לאחר כמעט יומיים של שיבושי GPS כחלק ממיסוך מערכת הביטחון, חזרו בהדרגה הערב (שישי) שירותי המיקומים. בצה"ל הודו כי הם משתמשים בטכנולוגיה הזו, שפותחה בארה"ב, כחלק מטקטיקת שיבוש מהלכי האויב. מיסוך ה-GPS מונע שיגור מדויק של טילי שיוט וכטב"מים לנקודה מסוימת. לפיכך צה"ל נוטה לשבש את מיקומי ה-GPS בישראל, מה שגורם להם להופיע במדינות ערב הסמוכות כמו קהיר וביירות, במטרה שלא ניתן יהיה ליירט או לכוון את הנשק כלפי ישראל.

בדומה לאתמול, גם היום גולשים המשיכו לדווח על הופעת מיקומם בעיקר באזור קהיר באפליקציות הניווט השונות. באתרי ההיכרויות דיווחים על הודעות נאצה כנגד ישראלים שנמצאו לכאורה בלב ערים ערביות. במערך הסייבר ממליצים להוריד מפות מראש ולעדכן ידנית כתובת משלוח. 

שיבושי GPS (צילום: צילום מסך)
שיבושי GPS (צילום: צילום מסך)

אתמול הסביר דדי חזיזה, מומחה טכנולוגי, יזם ומנכ״ל ״Space tenna״, בשיחה עם "מעריב" כי "כאשר מייצרים הפרעה במערכת ה-GPS, טילי השיוט או הכטב"מים מאבדים את יכולת דיוקם - ולא יוכלו להגיע ליעד המדויק שהכוונו אליו. זה יכול לשבש להם לחלוטין את הפעילות. זאת בעוד שהצבא יודע לנטרל את הפרעת הניווט שהוא בעצמו מייצר - ובין היתר יש ברשותו מערכות אחרות נוספות שמאפשרות לו לתפקד ולנווט.

"בסופו של דבר, כל התקשורת במטוסים, מזל״טים, מערכות וכוחות צבאיים במלחמות - מתבססת על לווינים ועל ניווט, ואם פוגעים ביכולת זו של האויב - ניתן להחליש אותו באופן משמעותי. הטכניקה הזו בהחלט מנכיחה את העליונות הטכנולוגית של צה״ל על פני צבאות או ארגוני טרור אחרים, מנטרלת להם את יכולת התקשורת ויכולה לצמצם את הפגיעות באופן דרמטי״.