קרקעות לקבלנים, ואלה יעבירו את העלות של חלק מרכיב הקרקע לטובת הדיירים, במטרה להקל עליהם בעלות רכישת הדירה.

מדובר בתוכנית שנבחנת במשרד השיכון וזוכה לגיבוי מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר, שמביא בחשבון את הירידה הצפויה בהכנסות המדינה במקרה זה. עם זאת, בסופו של דבר דייר שקונה דירה יחתום על התחייבות משפטית בדומה למקובל בטאבו, שהוא יפרע את התשלום בעת מכירת הדירה.

שר השיכון יחשוף בימים הקרובים את תוכניתו ארוכת הטווח לפתרון משבר הדיור. הכוונה היא להמשיך במלוא המרץ את שיווק הקרקעות ולאפשר את המשך הגידול בהתחלות הבנייה. השר החדש ינסה לשדר אמינות ויציבות, כדי למנוע חשש לזעזוע מחירים.

כחלק מהנושא תסייע רשות מרקעי ישראל לקבלנים ברכישת קרקעות באמצעות פריסת תשלומים. הדבר נועד להקל עליהם את מצוקת הנזילות ואת ההתמודדות עם הירידה החדה במחירי הקרקעות.

מנכ"ל רמ"י ינקי קווינט סבור כי לאור הגידול בהתחלות הבנייה ובשיווק הקרקעות מחירי הדירות צפויים לרדת. בשיחה עם מעריב הוא הוסיף: "מחירי הדירות במדד מרץ ירדו ב־0.2%, ומדובר אכן בתחילתה של מגמה שתימשך. מחירי הדירות החדשות יורדים כבר כמה חודשים מעבר למה שמשתקף במדד. חוקי הכלכלה עובדים בסופו של דבר גם בדיור".

ינקי קווינט (צילום: אתר משרד האוצר)
ינקי קווינט (צילום: אתר משרד האוצר)

הוא הוסיף: "שיווקנו 230 אלף יחידות דיור בתוך שנתיים יחד עם עסקאות עבור 160 אלף דירות. תוסיף את הריבית ואת ההבנה שיש ציפייה לירידת מחירים, ותבין מדוע המחירים ימשיכו לרדת. הצעות המחיר של קבלנים לרכישת קרקעות נמוכות בעשרות אחוזים מהעבר, וזאת אינדיקציה נוספת לירידת מחירים".

קווינט הביע את אכזבתו מכך שבמסגרת חוק ההסדרים האחרון לא הוקמה קרן תשתיות שיכלה לסייע בהאצת הקמתן של שכונות מגורים באמצעות תקציבים מיוחדים.

לדבריו, "שר השיכון יושב ולומד לעומק את ענף הבנייה, ומגבש תפיסה לגבי כל הנושאים שנמצאים על השולחן. הכיוון הכללי הוא להמשיך ככל שניתן להגדיל את היצע הדיור כפי שעשינו בשנתיים האחרונות ולשדר מסר של יציבות".