חברת ויימו קיבלה אור ירוק להתחיל בשירות המוניות האוטונומיות ללא נהג במחוז לוס אנג'לס. המהלך עורר מחאות מצד מנהיגים מקומיים שהביעו חששות בטיחותיים לאור אירועי התנגשות רבים בהם היו מעורבים הרכבים האוטונומיים של גוגל. מועד תחילת הנסיעה הראשונה טרם נקבע, אולם הוחלט שהחברה תהיה רשאית להפעיל כלי רכב אוטונומיים לחלוטין ולהסיע נוסעים ציבוריים.

כל הדרך לשותפות עם BMW: הפיתוח הישראלי שישמור על הרכבים האוטונומיים
אחת מכל ארבע מכוניות חדשות בישראל - חשמלית
רוכב הקורקינט מת"א שהצליח לקבל 18 אלף שקל בשנה מחברת ליים

ויימו היא חברת הטכנולוגיה של גוגל שהחלה בפיתוח רכבים אוטונומיים כבר בשנת 2009. בשנת 2015, גוגל החלה להפעיל את הרכב האוטונומי בכבישים ציבוריים. כיום, מפעילה החברה שירותי רובוטקסי, רכב אוטונומי מלא בלי נהג, בפניקס שבאריזונה ובסן פרנסיסקו. כאמור, בקרוב יחל השירות גם בלוס אנג'לס, ובאוסטין שבטקסס.

ווימו, מכונית אוטונומית (צילום: רויטרס, waymo)
ווימו, מכונית אוטונומית (צילום: רויטרס, waymo)

גוגל השקיעה סכומי עתק בפיתוח היכולת האוטונומית, ופיתחה בעצמה את החומרה הכוללת חיישנים ומערכת ראייה המושתת על חיישני תצפית 360 מעלות סביב הרכב, חיישני זיהוי עצמים במרחק של 300 מטרים מהרכב, ומכ"מים המבחינים בכלי רכב אחרים מסביב ובאובייקטים נוספים בתנועה. כדי להפעיל את הרכב, יש לרשות המשתמש כפתורי "התחל נסיעה", "נעילה", "עצור" ו"עזרה".

פונקציית הלמידה של הרכב, חוזה מסלולי רכבים אחרים בתרחישי תנועה מורכבים. התוכנה משתמשת ברשת עצבית גרפית כדי להבחין באינטראקציות של ויימו עם כלי רכב אחרים תוך חיזוי תרחישים אפשריים.

ווימו, מכונית אוטונומית (צילום: רויטרס, waymo)
ווימו, מכונית אוטונומית (צילום: רויטרס, waymo)

כבר שנה שגוגל בוחנת את רכבי היגואר הלבן, ברחובות לוס אנג'לס, שבו קיים המכשור האוטונומי ללא נהג שלה. דוברת החברה, ג'וליה אילינה, אמרה בהצהרה: "כמו תמיד, ננקוט גישה זהירה על ידי המשך עבודה צמודה עם הרשויות, הקהילות המקומיות והשותפים שלנו, כדי להבטיח שירות בטוח נגיש ובעל ערך לנוסעים שלנו".

ההתקדמות של ויימו נתקלה בספקנות מסויימת וכלי הרכב האוטונומיים היו לעתים מטרות לוונדליזם. כך למשל בחודש שעבר קהל שרף מכונית ריקה של ווימו בצ'יינה טאון בסן פרנסיסקו, אם כי המניע לתקיפה הזו לא היה ברור. גם גורמים רשמיים  בלוס אנג'לס הביעו דאגה מהפריסה העתידית של כלי רכב ללא נהג, וחלקם תמכו בחקיקה שהציג סנטור המדינה דייב קורטזה שתעניק לרשות המקומית יותר כוח כדי להטיל מגבלות על אישורי הרכבים האוטונומיים. מפקחת מחוז לוס אנג'לס, ג'ניס האן, כינתה את אישור הרכב האוטומטי החלטה מסוכנת: "הרובוטקסי האלה לא נבדקו יותר מדי ולוס אנג'לס לא צריכה להיות שפן הנסיונות של תעשיית הטכנולוגיה".

ווימו, מכונית אוטונומית (צילום: רויטרס, waymo)
ווימו, מכונית אוטונומית (צילום: רויטרס, waymo)

פיטר פין, נשיא איגוד נהגי המשא והמשלוחים בארה"ב, אמר שהחלטת הוועדה מגיעה פחות מחודש לאחר שויימו פרסמה ריקול עקב בעיית תוכנה, זאת לאחר ששני כלי רכב מסוג ויימו פגעו באותו טנדר במרחק דקות ספורות זה מזה בזמן שהרכב נגרר. "העובדה שהיתר זה ניתן לאחר פיאסקו כזה מעוררת תהיות רבות לגבי בדיקות הנאותות שנערכה", אמר.