שנת הלימודים האקדמית בפתח, ולאחר תזוזות וחוסר ודאות, היא תיפתח ביום האחרון של שנת 2023. עם שנת הלימודים החדשה מגיע גם החשש במוסדות ההשכלה הגבוהה משימוש הסטודנטים בבינה מלאכותית על מנת להשיג ציונים גבוהים יותר ו"להעתיק" במשימות אשר נועדו לבחון את רמת הידע שלהם. הדבר דומה לכך שבעבר האינטרנט נחשב לאויב ממנו חששו מוסדות ההשכלה הגבוהה, אך כיום ברורים לכולנו היתרונות שלו. במדריך "מפת דרכים" אשר נכתב על ידי ד"ר אריאלה לונברג, ראשת החוג לתואר שני בחדשנות וטכנולוגיות בחינוך באקדמית גורדון וצוות הוודעה ליישומי בינה מלאכותית בהוראה ובלמידה במכללה, מקובצים טיפים לסטודנטים ולמרצים על מנת לעבור את שנת הלימודים בשלום תוך שימוש מושכל בכלי הבינה המלאכותית.

איך עושים את זה? להלן מספר טיפים מעשיים:

לסגל האקדמי-
מתן משימות שבהן שימוש בבינה מלאכותית אינו מספק תשובה שלמה: על מנת להתמודד עם השימוש בבינה המלאכותית באקדמיה, ניתן לייצר משימות מורכבות, שתשובה עליהן לא ניתנת לחיפוש באמצעות בינה מלאכותית.  לדוגמה, ניתן להשתמש בבעיות מהחיים האישיים של הסטודנטים או מהסביבה הקרובה אליהם על מנת שיוכלו להשתמש בבינה מלאכותית, אך ידרשו גם להתעמק במשימה תוך חשיבה מעמיקה.
ניתן לעשות שימוש במחוון להערכת משימות מורכבות, באופן שמגדיר אילו יכולות אנושיות מוערכות, מה ייחשב כביצוע טוב, בינוני או חלש, ואיזה חלק מהציון יושפע על ידי אופן הביצוע של מיומנות כלשהי.

קיימו דיון בנושא: מומלץ לקיים דיון פתוח וכן עם הסטודנטים והסטודנטיות אודות דרכי הערכה בעידן הבינה המלאכותית. אנו מכירים בחשיבות טיפוח סביבה בטוחה שבה הסטודנטים יכולים לשאול שאלות על מקרים ספציפיים ולדון באתגרים הקשורים לבינה מלאכותית בפתיחות.
תנו מקום להצגה של התוכן בעל פה: ניתן לשלב רכיב של שיחה, או של הצגה בעל פה של העבודה הכתובה במסגרת משימות הקורס. ההצגה יכולה להיות בשיחה עם המרצה, במליאה, או בקבוצות.

לסטודנטים-
השתמשו בבינה המלאכותית כדי לתרגל חומרים ולחזור עליהם- לבינה המלאכותית יכולות רבות, ביניהן היכולת לשמש עבורכם כמעין מורה פרטי או מתרגל אישי. תוכלו להשתמש בכלים השונים כדי לייצר שאלות המדמות את שאלות הבחינה, ליצור סיכומים כדי ללמוד את החומר בצורה מעמיקה יותר או אפילו ליצור כרטיסיות עם התוכן הלימודי, והכל בלחיצת כפתור.

מנחה אישי בכף היד –בינה מלאכותית יכולה לשמש כמנחה אישי שנותן משוב מיידי מותאם אישית לסטודנט או לסטודנטית על פי מידע שסופק על ידי הסטודנט או מורה או מרצה.

התאימו את קצב הלמידה בהתאם לידע האישי שלכם ולצורת הלמידה המועדפת עליכם - הבינה המלאכותית יכולה להתאים ללומדים את הלמידה בכל רמת ידע, יכולת וסגנון למידה. למשל, סטודנטים שלומדים טוב יותר בעזרת ויזואליזציות, או הקראה קולית, יכולים להתאים לעצמם את דרך הלמידה. כמו כן, ניתן לבקש לבנות תוכנית למידה אישית על פי פירוט נטיות הלומד או מאפייני למידה.