חברת סטארט-אפ האג-טק הישראלית עידית טכנולוגיות מדויקות לחקלאות (Edete) מבסמת טבעון, שפיתחה ומספקת טכנולוגיה להאבקה מדייקת (precision pollination), השלימה ניסוי שהצליח להשיג גידול ממוצע של 19% ביבול של מטע פיסטוקים בקליפורניה במהלך שנת 2023, שנת שיא של כל הזמנים ביבול פיסטוקים בארצות הברית.

עידית פיתחה פתרון של האבקה כשירות (PPaS – Precision Pollination as a Service) המתבסס על טכנולוגיה פורצת דרך שמשפרת את ניהול הסיכונים ורמת החוסן של ענף החקלאות, תוך הגדלת היבול לחקלאי, פתרון בעיות של סינכרון פריחה, לצד התמודדות עם שינויי אקלים, ועם מחסור בדבורים ובמאביקים טבעיים.

עידית ביצעה האבקה מדייקת של כ-2,000 דונם של פיסטוק באזור בייקרספילד קליפורניה, עבור אחת מחברות הגידול החקלאי הגדולות בארה"ב. ההאבקה בוצעה בעונות הפריחה, במהלך אפריל 2022 ובאפריל 2023. השטח כלל שלוש חלקות צעירות מזן גולדן הילס, שניטעו ב-2016 וב-2017 ועדיין לא הגיעו לתנובה מסחרית.

התהליך בוצע באמצעות המאביק האוטונומי שפיתחה עידית, המפזר פולן טהור בלבד בכמויות מבוקרות ובדיוק רב על העצים, בהיקף של כ-600 דונם ליום. תוצאות ההאבקה המדייקת התקבלו מהשוואה של היבול בחלקות שהואבקו על ידי עידית לחלקות ביקורת שהיו סמוכות לחלקות שהואבקו ובעלות מאפיינים דומים של גודל, זנים ושנת נטיעה, ולא קיבלו האבקה מדייקת.

הטכנולוגיה להאבקה מדייקת של עידית הגדילה ב-19% בממוצע את יבול הפיסטוקים בשתיים מתוך שלוש החלקות שהואבקו. זאת למרות ששנת 2023 התאפיינה בריבוי של מנות קור ומסתמנת כשנת שיא ביבול של כל הזמנים בפיסטוקים המוערך ב-680 טונות. תוצאות של הגידול ביבול כתוצאה מהאבקה מדייקת התקבלו באותן החלקות גם ב-2022.

על פי תחשיבי עידית, הגידול ביבול צפוי להניב לחקלאים תוספת הכנסה של 254-322 דולר לדונם בממוצע. בשנת 2021 הדגימה החברה גידול ממוצע של 24% ביבול בשטח של כ-20 דונם באזור סקרמנטו, בשלוש חלקות בגילאים שונים של 6, 15 ו-24 שנים.