במסגרת פרויקט משותף של מכללת עזריאלי להנדסה בירושלים, אוניברסיטת סן דייגו ואוניברסיטת אמבררה באוגנדה, פיתחו צוותים משותפים משלושת המוסדות האקדמיים מערכת לסינון מי שתייה המבוססת על העברת מים בלחץ דרך פיסת עץ, שמסננת אותם טרם השימוש בהם.

המערכת מיועדת לשימוש ביתי באזורים כפריים באפריקה שבהם אין תשתיות להולכת מי שתייה, והיא נחקרה לעומק במהלך השנה האחרונה במעבדה לטכנולוגיות סביבתיות שבמכללת עזריאלי וצלחה את כל הבדיקות המחמירות. התוצאות פורסמו לא מזמן בכתב העת Groundwater for Sustainable המדעי Development, והצביעו על כך שהמערכת מסירה לחלוטין חיידקים גורמי מחלות ממים, ואף מצליחה להפחית את ריכוז המתכות הרעילות, דוגמת עופרת וכרום.

במסגרת הפרויקט יצאה משלחת של שלושה סטודנטים ואיש סגל מהמסלול למשאבי טבע וסביבה במכללת עזריאלי לדרום אוגנדה, ובדקה את מערכת הסינון במספר כפרים באזור העיר אמבררה (העיר השלישית בגודלה במדינה). הבדיקות נעשו בשיתוף סטודנטים ותושבים מקומיים, וסוננו בהן מים מזוהמים מבארות, בורות מים, נחלים ומקורות אחרים הנמצאים בשימוש קבוע בכפרים.

בשלב הבא ייבנו מספר מערכות ויועברו לשימוש התושבים, כדי לבדוק את הטמעת המערכת בחיי היומיום, כלומר - אם השימוש בה מספיק נוח ופשוט עד כדי שינוי הרגלי צריכת המים של האנשים בשטח. בנוסף לפרויקט הסינון, נפגשה המשלחת עם ראש העיר של אמבררה, רוברט מוגאבה קאקיבזי, ודנה בהידוק שיתוף הפעולה וקידום פרויקטים נוספים בתחום המים.

ד"ר יעל לצטר, ראש המסלול לסביבה ומשאבי טבע במכללת עזריאלי, שעמד בראש הפרויקט, מסר כי טיפול ביתי פשוט דוגמת מה שפיתחו הסטודנטים של המכללה יוכל לשפר באופן דרמטי את איכות מי השתייה של התושבים ולהציל את חייהם של מאות בני אדם באזור.