ברק חרובי, מדריך צלילה בן 38 מאילת, אוהב מאוד את עבודתו ולא ציפה שמצב רפואי מורכב ממנו סבל ישבית אותו ויעמיד בסיכון את המשך הקריירה שלו. כאמור, לפני מספר שבועות, כאשר שהה בהדרכה בחופי יוון, חווה כאבי בטן חזקים, שהובילו אף לאשפוזו בבית חולים מקומי. הרופאים שטיפלו בו, הודיעו לו כי עליו לטוס חזרה לארץ לטיפול דחוף. לאחר בדיקות מעמיקות אובחן ברק עם "מלפורמציה וסקולרית", תופעה שכיחה של התפתחות לא תקינה של ורידים, שיכולה להיות בהחלט מסכנת חיים והוא הושבת מכל עבודה.

ברק חרובי (צילום: צילום פרטי)
ברק חרובי (צילום: צילום פרטי)

ד"ר תמיר איתמר, מנהל השירות למלפורמציות וסקולריות ולימפתיות במרכז הרפואי הדסה הסביר: "מלפורמציה וסקולרית הינה מום אשר נגרם מהתפתחות לא תקינה של ורידים, עורקים או צינורות הלימפה. התופעה בדרך כלל מולדת אך יכולה להופיע גם לאחר ניתוח או פציעה. ה'ביטוי הקליני' של התופעה מאוד רחב, ויכול להופיע בכל מקום בגוף - פנימי וחיצוני וליצור מגוון של בעיות החל מכאבים חזקים, נטייה לדימומים, פגיעה אסתטית ועד להיווצרות של קרישי דם מסכני חיים".

"חלק מהמלפורמציות מושפעות מהורמון הגדילה ויכולות להתגבר סביב גיל הבגרות, הריון ועוד", הוסיף, "הטיפול בתופעה הוא באמצעות הליך פולשני זעיר, ללא צורך בחתכים או תפרים. במקרים קשים לעתים רחוקות הטיפול הוא ניתוחי, מאחר ויש צורך בכריתה של האיבר הפגוע, "הרופא ציין כי "ברק הגיע אלינו כשהוא סובל מכאבים מאוד חזקים. לאחר ביצוע בדיקת MRI ובדיקת סי טי אבחנו מלפורמציה ורידית בממדים גדולים מאוד שהתפתחה במשך זמן רב בדופן הבטן ובשרירים, אשר גרמה לו כאבים חזקים. כל שינוי בלחץ כאשר היה צולל או מרים משקל היה גורם לו לכאבים מאוד חזקים ויצר לו קושי בתפקוד עד כדי כך שהפסיק לעבוד".

ד''ר איתמר תמיר (צילום: דוברות הדסה)
ד''ר איתמר תמיר (צילום: דוברות הדסה)

לדבריו, בגלל הגודל והמיקום של המום לא היה אפשר לכרות אותו מבלי לייצר נזק נרחב ובלתי הפיך. "החלטנו לבצע טיפול זעיר פולשני תחת שיקוף בו אנו מבצעים צריבה של אותם כלי דם לא תקינים. לשמחתנו הטיפול עבר בהצלחה רבה וברק חזר לצלול זמן קצר לאחר הפרוצדורה", אמר.

ברק סיפר על רגעי החרדה הרבים: "כאשר אבחנו אותי עם נבהלתי מאוד, התחלתי לקרוא על התופעה ושמעתי חוות דעת שונות. קיבלתי תרופות שונות ממרפאות כאב שלא עזרו, וכל התקופה הזו היו לי כאבים חזקים בפלג הגוף העליון, כל תנועה כאבה מהלחץ והפסקתי לעבוד. עברתי את הטיפולים תחת ידיו של ד"ר תמיר איתמר, והחיים שלי חזרו למסלולם - חזרתי לעבוד בתור מדריך צלילה באילת ועתה אני בפעילות יומיומית וללא שום כאב. הניתוח ללא צל של ספק עשה את העבודה ואין לי ספק שרק בזכותו - חזרתי לתלם. כלל הצוות ביחידה לרדיולוגיה פולשנית בהדסה עין כרם, בראשות פרופ' אלן בלום, היה מדהים. זכיתי ליחס חם ואנושי, ומעל הכל מקצועי. "תודה" היא מילה אחת קטנה אבל בעלת משמעות גדולה וזו המילה היחידה שאולי תסכם את ההכרה שלי לצוות שטיפל בי".