טבח 7 באוקטובר מסתמן כאחד ממשברי בריאות הנפש החמורים בהיסטוריה של ישראל, הן מבחינת היקף האוכלוסייה שנחשפה לאירועים והן מבחינת חוויות הלוחמים בשדה הקרב. מומחים מעריכים כי לישראל יתווספו מאות אלפי פוסט־טראומטיים ששירותי הרווחה יצטרכו לתת להם מענה.

סטארט־אפ ישראלי חדש, בשם "מיציתי", מבקש לרתום את הבינה המלאכותית כדי להקל את התהליך הבירוקרטי עבור אותם הנפגעים. אקסלרטור החדשנות של המסלול האקדמי המכללה למינהל, שבמסגרתו פותח המיזם, הוא חלק מתוכנית ייחודית במינה בישראל במסגרת לימודי תואר שני בבית הספר לעיצוב וחדשנות של המכללה.

"הכל התחיל כשפגשתי לראשונה את בן זוגי, נפגע פוסט־טראומה בעצמו, שלקח למערכת הבריאות שש שנים להכיר ב־40% הנכות שמהם הוא סובל", מספרת לימור חיים מתיתיהו, חברה בצוות ההקמה של המיזם וסטודנטית לתואר שני במסגרת אקסלרטור החדשנות של המסלול האקדמי המכללה למינהל. "נחרדתי מהאטימות של המערכת, מהסיפורים ששמעתי. זה קיבל טוויסט הרבה לפני המלחמה, ביולי 2023, אז שני פוסט־טראומטיים התאבדו בגלל הסחבת, ואמרנו שחייבים לשים לזה סוף".

בצוות ההקמה חברים שני קצינים המשרתים בצבא קבע ועוד מפקד פלוגת מילואים פעילה. חיים מתיתיהו מוסיפה: "עם תחילת המלחמה, המיזם שלנו קיבל משנה חשיבות. למרות האתגרים שקשורים בהיותנו משרתים בתפקידים משמעותיים ותובעניים בצבא – הרגשנו שזוהי חובתנו להשלים את המיזם".

"למעשה, מדובר בפלטפורמה דיגיטלית אשר מלווה את הנפגע בשילוב בינה מלאכותית", מספר רס"ן אייל דיכטר, השותף להקמת הפרויקט. "כבר היום יש הרבה גופים ועמותות אשר מעניקות סיוע לנפגעים. אולם, חלקם ידניים, במקרה הטוב חצי אוטומטיים ובהכרח מנותקים אחד מהשני – דבר שמקשה על ריכוז הבירוקרטיה במקום אחד".

האפליקציה, לדברי דיכטר, תספק עוזר קולי, אשר ישאל בבוקר את הנפגע איך עובר עליו היום, יזכיר לו פגישות ומסמכים שונים שעליהם הוא צריך לחתום או לשלוח, ואפילו יאפשר לקיים מדידה שתשוקף לנפגע. "אם בהתחלה הנפגע לא הצליח לישון חמישה ימים בשבוע וכעת בתהליך שיפור והיו לו רק שלושה לילות מאתגרים, המערכת תדע להציף את התהליך החיובי שעובר הנפגע. זו מערכת שלומדת אותך בלי לפגוע בפרטיות", הוסיף.

באירוע ההשקה, שנערך בשבוע שעבר, זכה הפרויקט בפרס חביב השופטים. רס"ן דיכטר מספר: "כבר יצרו איתנו קשר מספר גופים בינלאומיים המעוניינים להשקיע בישראל בעקבות המלחמה, ומאמינים כי המיזם ייתן פתרון למאות אלפי מוכי הטראומה שיתגלו לצערנו בישראל בשנים הקרובות. בצוות ההקמה, שלושה מתוך חמישה מכירים באופן אינטימי את נושא הפוסט־טראומה, דבר שאפשר לנו לאפיין את מרחב הבעיה בצורה מאוד מדויקת. אנחנו מבקשים לתת מענה טכנולוגי, מעין פרוטזה לנכות נפשית, במטרה להקל בתהליך שאותו נפגעי הפוסט־טראומה פעמים רבות לא יכולים להכיל".