חברת אופטימייזר (OpTeamizer), חברת פיתוח וייעוץ מובילה בתחום ה-AI, ציינה כי ענפי הבריאות בישראל ובעולם חווים גאות במימוש של בינה מלאכותית (AI) מתחילת שנת 2023. תומר גל, מייסד ומנכ"ל אופטימייזר, הסביר: "ענקיות טכנולוגיות משפרות את החיישנים שלהן ומאפשרות להם לאסוף נתונים בהיקפים עצומים".

לדבריו, מכשירים דוגמת Apple Watch, שיכולים למדוד פרמטרים דוגמת פרפור פרוזדורים בלב, קצב פעימות לב, צעדים וסטורציה, מהווים רק את קצה הקרחון בתחום. "ברור שהחדירה של רשתות נוירונים לענף תביא לכך שהמערכות המצוידות ב-AI יפיקו תוצאות טובות הרבה יותר ביחס לעבר, אבל זה לא יסתיים בכך", הדגיש.

עוד ציין כי "הרכשת נתונים רפואיים מהווה אתגר קריטי לתאגידים גדולים ולסטארט-אפים בתחומי הרפואה. השגת הנתונים כרוכה בתהליך מעמיק וקפדני בשל הרגולציה ומגבלות החיסיון הרפואי בענף הבריאות. אני רואה בחיוב את הגישה הקפדנית הזו, שמבטיחה שימוש אחראי במידע רגיש".

תומר גל (צילום: אולגה סבינה)
תומר גל (צילום: אולגה סבינה)

כאמור, אופטימייזר מספקת תמיכה וייעוץ לחברות ולסטארט אפים שמפתחים פתרונות לענף הבריאות, להם היא מסייעת להטמיע פתרונות AI. אופטימייזר, שמגזר הבריאות מהווה כיום 60% מכלל פעילותה, עובדת עם ענקיות בינלאומיות דוגמת Johnson & Johnson, Align Technology ו-Asensus Surgical וכן עם בית החולים רמב"ם. החברה עובדת באופן הדוק בתחום הבריאות גם עם Road2, מרכז מצוינות ראשון מסוגו בישראל בתחום הבינה המלאכותית.

שיתוף פעולה זה מאפשר לחברות וסטארט-אפים בתחומי הבריאות לפתח דגמי AI חדשניים ולממש את הרעיונות שלהם בתעשיית הבריאות. "בנינו שותפויות יציבות עם מוסדות רפואיים מובילים, דבר שמסייע לנו למנף טכנולוגיה פורצת דרך ולפתח גישות חדשנות בתחום הבריאות", הוסיף.

בין החברות עימן עובדת אופטימייזר במינוף והטמעת בינה מלאכותית למגזרי הבריאות, נמנות חברת Asensus Surgical, שעושה שימוש ב-AI כדי להציע מערכת ניתוח שמספקת הכוונה במהלך הניתוח בזמן אמת ואנליטיקת נתונים לאחר הניתוח כדי לשפר תוצאות הניתוחים; Augmedics שממנפת בינה מלאכותית כדי לספק הכוונת ניתוח בזמן אמת במציאות רבודה ולשפר באופן דרמטי ניתוחי עמוד שדרה וכן TechsoMed , שמשלבת AI ואלגוריתמים של לימוד מכונה, כדי להציע את המערכת הראשונה בעולם שיוצרת תחזיות והמחשות ויזואליות למורפולוגיה של אבלציה (טיפול בהפרעות קצב לב באמצעות צריבה).

הניווט בסבך הרגולציה של מכשירים רפואיים המצוידים ב-AI הוא אתגר מורכב. למרות שרוב המכשירים מסוג זה קיבלו בהצלחה אישור מה-FDA בתהליך K510(k) שלפני הכניסה לשוק, היכולת להשיג אישור רגולטורי עשויה עדיין להיות תובענית. "לענף הבריאות יש אחריות משמעותית, והיכולת לשמור על שקיפות היא מכרעת כדי לטפח הבנה ואמון בפעולת המערכת", אמר תומר גל.

אופטימייזר מהווה שחקנית משמעותית בתחום הבינה המלאכותית לענף שירותי הבריאות והיא מציעה הדרכות מקצועיות למפתחים במרכזי מו"פ על כלי פיתוח של NVIDIA . בעקבות מינויה של אופטימייזר לשותפה של NVIDIA בישראל ובמזרח התיכון בתחום שירותי ההדרכה, החברה מחויבת לקידום פתרונות AI בענף שירותי הבריאות. תומר גל הדגיש את תפקידה החיוני של NVIDIA בשוק הנוכחי, ואת העובדה שהיא מספקת סביבה כוללת וכלי תוכנה לפיתוח בינה מלאכותית בתחום שירותי הבריאות.