מלחמת "חרבות ברזל" הדגישה יותר מתמיד את חשיבותן של כיתות הכוננות בהגנה על היישובים השונים, והביאה להקמה של נוספות שיפעלו גם בערים הגדולות. עם זאת, אחת הבעיות האפשריות בהן עשויות להיתקל כיתות הכוננות בעת מתקפה, היא קריסתה של רשת האינטרנט בחלק מהאזורים, מצב אשר יקשה על הקפצת חברי הכיתה והתקשורת ביניהם. פיתוח ישראלי חדש של חברת פולסטאק מערכות בע"מ, נועד כדי לפתור את הסוגיה. 

סוכלה מתקפת סייבר על אתרים ישראלים | כך תוכלו להתגונן
פייסבוק וטלגרם בצמרת: זינוק בשימוש הישראלים ברשתות חברתיות במלחמה

המערכת פותחה במסגרת מיזם TAKE ACTION של מרכז היזמות "שרייבר לב טק" במרכז האקדמי לב, שקורא לחברות שהוקמו על ידי בוגרי המרכז לפעול סביב מלחמת 'חרבות ברזל'. בחברת פולסטאק הרימו את הכפפה, ויצרו את המערכת, המושתתת בעיקר על רשת טלפונית  וסלולרית ואינה תלויה באופן בלעדי ברשת האינטרנט של היישוב בו מתבצעת ההקפצה. באופן זה, ניתן להעביר מסרים קוליים לכינוס כיתת הכוננות גם אם ישנה תקלה אזורית.

כאמור, המערכת מאפשרת ביצוע חיוג אוטומטי עם מסר קולי לרשימת נמענים גדולה מאוד, להעברת מסרים דוגמת התרעות על חדירה או התכנסות לתרגיל. בנוסף, למערכת אפשרות לחייג ולהעביר הודעות גם למספרי טלפון קווים ומכשירים סלולריים כשרים או מוגבלים, כך שהפיתוח מתאים לשימוש גם בחברה החרדית, אשר בימים אלה רבים מחבריה מצטרפים לכיתות כוננות ביישובי מגוריהם. גם עבור אותם יישובים בהם כיתות הכוננות מגוונות בגילאים ויכולות טכנולוגיות, וכוללות גם חברים שפחות מסתדרים עם אפליקציות ואמצעים טכנולוגים, המערכת מהווה פתרון המאפשר התראה בקבלת שיחה בלבד להתייצבות ביעד.

כמו כן, ישנה אפשרות להקפיץ את כל הקבוצה או חלקים ממנה וניתן להוסיף לרשימת התפוצה גם גורמים נוספים דוגמת פיקוד העורף, מד"א וגורמים נוספים אותם נדרש לעדכן בעת אירוע בטחוני. כיום, עושים שימוש במערכת למעלה מ-60 צוותי חירום ברחבי הארץ, כאשר כלל צוותי החירום יכולים להפיק ממנה תועלת בעת השימוש בה.  

"מדובר במערכת ענן, שמאפשרת הקפצה ותקשורת אוטומטית עם חברי כיתת הכוננות באמצעות חיוג לכולם או חלקם, לפי הצורך, בלחיצת כפתור אחת או חיוג משני", הסבירה אפרת אמיתי, מובילת הפרויקט ואחת ממפתחות המערכת בחברה, "בחלק מהיישובים הקפצת כיתת הכוננות מתבצעת באמצעות הודעות וואטסאפ, באחרים יש אפליקציה מסודרת שמתריעה לחבר כיתת הכוננות על אירוע ביטחוני, אך כל אלו יושבים על רשת האינטרנט, שעלולה לקרוס, או גם אם הרשת לא קורסת – הרבה הודעות מתפספסות עקב התראות שלא מוגדרות נכונה או חוסר התייחסות לווטסאפ באותם זמנים קריטיים".

רמי טרייסטמן (צילום: שימוש חופשי)
רמי טרייסטמן (צילום: שימוש חופשי)

מנכ"ל החברה רמי טרייסטמן, סיפר שהרעיון לפיתוח המערכת נולד מתוך ניסיונו האישי, כחבר בכיתת הכוננות של היישוב בו הוא מתגורר: "באחד הערבים, נכנסתי למיטה ובאופן טבעי – עברתי על הודעות ווטסאפ בנחת שלפני השינה ולקח לי כמה שניות לקלוט שאנחנו באמצע אירוע, ושיש הקפצה! החלטתי לפתח מערכת, שלא תאפשר פספוס של הקפצה בכל מצב, ושבכלל לא תהיה מושתתת על רשת אינטרנט אשר לא תמיד במיטבה ביישובים בכלל, ובימים סוערים בפרט".

"המערכת הזו מאפשרת הקפצה מהירה ויעילה של כיתת הכוננות, בדרך "הישנה" – של שיחת טלפון. בלחיצת כפתור כולם מקבלים חיוג עם הוראות וכיצד עליהם לפעול, תוך הדגשה אם מדובר בתרגיל או אירוע אמת", ציין, "במידה ואחד מחברי כיתת הכוננות לא עונה לשיחת הטלפון - המערכת ממשיכה לחייג עד שיענה. בנוסף, החברה אף מספקת פתרונות לחיוג במצבים בהם הטלפון על מצב 'שקט' - כך הרבש"צ או מפקד הכיתה או אנשי החמ"ל יכולים להתעסק יותר בניהול האירוע ופחות בחיוג והודעות לבדיקת נוכחות של כל הצוות".

הוא סיכם: "אנחנו לא מפסיקים לקבל פידבקים מכיתות הכוננות והצוותים שעברו לשימוש במערכת, על כך שסוף סוף התרגילים מתבצעים באופן מסודר, שכל החברים יודעים בדיוק לאן להגיע ללא עיכובים כבעבר. לתקופת המלחמה, אנו מעניקים את השימוש במערכת ללא תשלום לצוותי החירום. אני מזמין את כל מי שרוצה גישה למערכת לפנות לחברה שלנו, כדי לקבל התנסות זריזה נטולת התקנות ומורכבויות. אנו מפעילים צוות ייעודי לטובת הטמעת ותפעול המערכת עם שירות תמיכה 24/7 לצורך בקרה ומעקב".