ארה"ב מנסה להגביל את אפליקציית טיקטוק הסינית אבל זה לא מונע ממנה להמשיך ולהתפתח: על פי דיווחים ביממה האחרונה תשיק חברת ByteDance  הבעלים פלטפורמת שיתוף תמונות חדשה שתתחרה באינסטגרם של מטא.

הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה תומכות בהצעת החוק כנגד טיקטוק
טראמפ: "בלימת טיקטוק תעצים את מטא"

על פי הדיווחים הושלם הפיתוח של האפליקציה, לפחות עבור מכשירי האנדרואיד של ענקית שיתוף הווידאו הסינית. הפלטפורמה החדשה שתיקרא TikTok Photos תושק בקרוב וניתן יהיה לסנכרן בה פוסטים של תמונות בין טיקטוק הרגיל לשירות החדש. האפליקציה תאפשר גם לשתף את פוסטי התמונות של המשתמשים באמצעות הודעה קופצת באפליקציית הטיקטוק הרגילה.

בחברה עוד טוענים כי ניתן יהיה לפרסם פוסטים של תמונות טיקטוק באפליקציה החדשה מבלי לעזוב את האפליקציה הנוכחית של טיקטוק, מה שיוסיף עוד שעות נוכחות בפלטפורמה הסינית והכנסות עתק. אינסטגרם תצטרך להתכונן לתחרות עזה מול טיקטוק שתנסה במקביל לעקוף כל איסור פוטנציאלי של טיקטוק בארה"ב.

השבוע נודע עוד כי המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונאלד טראמפ העלה חששות לגבי המאמצים לאסור את אפליקציית המדיה החברתית הסינית ואמר שהטלת מגבלות עליה תשמש להעצמת פלטפורמת הפייסבוק של מטא אותה כינה "אוייבת העם".

"בלי טיקטוק אתה עלול להפוך את פייסבוק לגדולה יותר, ואני מחשיב את פייסבוק כאוייבת העם" אמר טראמפ בראיון לרשת NBC. טראמפ הודה כי קיים חשש בנוגע לביטחון הלאומי ופרטיות הנתונים לגבי טיקטוק: "יש הרבה טוב ויש הרבה רע" אמר והוסיף: "יש הרבה אנשים שאוהבים את טיקטוק, הרבה ילדים צעירים ישתגעו בלעדיו".

הפופולריות של טיקטוק, הנמצאת בבעלות ענקית האינטרנט הסינית ByeDance הגיעה בשנים האחרונות לשיא והפכה לסנסציה בינלאומית עם הסרטונים הקצרים שלה. עם זאת הרגולטורים בארה"ב חששו שהבעלות הסינית על הפלטפורמה תגרום לכך שהיא תוכל לשתף נתוני משתמשים פרטיים עם ממשלת בייג'ינג. חוק המודיעין הסיני משנת 2017 מחייב ארגונים ואזרחים "לתמוך לסייע ולשתף פעולה עם עבודת המודיעין של המדינה".

אינסטגרם (צילום: REUTERS/Thomas White/File Photo)
אינסטגרם (צילום: REUTERS/Thomas White/File Photo)

בשנת 2020 ממשל טראמפ ניסה ללא הצלחה להסיר את טיקטוק מחנויות האפליקציות בארה"ב עקב החששות לדליפת מידע אל סין. טראמפ הורה לאחר מכן ל- ByteDance  למכור את טיקטוק בתוך 90 יום. המאמץ הזה שבשלב מסויים הוביל את מיקרוסופט להעלות הצעת רכישה, לא קרם עור וגידים.

כעת רגולטורים בארה"ב שוב מגבירים את המאמצים להתמודד עם החששות סביב טיקטוק, עם סעיפי חקיקה המציעים למכור את הפלטפורמה כדי לחלץ אותה מבעלות סינית, או לחסום אותה לחלוטין משימוש בארה"ב. הנשיא המכהן ג'ו ביידן שהביע אף הוא חשש מהביטחון הלאומי, אמר כי יחתום על הצעת חוק לאיסור על שימוש באפליקציה אם הקונגרס יעביר אותה.

טראמפ כאמור ריכך לאחרונה את הטון שלו, ואמר שהוא חושש שאיסור טיקטוק ישמש רק כדי להפוך את פייסבוק לחזרה יותר. בראיון הטלוויזיוני אמר היום (ב') שהוא מרגיש שטיקטוק נותרה סיכון בטחוני לאומי, בהתחשב בבעלות הסינית שלה, אך גם הסיט את תשומת הלב לפייסבוק וציין שלפלטפורמה של מארק צוקרברג יש בעיות דומות הנוגעות לפרטיות ולאבטחה.

טיקטוק כאמור היא אחת האפליקציות המובילות בעולם שכוללת קטעי וידאו קצרים הנעים במשכם בין 3 שניות עד 10 דקות. על פי ההערכות מספר המשתמשים באפליקציה בשנת 2024 הוא לפחות 1.7 מליארד איש, עליה של כמעט 400% מאז שנת 2018. על פי ההערכות מספר המשתמשים יגדל ל- 2.13 מיליארד איש עד שנת 2025.