רוב המטוסים הישראליים לא ממריאים בערב שבת לשום מקום, הנוסעים הישראלים כן ונמל התעופה בן־גוריון נראה לעתים שונה ושוקק חיים רגעים לפני כניסת השבת. כך בדיוק היה בשבוע האחרון כשטיסת יונייטד 085 המריאה לנמל התעופה ניוארק שבמדינת ניו ג׳רזי ליד העיר ניו יורק. מה שלא ידעו נוסעי הטיסה הוא שזה ייגמר בנחיתת חירום בנמל התעופה סטיוארט הסמוך לאחר חתחות (מערבולת אוויר) חמור שהתרחש בגובה נמוך וגרם לפציעתם הקלה של שבעה נוסעים ולתחושה מאוד לא נעימה לכל היתר. עכשיו בואו נפרק את הג׳יבריש הזה לעברית ונאחל בריאות לנוסעים.

טיסה מהגיהנום: השירותים התקלקלו וכל הח** צף במטוס

באזור היעד ניו יורק מצויים שלושה שדות תעופה מרכזיים וידועים, ביניהם עוד כמה בינלאומיים וידועים פחות. קנדי המפורסם שבהם לצדו ומהעבר השני של הנהר ניוארק, הסמוך לעיר באותו השם במדינת ניו ג׳רזי ולה גווארדיה במרכז, ברובו טיסות פנים בארה"ב ויעדים סמוכים, שופץ לאחרונה ונשאר עמוס ויעיל עד מאוד. לכל טיסה מסחרית כזו הלוקחת נוסעים בשכר ומופעלת תחת חוקי הטיסה המסחרית, בנוסף על כמות הדלק הנלקחת לצורך ההגעה ליעד, מתווספת כמות נוספת שמאפשרת למטוס להמשיך לשדה משנה במקרה שבו לא יוכל לנחות ביעדו. כך היה גם לטיסת יונייטד בשישי האחרון שנחתה בסופו של דבר בנמל התעופה סטיוארט שהיה שדה המשנה שלה, עקב חתחות חמור בגובה נמוך מאוד אשר נבע מגזירת רוח אשר אילצה את הטייסים ללכת סביב.

המראה מחדש
הליכה סביב היא המונח המקצועי לביטול הנחיתה בשלביה הסופיים, במקרים מסוימים גם לאחר נגיעת הגלגלים הראשיים במסלול. אותה ״המראה מחדש״, כך מתארים הנוסעים, עשויה לנבוע מכמה סיבות שכולן מסכנות נחיתה בטוחה. זו נמדדת בפרמטרים ברורים של גישה יציבה למסלול, במהירות הנכונה ובשיעור ההנמכה המתאים. טייסות וטייסים בעולם מאומנים היטב בהליכה סביב שכן לא תמיד ניתן בסופו של דבר לנחות על המסלול, לעמוד בכל התנאים של גישה יציבה ומהרבה סיבות, כפי שכנראה התרחש בשישי האחרון בנמל התעופה ניוארק.

גזירת רוח יכולה להיות סיבה להליכה סביב והיא כנראה האירוע שחוו נוסעי טיסת יונייטד 085 בערב שישי האחרון. כשמה כן היא - גזירת הרוח היא שינוי פתאומי ביציבותה של הרוח, בעוצמתה ובכיוונה בערכים משמעותיים בפרק זמן מאוד קצר אשר יכול להביא למצב שבו המטוס לא מצליח להתגבר בצורה טובה על משטר הרוחות החדש, נכנס לאוויר בלתי יציב אשר מיד יורגש בקרב נוסעי הקבינה ומקשה על צוות הטיסה להגיע בגישה יציבה לנחיתה בטוחה על המסלול.

בשונה מחתחות המתרחש בגובה השיוט, גזירת הרוח אופיינית לגבהים הנמוכים בקרבת הקרקע, ברוב הפעמים חזויה ומדווחת אוטומטית למטוסים המתקרבים לנחיתה. אלו לא תמיד מקילים על ההתמודדות עמה ובמקרים קיצוניים המטוסים כלל לא מורשים לנחות או לחלופין בוחרים שלא. בכל מקרה הצוותים מיומנים מאוד לרצף פעולות מאוד מוגדר כאשר הם נתקלים בתופעה, בין אם חזויה ובין אם מפתיעה. פתיחת כל המנועים לכוח מלא ונסיקה מחודשת היא השלב הראשון עד לחלוף התופעה שמלווה כמעט תמיד חתחות ואוויר קופצני ולא יציב.

בטיסה קצרה כמו ארוכה סביר להניח כי ברוב המקרים הטייסות והטייסים לא יבחרו לנסות שוב לנחות באותו השדה על מנת לא לבזבז את הדלק לשדה המשנה במידה שהתופעה תחזור שוב וכך עשה הצוות בטיסת יונייטד בערב שבת. מתעניינים אשר יקשיבו להקלטות רשת הקשר בין המטוס למגדל, ישמעו את הטייסים מכריזים על מצב חירום עקב דלק שבאותו הזמן אמור להספיק להם לנחיתה בשדה המשנה ולא מעבר, כלומר כל עיכוב קטן שאינו תלוי בהם יגרום למטוס לרדת מסף הדלק החוקי והבטוח שעל המטוס באותה נקודת זמן.

הכרזת החירום אינה מציינת כי המטוס אינו תקין ויש בו תקלה, אלא שהוא נכנס למצב מגבלתי מבחינת דלק ויש לאפשר לו עדיפות ברורה על מטוסים אחרים. הכרזת חירום יכולה להתרחש בכל שלב בטיסה והיא מאופיינת בשני שלבים המלווים בהכרזת מילים תעופתיות כמו קוד על מנת שהמגדל וכלל המטוסים מסביב יבינו כי יש מטוס הדורש עדיפות. השלב הראשון מכונה פאן־פאן (pan pan) והוא מבקש עדיפות מסוימת ללא צורך בסיוע מיידי כזה או אחר. השלב הבא הידוע מעט יותר הוא מיידיי מיידיי (May Day May Day) ובו המטוס מבקש סיוע מיידי ואף מכריז כי הוא נמצא בסיכון לצוות לנוסעים או לשלמות המטוס.

מטוס חברת יונייטד אכן קיבל עדיפות והכוונה מיידית לשדה המשנה וסיוע מיידי בדמות צוותים רפואיים אשר הגיעו לפנות את הנוסעים שחשו ברע, כך צפוי ומצופה היה לנהוג וכך נהג הצוות בצורה מקצועית קרת רוח ועניינית. לאחר פינוי הנוסעים ותדלוק המריא המטוס לטיסה קצרה מאוד בחזרה לשדה היעד שלו ניוארק והוריד את הנוסעים כפי שתוכנן והמשיך בפעילותו. שבעה נוסעים פונו לבדיקה בבית חולים לצורך ביקורת, כאשר שאר הנוסעים נשארו על הטיסה המקורית והאירוע כמו כל אירוע תעופתי ובייחוד בארה"ב עבר לחקירה של הרשות לחקירת תאונות.

מלבד פציעות קלות שנגרמו לשבעה נוסעים וחוסר נוחות רב לשאר הנוסעים, מדובר באירוע מפחיד אולם יש לציין כי אינו מהווה סכנה למטוס שכן זה בנוי לטוס גם בתנאי רוח משתנים, בידי צוותים המאומנים לתרחיש כזה בדיוק ואין ספק כי היות הנוסעים חגורים בשלב הסופי לקראת הנחיתה מנע נזק גדול יותר למספר רב יותר של נוסעים בטיסה.

גזירת רוח איננה גזירת גורל, היא אירוע ידוע ותופעה המתרחשת מעת לעת, לעתים שינוי קיצוני שכזה נובע מזרמים הנפגשים, משינויי טמפרטורה פתאומיים או לחץ אוויר. המטוסים והצוותים בנויים לזה אולם הנוסעים לא. לכן חשוב תמיד לחגור את חגורת המושב כאשר ישובים ולהישמע להוראות הצוות במטוס. מעבר לכל אלו גם הטיסה בשבת בטוחה כמו בכל ימות השבוע ותופעות כאלו אינן מתרחשות רק בימי חול, אז שיהיו לכולנו טיסות נוחות ובטוחות.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי