אחרי בלימת מתקפת הסייבר: בית החולים מעיני הישועה שבבני ברק צפוי לחזור הבוקר (רביעי) לפעולה בצורה מבוקרת, כאשר בין היתר חדרי הניתוח ומרבית מרפאות החוץ ישובו לפעילות. במקביל, צוותים של משרד הבריאות ומערך הסייבר הלאומי ימשיכו בחקירה ובביצוע בדיקות שונות, במטרה לנסות ולגלות באופן רשמי את זהות הגורם או גורמים שעומדים מאחורי המתקפה.

הערכות ראשוניות: זה הארגון שעומד מאחורי מתקפת הסייבר על מעייני הישועה
"חזרנו 40 שנה אחורה": בבי"ח מעייני הישועה מתמודדים עם מתקפת הסייבר 
לאחר מתקפת הסייבר במעייני הישועה: הנתונים המדאיגים על בתי החולים

בובי גילבורד, Chief Ideation Office ב-Team8, הסביר כי "דרכי ההתמודדות מול תקיפות הסייבר מתחילות מהסברה לעובדים וחינוך למודעות טכנולוגית לעוצמה שבטכנולוגית ה-AIץ לצד זאת, לארגון אחריות משמעותית בהתגוננות מפני תקיפות, הצטיידות ראויה במערכות הגנה שמיועדות להתרעה ולפעולת מנע כנגד כניסת תוכנות זדוניות ותקיפות".

"לבסוף, ואולי זה בכלל הצעד הראשוני, מוכנות ידועה מראש בצורת תרחיש להתאוששות החברה ביום שאחרי. מגזר הבריאות הוא יעד אטרקטיבי לתקיפות כאלו, מאחר ובו קיים שילוב בין רגישות גבוהה לפרטיות המטופלים לבין הצורך באבטחת מידע לשמירת רציפות תפקודית בכל עת - שגרה וחירום".

עמוס בנצור, שותף במחלקת הבריאות של שבלת עורכי דין הוסיף: "כפי שאמרנו לא אחת בעבר, בהקשר לאירועי סייבר במערכות בריאות בארץ ובעולם,  אלו אירועים במערכת המצריכים התייחסות מיוחדת, ברמה הלאומית, יותר מאשר במגזרים אחרים. זאת מאחר והתוצאה האפשרית של מתקפות מעין אלה, הינה פגיעה רחבת היקף בבריאותם של אנשים רבים , ואף עלולה לסכן חיים. על כן ההתייחסות הדחופה והמידית הנדרשת היא תמיד לצמצום הפגיעה בנפש".

"כבר עכשיו ניתן להגיד כי אחת המסקנות הברורות מאירוע הלל יפה היא חשיבות התאוששות מהירה ככל הניתן של המערכת הרפואית של בית החולים, כך שיוכל לחזור ולשרת את האוכלוסייה הייחודית המטופלת במסגרתו כמה שיותר מהר ובכך לצמצם ככל הניתן את הנזקים המשניים, אשר מעצם טבעם, עלולים להימשך חודשים רבים לאחר חזרת בית החולים לפעילות", המשיך.

"לסיום, יש לעמוד על ההבחנה החשובה בין אירוע סייבר שפוגע בתשתית המרכז הרפואי המשפיעה באופן מידי על האפשרות להמשך מתן טיפול רפואי, לבין פגיעה בפרטיות המטופלים,  הנובעת מדליפת מידע רפואי אישי. שני רכיבים אלה דורשים טיפול שונה".

בימים אלו מקדם המערך הצעת חוק שמטרתה להעלות את רמת ההגנה בסייבר במשק. במסגרת זו מוצע לקבוע רמת הגנה ראויה שארגונים חיוניים, דוגמת בתי חולים יחוייבו לעמוד בה. בנוסף, החוק יחייב ארגונים המספקים שירותים חיוניים לציבור, כמו שירותי בריאות, לדווח על תקיפות סייבר לרגולטור הרלוונטי. החוק יאפשר למשרדי ממשלה שונים, לרבות משרד הבריאות ביחס לבתי חולים, להפעיל סמכויות פיקוח ואכיפה וסמכויות לטיפול במתקפות סייבר במטרה להבטיח את המשכיות השירות החיוני לציבור. חוק הגנת הסייבר נועד  לחזק את ההגנות ולחייב גופים חיוניים כמו בתי חולים לעמוד בסטדנרטים של הגנת סייבר.