הרשתות החברתיות מואשמות, כבר מתחילת המלחמה, בכך שאינן עושות מספיק כדי להילחם בדיסאינפורמציה, פייק ניוז, הסתה ותמונות וסרטונים גרפיים המועלים לפלטפורמות השונות. חלק מהתכנים הללו מופצים על ידי בוטים, שמופעלים על פי ההערכות על ידי חמאס, חיזבאללה ואיראן.

מלחמת הסייבר: מידע של מאות אלפי ישראלים נפרץ, ביניהם סטודנטים רבים
חמאס משתמש בטלפונים של החטופים? כך תתגוננו | מדריך מיוחד

בכירים באיחוד האירופי הודיעו ביום חמישי האחרון כי פתחו בחקירה נגד X (לשעבר טוויטר), בכדי לקבוע האם הרשת החברתית הפרה את חוק השירותים הדיגיטליים - בכך שהיא מאפשרת פרסום של תוכן גרפי ובלתי חוקי, הכולל דיסאינפורמציה, בנושא המלחמה - להתפשט בפלטפורמה.

הנציבות האירופית שלחה ל-X מכתב בקשה רשמי, עבור מידע העוסק באופן בו טיפלה בתוכן הבעייתי שמפורסם ברשת החברתית. מדובר בצעד ראשון בדרך לפתיחת חקירה רשמית, שעלולה להוביל להטלת קנסות משמעותיים - בסך של עד שישה אחוזים מההכנסות העולמיות של החברה. זו הפעם הראשונה שמנהלת האיחוד האירופי נוקטת בצעד זה. X נדרשת להשיב לפנייה זו עד ה-18 באוקטובר, ועליה להשיב עד ה-31 באוקטובר, לבקשות נוספות של האיחוד בנושא ניהול תכנים אחרים.

תיעוד מחילוץ משפחה בקיבוץ 'בארי', שצולם ממצלמות הלוחמים והכלבים. באדיבות דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

נציב האיחוד האירופי לשווקים הפנימיים, תיירי ברטון פנה במכתב גם למאסק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד מטא (הכוללת את פייסבוק ואינסטגרם), וביקש ממנו להציג בתוך 24 שעות את תוכניתו להגבלת הפצת תכנים לא חוקיים, הקשורים למלחמה בדרום. למעשה, ברטון ביקש מצוקרברג לנסח תוכנית פעולה, שתוודא כי הרשת החברתית עומדת בחוקי האיחוד האירופי.

בהמשך, בחברה פרסמו פרטים ונתונים הקשורים לנושא, וכוללים הקמת חדר מצב מיוחד המאוייש במומחים, כולל דוברי עברית וערבית כשפת אם, כדי לעקוב מקרוב ולהגיב לסיטואציות המתרחשות במהירות בזמן אמת. במטא ציינו כי הדבר מאפשר הסרת תכנים פוגעניים בצורה מהירה יותר, ומשמש קו הגנה נוסף מפני מידע מטעה".

ברשת החברתית ציינו כי בשלושת הימים הראשונים של המלחמה, הוסרו או סומנו כ"תוכן פוגעני", יותר מ-795 אלף תכנים הנחשבים פוגעניים וכי בשלושת הימים האלו, הסרנו פי 7 יותר תכנים פוגעניים בערבית ובעברית ביום בהשוואה לחודשיים הקודמים, בשל הפרת המדיניות שלנו בקשר ל-"ארגונים ואנשים מסוכנים" בלבד.

הם המשיכו והדגישו כי עבור מדיניות החברה - חמאס מוגדרת כ"ארגון מסוכן", ולכן מוחרמת מהפלטפורמות השונות של מטא, ומוסרים ממנה כל גילוי אהדה או תמיכה ממשית בחמאס שמדווחים.

במטא ציינו עוד כי במטרה לתת עדיפות לבטחונם של הישראלים שנחטפו על ידי חמאס, הורחבה באופן זמני מדיניות האלימות וההסתה שלנו, במסגרה מוסר תוכן המזהה בבירור חטופים, כאשר תוכן כזה מובא לידיעת החברה,  גם אם פרסום התוכן נעשה למטרות גינוי, או כדי להעלות מודעות למצבם של החטופים.

"אנו מאפשרים לשתף תוכן עם תמונות מטושטשות של הקורבנות, אך בהתאם לסטנדרטים שנקבעו באמנת ז'נבה, נתעדף את בטחונם ופרטיותם של קורבנות החטיפה אם איננו  בטוחים או לא מסוגלים לבצע הערכה ברור", נכתב עוד במסמך של החברה. במקביל, במטא עובדים עם בודקי עובדות חיצוניים באזור כדי להפריך טענות כוזבות - וכאשר תוכן נמצא כזה, הוא מועבר למורד הפיד, כך שפחות נחשפים אליו.

מכתב דומה נשלח למנכ"ל טיקטוק, שו זי צ'ו, בו נדרש לפרט כיצד הוא מגן על ילדים ובני נוער מפני תוכן אלים ומטעה בנושא זה. ברטון דחק במנכ"ל טיקטוק "להגביר בדחיפות את המאמצים שלך", וציין כי תוכן שעלול להיות בלתי חוקי - נמצא בפלטפורמה, זאת "למרות שהרשויות הרלוונטיות הניפו דגל בנושא".

הוא המשיך וציין כי ישנם מקרים נוספים, בהם נעשה שימוש בסרטונים ישנים ותמונות ערוכות - אשר מוצגים כאילו שייכים למלחמה. לדבריו, הנציבות צפויה לפנות בקרוב לטיקטוק עם בקשה ספציפית הקשורה למספר נושאים הקשורים לחוק, בהם תוכן שעשוי לסכן חיים".