מבקר המדינה פרסם היום (שלישי) דוח העוסק ברמת הנגישות של השירותים הדיגיטליים - בהם אתרי האינטרנט - של גופי הממשל השונים, לאנשים עם מוגבלויות, שמהווים 17% מהאוכלוסייה, ובמענה הממשלתי לציבור שממעט להשתמש במדיה הדיגיטלית או אינו משתמש בה כלל. כאמור, מדובר בשלוש קבוצות עיקריות הכוללות בני 60 ומעלה וכן בני 20 ומעלה מן החברה החרדית ומן החברה הערבית. מדובר ביותר משלושה מיליון אזרחים, כשליש מאוכלוסיית ישראל וכמחצית מהאוכלוסייה הבוגרת במדינה.

מהדוח עולה, כי 57% מ-23 גופי ממשל שהשתתפו בסקר שערך משרד מבקר המדינה (13 גופים) דיווחו כי לא הנגישו עבור אנשים עם מוגבלות את כל התכנים והשירותים שנדרש להנגיש באתר האינטרנט הראשי שלהם, המספק מידע ושירות לציבור. בין הגופים שלא הנגישו את אתריהם: רשות הטבע והגנים, משרד הפנים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, רכבת ישראל, רשות האכיפה והגבייה, משרד הבריאות, משרד החינוך, הנהלת בתי המשפט, ועדת הבחירות המרכזית, רשות מקרקעי ישראל, המשרד לשירותי דת, משרד החוץ ומשרד התיירות.

בנוסף, כ-50% מהגופים שהשתתפו בסקר הנגישו לכל היותר רק חלק מהמסמכים שנדרש להנגיש על פי הוראות הדין באתרי המרשתת הציבוריים שלהם. הסקר העלה עוד כי 43% מהגופים הממשלתיים עדיין לא עשו בדיקת נגישות לאתרים שלהם, כפי שנדרש לבצע אחת לחמש שנים.

קשישה במחשב (צילום: אינגאימג')
קשישה במחשב (צילום: אינגאימג')

בתוך כך, ב- 100% מ-15 אתרי אינטרנט ששייכים ל-14 גופי ממשל שנבדקו, נמצאו פריטים שלא היו מונגשים כדין לאנשים עם מוגבלות. 39% מכ-520 אנשים עם מוגבלות שמשתמשים בחיי היום יום שלהם באינטרנט ציינו כי נתקלו בפריטים לא נגישים.

חסמים רבים

המבקר ערך בדיקה בקרב 300 בני אדם הנמנים עם שלוש קבוצות הממעטות להשתמש באינטרנט בכלל, ולצריכת שירותים ממשלתיים בפרט - בני 60 ומעלה, ובני 20 ומעלה מהחברה החרדית ומהחברה הערבית. הם הצביעו על חסמים המקשים עליהם להשתמש בערוצים הדיגיטליים של הגופים הממשלתיים, ובראשם אוריינטציה דיגיטלית נמוכה ואי-החזקת אמצעי חיבור. 

חסמים נוספים שעלו קשורים גם להימנעות מהחזקת טלפון חכם או מחשב המחובר למרשתת (50% מהחרדים ציינו את החסם הזה) ושימוש מועט יחסית בכרטיס אשראי בקרב החברה הערבית (10% מהמשתתפים הערבים ציינו את החסם הזה).

המבקר אנגלמן המליץ לכלל גופי הממשל לפעול על מנת לבצע בדיקות נגישות בשירותיהם הדיגיטליים ולתקן ליקויים שימצאו בהם. כמו כן, מומלץ לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים ולמערך הדיגיטל הלאומי לפעול לקדם את ההנגשה הדיגיטלית של שירותי הממשל.

המבקר ממליץ עוד לגופי הממשל לטפל גם בחסמים שמונעים מקבוצות מסוימות באוכלוסייה לצמצם את הפער לעידן הדיגיטלי. למשל, הצבת עמדות שירות דיגיטליות בלשכות לקבלת קהל של גופים ממשלתיים, ובהן דיילים שיסייעו למשתמשים בהן, יכולות לסייע לאנשים עם אוריינטציה דיגיטלית נמוכה לצורך בכל זאת שירותי ממשל בדרך זו.

משרד הבריאות מסר בתגובה, כי "בנושא הנגשת שירותי ממשל בעידן הדיגיטלי משרד הבריאות משקיע מאמצים רבים בהנגשת מידע לציבור, ובכלל זה גם באתר המשרד. המשרד מפתח את הנכסים הדיגיטליים (אתרים, טפסים, מחשבונים ואפליקציות) בשפות עברית, ערבית, אנגלית ורוסית, כאשר אלו מפותחים בהתאם לתקנות הנגישות. כל המסמכים המפורסמים באתר עוברים התאמה לכללי הנגישות ובשנה האחרונה כ-70,000 עמודים שפורסמו בעבר עברו התאמה והועלו לאתר נגישים".

עוד נמסר, כי "בנוסף, משרד הבריאות הנגיש באופן דיגיטלי את כל זכאויות הבריאות שנותנות קופות החולים, בסל הבסיס ובביטוח המשלים, זאת באמצעות אתר 'כל הבריאות', שנועד לתת תמונה עדכנית ומדויקת ככל הניתן ביחס לזכאויות המבוטח".

באשר להתקשרויות בפטור ממכרז בתחום התקשוב נמסר, כי "לאחר בחינת מהות ההזמנות מצא משרד הבריאות כי אין מקום לחשש שהועלה בביקורת להתאמת היקף ההזמנות לגבול הפטור ממכרז, המשרד ימשיך להקפיד להוציא הזמנות בהתאם להיקף הנדרש ללא התאמה מיוחדת לגבול הפטור".