מושתל השבב המוחי של אילון מאסק ממשיך להראות פריצות דרך: כעת (ראשון) הצליח המטופל שמשותק בכל גופו לצייץ ברשת X בכוח המחשבה בלבד, שבוע לאחר שהדגים כיצד הוא משחק שחמט אונליין - גם כן בכוח המחשבה.

אילון מאסק: מושתל השבב המוחי הצליח להזיז עכבר בכוח המחשבה
לראשונה: שתל מוחי בחברתו של אילון מאסק – הושתל באדם
שבבים שיושתלו במוח? החברה של מאסק תחת חקירה פדרלית - וזו הסיבה

נולד ארבו, מושתל השבב המוחי הראשון, עשה שוב היסטוריה כשצייץ ברשת X, לשעבר טוויטר, "רק באמצעות חשיבה". ארבו, בן ה-29, המשותק מכתפיו ומטה לאחר תאונת צלילה, הפך לאדם הראשון בעולם שהצליח לשלוח ציוץ רק על ידי מחשבה שנקלטה על ידי השבב הקיברנטי.

בדרך לציוץ אירע קוריוז משעשע: ארבו סיפר שפלטפורמת הציוצים היתה משוכנעת תחילה שמדובר בבוט, ולכן חסמה את הציוץ. משהבינו בחברת נוירלינק שמדובר במושתל שלהם, הועלה הציוץ מחדש. כאמור בסוף השבוע הדגים המושתל כיצד הוא משחק שחמט – בכוח המחשבה בלבד.

כזכור בשנה שעברה אישר מינהל המזון והתרופות האמריקני לחברת נוירלינק אישור לניסוי ראשון לבדיקת השתל על בני אדם. בחברה הצהירו כי בכוונתם לאפשר בסופו של דבר למשותקים להשתמש במחשב או בטלפון סלולרי באמצעות כוח המחשבה בלבד. שבב החברה כולל בתוכו רכיבים אלקטרוניים סגורים הרמטית בתוך מכשיר שגודלו כשל מטבע גדול. מהשבב הזה המושתל בתוך המוח בולטים כמה עשרות חוטים דקים במיוחד המובלים ישירות לרקמת המוח. אותות מהשבב נשלחים באמצעות בלוטות' אל ממשק מוח-מחשב שיאפשר לאדם למשל, לשלוט בסמן על המסך או אפילו להזיז איבר רובוטי שהושתל בגופו.

אילון מאסק (צילום: REUTERS/Tingshu Wang)
אילון מאסק (צילום: REUTERS/Tingshu Wang)

שבב הנוירלינק מוחדר לגוף באמצעות רובוט כירורגי שתוכנן במיוחד להטמיע את השתל ואת 64 החוטים המחוברים הגמישים והדקים ביותר שעליהם 1,024 אלקטרודות שמתעדות פעילות עצבית. לרובוט חמש מערכות מצלמה מובנות והוא משתמש בטכנולוגיה אופטית להדמיה לא פולשנית של רקמת המוח. הרובוט משתמש במחט דקה כשערה אנושית המחדירה את החוטים למקומם במוח.

מושתל השבב המוחי הראשון  (צילום: Neuralink)
מושתל השבב המוחי הראשון (צילום: Neuralink)

"הניתוח היה קל", סיפר לראשונה ארבו בסרטון ששודר בפלטפורמת המדיה החברתית X של מאסק, "שוחררתי מבית החולים יום לאחר מכן, ואין לי ליקויים קוגניטיביים. זה לא מושלם, נתקלנו בכמה בעיות. אני לא רוצה שאנשים יחשבו שזה סוף המסע, יש עוד הרבה עבודה לעשות, אבל ההשתלה שינתה את חיי". 

בעבר הסביר מאסק כי בחזונו אדם משותק יוכל להפוך כמעט לעצמאי כשהוא שולט בסביבתו, מתקשר ואף מפעיל אמצעים, יכול לנוע ואפילו להניע איברים משותקים – כל זאת בכוח המחשבה בלבד. השבב, קיווה מאסק, אף יוכל לסייע להשבת הראייה לעיוורים. באופן דומה, תרגום אותות עצביים לתנועה חיצונית אמור לסייע לחולים במחלות ניווניות קשות כמו ALS לתקשר עם הסביבה על-ידי הזזת סמן והקלדה באמצעות מוחותיהם.